Want your
own Fotopage?








 


By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 24-Mar-2010 06:08 Email | Share | Bookmark
pai tee

Assalamualaikum....

beberapa hari yg lalu jalan2 ke fp marlida tgok ida buat pai tee.....sebenarnya kh dah penah cuba buat tahun lepas bila kh beli acuan kat yen...tp lekat pula adunannya kat acuan....kali ke 2 buat pun sama....mak kh cakap suruh rendam acuan tuh dgn air asam dulu pas tu buat bali......ni kita kali ke 3 la buat....semalam kebetulan ida tel kh nak tanya pasal noozle kek ....kh pun ambik kesempatan tanya ida pasal pai tee tuh....

mugkin adunan yg kh guna salah satu sebab mengapa ianya lekat....dan ida bgtau lap sikit minyak bahagian bawah acuan sebelum celup dlam tepung....kh buat dan memang berbaloi....mula2 1,2,3,4, lekat la...tp lama2 sikit dan seterusnya langsung x lekat....
senang dan seronok lak buatnya sapai dapat hampir seratus bakul kecil pai tee.....
tq ida....resepi pun kh guna resepi yg ida letakkan kat fp ida.....emmm...rangup sgt....

nanti nak beli satu lagi acuan utk mak kh....mak pun suka pai tee nih....



kulit pai tee yg penting...kalu x der kulit bukan la pai tee namanya... utk inti apa-apa yg suka jer la...kh letak sayuran gini jer...kalu wat inti cam popia pun ok jer...macam kat resepi asal ....





PAI TEE
copy koleksi resepi @ marlida fp....tq

Bahan-bahan

Untuk kulit:

1) 100 gram tepung ubi
2) 100 gram tepung gandum
3) 100 gram tepung jagung
4) 1 biji telur
5) air secukupnya(lebih kurang 300 ml)
6) ½ sudu teh garam
7) minyak masak yang banyak(untuk goreng)

Untuk kulit:

1) Masukkan semua bahan kecuali minyak dan air. Tambah air sedikit demi sedikit dan
gaulkan sebati. Pastikan adunan tidak terlalu cair.
2) Panaskan acuan pai tee dalam minyak panas.
3) Celup acuan ke dalam bancuhan tepung.
4) Celupkan semula kedalam minyak panas.
5) Biarkan hingga kulit tertanggal sendiri.
6) Goreng sehingga kekuningan.
7) Angkat dan toskan.
Masukkan inti kedalam kulit pai tee dan hidangkan bersama cili sos serta taburan kacang goreng.


Untuk inti :

1) 2 sudu minyak masak
2) 2 ulas bawang putih (cincang halus)
3) ½ biji sengkuang
4) 1 batang lobak merah
5) 1 keping tahu goreng.(potong dadu kecil)
6) 100 gram isi ayam/ udang. (cincang halus)
7) 1 biji telur(goreng dadar dan cincang halus)
½ sudu teh garam


Untuk inti :

1) Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih. Masukkan isi ayam/udang. Kacau sebentar.
2) Masukkan semua bahan kecuali telur dan kacau rata sehingga layu/masak.
3) Masukkan telur yg dicincang dan gaul rata.
4) Angkat dan ketepikan.


TIPS PENTING UTK BUAT KULIT PAI TEE

1. Minyak hendaklah dipanaskan di atas api yang sederhana.
2. Adunan hendaklah sentiasa dikuar bagi mengelakkan 'mendapan' tepung.
3. Acuan yang dikeluarkan dari minyak panas hendaklah di letakkan di atas tissue sebentar untuk memastikan bahagian bawah acuan tidak berminyak.
4. Jangan putus asa kalau kulit pai tee tidak menjadi untuk beberapa gorengan pertama, lebih lebih lagi kepada sesiapa yang baru mencuba, kerana ia biasa berlaku apabila menggunakan acuan baru

seperti juga ida...kh pun cuma letak sengkuang,timun,carrot secara mentah gitu jer.....letak sos n mayonis utk anak2...udang x letak pun sebab x der...lain kali leh wat lagi.rasanya kalu wat kat mak pak kh kena masak cam resepi kot intinya...lembut sikit kan carrot n sengkuang tuh...letak perasa sikit.....nanti try yg berudang/ayam...kita leh letap apa2 yg kita suka...kena dgn selera kita kan....satu resepi boleh pelbagaikan ikut kreativiti kita.....sedap n suka sgt kalau jadi....

selesai...jumpa lagi



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net