By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 20-Mar-2010 09:08 Email | Share | Bookmark
apa kisah???? dapur jer la

Assalamualaikum....

tgok dulu kek kukus yg berbentuk buah ni...di order oleh jiran....dia nak kek kukus aje tp ikut kh nak wat camner janji sedap n cantik....dok pikiaq2 nak wat macam mana so kh kukus guna acuan bentuk buah2 nih...pas tu hiasan nya guna bc jer....kh buat resepi yg mudah...x perlu guna mixer pun...main kacau2 jer pas tu kukus....MOIST N SEDAP...



KEK COKLAT KUKUS

2 bijii telur
1 cawan gula halus(kh kisar gula biasa je)
1/4 cawan susu pekat manis kalu x suka manis x yah buh)
1 cawan minyak jagung
1 cawan susu segar
2/3 cawan serbuk koko
2 cawan tepung
1 sudu kecil baking powder
1 susu kecil soda bikarbonat (kh letak 1/2 jer)
2/3 cawan air panas

caranya,

1- ayak tepung bersama serbuk koko,baking powder,soda ...ayak 3 x

2- dalam bekas ...dgn menggunakan senduk kayu pukul telur dgn gula hingga sebati...masukkan minyak dan susu segar...kacau lagi hingga sebati

3- masukkan tepung yg telah diayak tadi....kacau perlahan hingga rata dan tidak berketul2

4- akhir sekali masukkan air panas mendidih...kacau lagi hingga sebati...

5- masukkan dalam dulang/acuan dan kukus hingga masak....

*************************************************************************************************************
tat nih di order oleh member asben .....dia cakap nak tart jer ...buat la camna pun x per...senang kan kalu org order gini.... ...kh buat 2 blue tart....maksudnya ada blue seed poppy dan blueberry....guna resepi tat biasa tapi adunannya tambah dgn blue seed poppy....tghnya letak blueberry dan atasnya tabur dgn badam.....buat bulat2 x macam tart biasa tuh....simple....alhamdulliah responnya bagus dan dia nak order lagik nanti..... ..



2 BLUE TART

bahan2nya,

250 gm mentega
250 gm tepung gandum
1 sudu kecil serbuk penaik
1biji telur
150 gm gula halus
1 sudu besar blue seed poppy

bluberry filling
badam
acuan kertas

caranya,

1- dalam bekas masukkan mentega,tepung,serbuk penaik,telur,blue seed poppy dan gula halus hingga jadi doh yg lembut...(x yah putar2 pun)

2- ambil sedikit doh bulatkan buat lubang tengahnya masukkan bluberry dan tutup kemaskan...masukkan dalan acuan kertas

3- tabur badam diatasnya dan bakar hingga kekuningan...

**********************************************************************************************************
beberapahari yg lepas...kh buat burger malaysia nih ...ye la asyik2 buat donat jer jerdi dgn resepi donat gak kh buat burger mesia dgn sambal ikan bilis....tp tin n salad x der...maka letak sambal ikan bilis jer la ....

sebab buat byk kh goreng separuh masak pas tu bekukan...donat pun masih byk beku lan peti sejuk tuh...tp tak per kalu org datang ambik goreng jer......petang2 nak makan tuh x yah bersusah payah buat lagik....nak beli tau2 ajalah nak kena gi cari kat KS...tp buat sendiri sekilo tepung dah berpuluh2 biji....berbaloikan....





**************************************************************************************************************
semalam anak2 sibuk suruh ibu masak something ...tgok kat dapur ada keledek so kh pun wat kuih nih .. anak2 kh suka lah pulak ....ondeh2 keledek.....x ler macam ondeh2 biasa tu sebab kh letak gula kabong kat tengah2nya...macam buah melaka.....saja kh try sebab bahan dah ada....sesuatu yg baru ....rasa bijan kat luar tuh macam kuih ondeh2....badannya macam cucur badak...dan gulanya meleleh bila dimakan macam buah melaka.... ...TP KALU BERMINAT NAK BUAT...ikut citarasa sendiri nak letak inti apa2 pun....buleh letak inti kacang,inti kelapa pun x pe...lain org lain citarasanya...ikut la selera memasing... bahan x byk...mudah dibuat dan tentunya sedap makan panas...waktu petang time hujan turun [/color]




ONDEH-ONDEH KELEDEK

bahan2nya,

1/2 kilo keledek
secubit garam
1 cawan tepung gandum
1 ketul gula kabong (melaka)
bijin secukupnya
minyak utk menggoreng

caranya,

1- keledek dibuang kulit, dipotong dan direbus bersama garam hingga empuk....toskan sebentar masukkan dlm bekas lecekan hingga halus dan tidak berketul.masukkan tepung dan uli hingga jadi doh.jika terlalu lembik tambahkan sedikit tepung.

2- gula kabong @melaka dipotong kecil .ambil sedikit adunan..masukkan 1-2 ketul kecil gula melaka dan kemaskan...bentukkan membujur @ bulat saja ikut citarasa...

3- golekkan ondeh2 yg siap tadi dalam bijan hingga rata....ulang hingga habis adunan

4- goreng dalam minyak yg tenggelam hingga garing kekuningan....siap utk dihidangkan

selesai....jumpa lagik


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net