Want your
own Fotopage?






 


By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 13-Mar-2010 01:01 Email | Share | Bookmark
funfair,donat,order lagi

Assalamualaikum....

Minggu lepas dari isnin hingga la hari nih x gi mana2 pun...paling jauh tesco kuala selangor je ....
anak2 sibuk dgn sek nak gi mana kan...kalu cuti pun lum tentu leh gi jalan sebab ayah lak keja....beberapa malam yg lepas ,,,selesai abg we n ariz wat keja sekolah kitaorg gi beli dan belah kat tesco....kebetulan ada funfair kat depan tesco tuh ....layan la kejab....kat kuala selangor nih jarang sgt ada funfair nih....setahun lebih kat sini baru 2 kali rasanya....budak2 apa lagi nih lah yg mereka nak....berseronok...nak naik itu ini...nak masuk itu dan ini tp diorg x tahu poket ayah tengah nazak...heheheeh tp tetap layan gak satu dua game



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
beberapa hari yg lepas gak abg we afiq merungut nak makan donat.,....katanya ibu lama x buat donat jadi bahan semua dah ada kh pun teruslah menguli donat.....wat donat biasa saja dgn perasa vanilla....resepi donat yg kh buat ni kh cuba lak resepi dr myresepi sumbangan ha sue...sedap...tq ha sue



DONAT

Bahan-bahan ( Untuk Pelbagai Jenis Kuih-Muih Yg memerlukan doh yg lembut) )

500g Tepung Berprotein Tinggi (guna tpg gandum pun ok)
1 Peket Yis Segera-11gram (jenama MAURIPAN atau apa2 jenama)
50g Marjerin
1 Sudu makan(penuh) Shortening(lelemak adunan)
2 Sudu mkn (penuh) gula pasir
2 Sudu mkn Susu Pekat / 2 Sudu mkn Susu Tepung [ikut citarasa]
1 Biji Telur
1/2 Sudu Teh Garam
Gula Halus atau topping kegemaran anda
190ml-200ml Air Suam2 kuku(bergantung pd kualiti tepung)

Cara-cara

1- Di dalam bekas yang agak besar,tuangkan air suam. Masukkan yis segera,gula pasir,
susu,marjerin dan shortening.Kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit.

2- Setelah yis mula berbuih,ayakkan separuh dari tepung gandum terus ke dalam adunan.
Masukkan pula telur yg dpukul sedikit dan juga garam.

3- Kacau adunan sehingga sebati dan melekat pada sudu(bila dah sebati tu dkacau
satu arah je mggunakan sudu).

4- Ayak lagi tepung selebihnya,gaul menggunakan sudu seketika barulah uli menggunakan
tangan. Uli sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan..(sisa2 tepung kat dlm bekas tu
semua bersih).Doh dah siap.

5- Doh tidak perlu direhatkan,(kalau nak rehatkan pun boleh gak selama 5-10min)boleh
terus sahaja dicanai setebal stngah inci(agak2 je) Boleh tmbh sedikit2 tepung jika adunan
agak lembik ketika ini..Terap doh mengikut acuan donut atau bentuk kesukaan anda..
Doh akan mula mengembang dan ringan sementara minyak dpanaskan dengan
api perlahan..Gunakan minyak yang banyak untuk mengoreng.

6- Setelah minyak agak panas(jgn terlalu panas,nanti donut gorengan pertama agak
hangus)perlahankan sedikit api,masukkan donut tetapi jgn terlampau penuh sebab
donut ni akan mngembang lagi ketika digoreng(sbb adunan mengandungi telur)

7- Goreng sehingga kekuningan dan toskan. Sedia utk dhidangkan bersama gula
halus atau topping kegemaran anda. SELAMAT MENCUBA..


*kh buat dapat byk...goreng sikit jer utk makan...yg selebihnya goreng separuh masak bekukan...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

hari ni pula opis asben kh tempah nasi lemak lagi utk breakfast sempena kedatangan phak atasan ke ladang....tempahan utk 20 org makan..... ringkas2 saja sebab ada staff kat opis pun masak juga....
apa yg kh suka bila mendapat tahu boss asben suka sgt dgn karipap kh ...katanya sgt sedap dan ditapau bawak balik umah....alhamdulillah

kat sini kh letak resepi apa yg patut utk rujukan sendiri dan pada sesiapa yg berkenan

nasi lemak + sambal ikan bilis + telur rebus + timun + kacang goreng
sagu mutiara kasih
karipap ayam
buah-buahan

kh buat nasi lemak yg bertumis kali nih....rasanya sedap nasi lemak ala2 nasi minyak gitu... ....




NASI LEMAK BERTUMIS
(kh buat x5)

Bahan-bahan

3 cawan beras
4 cawan santan
garam secukup rasa

bahan tumis,

1 sudu kecil halba
1 daun pandan
1 cm halia-hiris halus
1 batang serai-titik
2 biji bawang merah-hiris
1 btg kecil kulit kayu manis
1 kuntum bunga cengkih
3 kuntum bunga lawang

1 sudu minyak + 1 sudu mentega...

Cara-cara

1- basuh beras dan seeloknya remdam 20-30 minit...dah tu toskan...masukkan dlm periuk nasi elektrik.jgn masak lagi..ketepikan sebentar

2- dalam periuk/kuali,Panaskan kedua-dua minyak, tumis semua bahan utk tumis hingga bangkit bau...wangi la tu..jgn garing sgt nanti nasik lemak jd x putih

3- terus masukkan santan dan garam sedukup rasa. x payah mendidih pun x per...tutup api.

4- terus masukkan santan dlm beras td dan tanak macam biasa...bila hampir kering tuh kacau la bg rata....siap...boleh dihidangkan.
* kh kekadang tu kalu nak makan keluarga aja letak warna kunyit sikit jd ler kuning....dan penah juga nasi lemak kh warna warni cam pelangi.....suke hati tul akn****


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

sagu mutiasa kasih saja kh letak nama bg sedap...padahal sagu nih cam biasa la..cam cendol gak...kali nih kh buat ikut buku masakan lama yg menjadi koleksi kh..sagu nih ada macam2 cara...kacau terus atas api n kukus...buat la yg mana suka...dan satu lagi kalo kita rajin buat la macam2 kaler...kalu hidang tu nanti mesti meriah nanti...



SAGU MUTIARA KASIH,
(kh buuat x4)

utk sagu,

2 cawan sagu
1 liter air
1 helai daun pandan
pewrna ikut suka

caranya

1- didihkan air dgn daun pandan,masukkan sagu dan pewarna....kacau hingga sagu masak(dah x nampak bintil2 putih)

2- masukkan dlm tapis dan basuh dgn air sejuk...toskan sebentar

3- masukkan dalam acuan dan sejukkan dlm peti sejuk

utk gula,

1 ketul gula kabung
1 sudu besar gula merah(saja nak bg itam sikit)
1 helai daun pandan
1 cawan air

caranya...masak jer semua hingga betil2 cair ...tapis dan sejukkan

utk santan,

1 biji kelapa
2 cawan air
secubit garam

caranya...campurkan semua dlm pengisar...kisar sebati...tapis...
(kh kekadang dah malas makan dgn susu jer)

utk hidangan mutiara kasih,

letakkan sagu,sedikit gula melaka dan santan...memang berbali2 dan tekak pun dingin jer


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

KARIPAP macam biasa jer la kh buat....selalu karipap nih resepinya sama n lebih kurang cuma kita kena buat dgn cara yg berul utk kerangupannya tahan lama.....



KARIPAP AYAM

Bahan-bahan ( 30-40 pcs ikut saiz)

Bahan Inti :
500 g kentang - dipotong dadu
300 gm bawang besar - dipotong dadu
2 keping dada ayam ayam dipotong dadu
2 biji bawang besar di potong dadu
1 peket kecil rempah daging/ayam
1 sudu besar serbuk cili (kalu nak pedas)
3 tangkai daun kari
1 kiub pati ayam
2 sudu kecil gula
garam secukup rasa
3-4 cawan air
1 biji telur

3 sudu besar minyak

Doh Karipap :

500 g tepung gandum - diayak
1 sudu kecil garam
100 g lmentega @ marjerin.(sebaiknya sejuk sikit)
250 ml air dari peti sejuk

Minyak untuk menggoreng

Cara-cara Inti :

1- Panaskan minyak dan masukkan semua bahan....masak hingga kering...jika kentang nampak tidak berapa lembut tuh masukkan sikit air lagi...masak hingg a.kering

2- bila kering tuh pecahkan telur...kacau rata....angkat sejukkan sebelum guna....

* senang jer kh biut...campak semua dlam kuali...tunggu masak...cukup masin manisnya....siap*

utk Dih,

1- Masukkan tepung dalam mangkuk.(kh guna mixer jer sebab senang)

2- masukkan mentega/marjern dan garam..Gaul hingga jadi serbuk roti - gunakan hujung jari.

3- Masukkan sedikit sedikit air dan gaul hingga jadi doh. Hentikan penambahan air bila dah jadi doh.

4- Rehatkan doh 1/2-1 jam. (kh bungkus dgn plastik dan masukkan dlm petia ais bahagian bawah

5 - Bahagikan doh menjadi bulat2 kecil agar mudah nanti....canai doh yg dah kita bulatkan....setiap biji karipap 2 keping diperlukan....ambil satu keping doh letak inti dan tutup dgn sekeping lagi...kelim membulat...kemaskan untuk mengelakkan bocor sewaktu menggoreng.
Ulangi proses hingga habis.

6- Goreng dlm minyak yg buk atas api perlahan - sederhana hingga kuning keemasan. Tos atas kertas dapur dan hidangkan.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ni kh buat utk makan kat umah.....lebih inti n doh sikit so dah malas nak membulatkan dia kh buat bentuk spera ja


selesai....JUMPA LAGIK


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net