By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 10-Feb-2010 00:09 Email | Share | Bookmark
ole2 dari medan dan rutin KH

 
 
 
 
 
 
Assalamualaikum...
Beberapa hari yg lepas ada member cik abang bagi ole2 yg dibawa balik dari medan....kawan cik abg kh nih memang org sana pun ...biasalah selalu company buat pertukaran pegawai....jd bila diorg nih balik tempat asal ada ajalah yg dibawa n diberi.....mula2 bagi tu tertanya2 gak apa bendanya dalam kotak cantik tuh...buka2 rupanya kek yg cantik.....KEK SARANG SEMUT tp biasa tgok yg gula hangus tp yg ini bewarna kuning keemasan dan rasanya sedap ada seperti rasa halwa maskat tu.....dan satu kotak lagi ada kek pisang....kek pisang nih biasa2 jer macam yg kita buat jer




biasala kamera kelabu kh nih....tunggu sikit masa lagi wang ada mari baru kasi terang punya

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ni menu ahad baru2 bih....abg we minta ibu masakkan ayam madu....so KH buat la ayam skali nasi2 nya utk diorg....spai malam makan nasi ayam dgn ayam madu nih



AYAM MADU LADA HITAM
resepi sendiri

bahan2nya,

1 ekor ayam (KH potong 12)
4 sudu besar madu
3 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos tomato
2 sudu besar sos cili
1 sudu besar lada hitam yg telah ditumbuk kasar
1 sudu teh jintan manis
1 sudu teh serbuk pati ayam

caranya,

1- bersihkan ayam dan toskan(bagi kering airnya)
2- masukkan ayam dan semua ramuan dalam beg plastik....goncang2 sikit biar rata dan sebati
3- perapkan ayam selama 1-2 jam...KH masukkan dlm peti ais bahagian bawah
4- kemuadian bakar jer dengan cara biasa atau ketuhar....KH guna ketuhar ....hingga masak ....


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ni pulak lemak pucuk mengkudu yg kh masak beberapa hari yg lalu....memang kegemaran cik abg kh nih...walaupun terasa kepahitannya tp tetap membuka selera pada yg sudi





LEMAK PUCUK MENGKUDU

bahan2nya,

daun mengkudu (lebuh kurang secekak jer)
10 ekor udang segar(ikan bilis pun boleh)
2 cawan santan
garam secukup rasa
(kh tambah 1/2 sudu teh serbuk pati i kan bilis)

bahan dikisar ,
7 biji cili padi
5 ulas bawang merah
1 batang serai
sedikit belacan


caranya,

1- rebus daun mengkudu dantoskan ....potong kecil2
2 - dalam kuali masukkan daun mengkudu,bahan yg di kisar dan udang...masak sebentar
3- masukkan santan dan sebua perasa....biarkan mendidih sebentar....padam api dan boleh dihidangkan.....


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
memandangkan cili padi/cabai melaka yg KH tanam kat belakang dapur pun terlalu la byk sapai x tau nak buat apa....so kh masak la rendang ayam nih yg sepenuhnya guna cili padi.....memang menjadi cili 4 pokok tuh....kh dah jerukkan sebalang....kalu sesapa yg datang pun kh bagi cili tuh....pasai tu dia berbuah lebat tp tgok la sapai bila bertahan pokok tuh ...daun kunyit pun ada juga jadi skali letak jer la



RENDANG AYAM CILI PADI BERDAUN KUNYIT

bahan2nya,

1 ekor ayam dibersihkan dan dipotong kecil
4 cawan santan (11/2 biji kelapa)
1 kiub pati ayam
1 sudu teh gula
garam secukup rasa
3 helai daun kunyit dihiris halus
2 keping asam gelugur
t batang kecil kulit kayu manis
4 biji buah pelaga

bahan kisar,

20 biji cili padi (ikut suka la nak pedas ke tak)
3 batang serai di hiris
1/2 inci lengkuas
1 inci belacan
1 sudu teh jintan manis

caranya2,

1- masukkan ayam dalam kuali bersama bahan kisar...kacau dan renehkan seketika
2- masukkan semua bahan lain dan masak hingga pekat dan agak kering(kh biar berkuah sikit)
3- siap utk dihidangkan



HIDUP TIDAK BERMAKNA TANPA SENYUMAN...
sesiapa berminat nak tempah kek dan sebagainya
boleh tel/sms KH 019- 3567480
jumpa lagi......


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net