By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 5-Feb-2010 13:20 Email | Share | Bookmark
lopes pulut cara KH

 
 
 
Assalamualaikum...

LOPES....aduhai lama betul rasa x buat dan x makan lopes....ingat lagi kalau dulu mak mentua masih ada inilah juadah yg akan dihidangkan utk anak menantu kalau semua berkumpul di kampung selain dari karipap....

kh buat lopes dari pulut dan lopes juga boleh dibuat dari ubi kayu...keduanya sedap walau rasa tentulah berbeza....ada sikit pulut sikit kat dapur tu jd apa ditunggu lagi....buat lupes pulut la tp kh nih dah malas nak gi ambik daun pisang kat belakang rumah maka kh buat dgn cara yg mudah....senang dan x payah nak membungkus dan merebus lagi...walau x der la bau wangi daun pisang tp wangi pandan tetap terasa......sikit jer buat utk sekali makan



LOPES PULUT
(sendiri resepi )

bahan2nya,

A-
2 cawan beras pulut dibasuh bersih
3 helai daun pandan
2 cawan air
beberapa titik pewarna hijau(ikut suka nak letak ke dak)

B-
1/2 biji kelapa parut ambil putih sikit
secubit garam

C-
1 cawan gula merah
1/2 cawan gula putih
1 1/2 cawan air

caranya,

- utk bahan A - mesin daun pandan dgn air.tapis.
masukkan pulut yg telah dibasuh dalam periuk dan masukkan iar daun pandan dan pewarna hijau.
tanak macam biasa masak nasi...sampai kering dan masak.
-ambil acuan apa2 bntuk pun ambil pulut dan masukkan dlm acuan...x payah la sampai penuh biar separuh acuan saja.tekan padat...kh guna acuan plastic yg selalu digunakan utk buat puding...macam2 bentuk ada....basahkan sikit agar senang nanti nak kuarkan...

- utk bahan B - campur ratakan kelapa parut dgn garam..golehkan bahan A kedalam B hingga rata.

-Utk bahan C camputkan semua dlm kuali...masak hingga gula cair dan mendidih...tapis..

- hidang lopes dgn air gula....siap....


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ni lak roti lagi ...lagi2 roti...saja anak2 minta buat so buat la sikit....guna resepi yg entry kat bawah....yg roti kosong utk ayah dan yang sosej utk 2 hero....x sempat nak snap pin roti sosej yg dah masak...diorg makan panas2 dgn tambahkan mayonis kat atasnya...





Terima kasih pada yg sudi berkunjung.... jumpa lagi....


siapa2 yg berminat nak tempah kek/kekcawan/tart/laksa ker
leh la tel kh ya - 0193567480
kalau kawasan dekat leh kh antar dan kalau jauh tuh leh la janji
ambil kat mana2.....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net