By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 1-Feb-2010 07:09 Email | Share | Bookmark
pagi roti...petang pun roti.....

Assalamualaikum.....

aduhai......dah gila buat roti lak....dulu bila buat x jadi rasa dah malas nak cuba tp bila cuba lagi da jadi maka terus nak buat dan buat....dari malam buat utk pagi dan buat pagi utk makan petang...
mula2 semalam buat roti sosej....setengah kosong gitu utk abg we.....ariz suka sosej jd satu adunan 2 jenis roti....siap utk sarapan dan bekal ki sekolah...resepi ni ambik kat fp kak madiha...jgn mare....best ...senang nak wat n menjadi...dari roti ni kh buat la pelbagai resepi...





BASIC BREAD RECIPE
asal- (Roshayati Johari) - fp madiha...tq

Ingredients :

(A)
500g bread flour/high protein flour
100g sugar
1 teaspoon salt
30g milk powder
1 teaspoon bread improver (optional)
1 teaspoon bread softener (optional)
4 teaspoons instant dry yeast

(B)
250ml water
1 egg (lightly beaten)

(C)
40g butter
40g shortening

Method :
1. Mix well all ingredients in (A)
2. Add (B) into (A) and knead till smooth.
3. Add (C) and continue kneading till smooth and shiny and dough does not stick to your hand.
4. Leave to prove for 30 - 40 minutes.
5. Punch down the dough to let the air out.
6. Divide the dough according to the weight you wish. Make into balls and leave to rest for 10 minutes.
7. Shape accordingly.
8. Leave to prove for 40 minutes - 1 hour.
9. Bake till golden brown.

dari doh yg byk nih kh bahagi 2...pas tu satu adunan wat kosong gitu dan satu adunan letak sosej dan sos....dah masak tu batu paipkan mayonis tambah kelazanan...anak2 suke banget

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

tengahari dah habis roti tu kh menguli lagi buat mexican bun lak utk minum petang....jd best lak dok menguli roti nih tambahan jadi gebus lak....




ambik resepi mexican bun nih kat fp kak madiha....hala ya tp tukar nama sikit sebab si ariz panggil maxico bun....hehhehe memang peberet dia...kalu gi tesco mesti memborong utk wak gi sek....la ni x yah lagi sebab ibu dah pandai buat...heheheh tq kak madiha....lap u

Maxico bun (versi panggilan ariz )

Bahan-bahan

A. High protein flour (500 gm) - guna 300 tepung roti + 200 tepung gandum....x der stok nyer pasal
Gula (100 gm) - kh guna 80 g jer
Garam (5 gm) - kh guna 1/2 sudu teh
Bread improver - pelembut roti (5 gm)
Yis – Mauripan – (15 gm) - kh guna 1 bungkus 11 g
Telur (2 biji) - guna 1 biji jer
Susu Tepung (10 gm) -x letak sebab x der
Air (Paip) jgn air suam tau (210 gm/ml) - susu segar suam
1 sudu besar shortening - kh tambah sendiri

B. Margerin (100 gm)

C. Mentega (kiub untuk inti, kalau nak senang potong masa sejuk pakai pisau tajam, masuk balik dlm peti ais)

Cara-cara:

Pukul A sampai kembang. Pukul low speed sekejap sampai combine, baru medium speed. Kalau mixer kommersial dlm 10 min. Kalau hand-mixer, lama le sikit.

Campur margerin, pukul lagi dlm 5 minit. Pukul sampai doh boleh ditarik macam belon yang dah pecah. Doh dia memang lembut sikit. Kalau nak potong, jgn lupa tabur tepung. Kdg2 orang salut je dengan butter, lagi senang.

Rehatkan doh 5 minit.

Bahagikan doh 30 gm. Kalau nak besar mcm kat KLCC tu 60 gm. Tapi, kalau takat makan kat rumah, potong le ikut suka, tak payah timbang-timbang.

Masukkan inti. Kena seal betul-betul tau, takut meleleh inti keluar.

Rehatkan lagi 1 ½ jam – 2 jam

Sementara tu, boleh buat topping.

TOPPING

Telur (90 gm) 1 telur B = 55gm
Gula (90 gm)

Pukul sampai stiff – kembang dan pucat mcm lemon

Low protein flour (110 gm) - kh guna tepung gandum jer
Mentega (dicairkan) (100 gm)
Kopi segera / coffee paste (sesedap rasa) + sikit serbuk milo
Baking powder (2 gm)

Dah pukul telur dengan gula tadi, campurkan tepung, gaul rata. Akhir sekali, masukkan mentega cair, gaul rata.

Masukkan dalam beg plastik, potong hujung plastik kecik je, paipkan macam siput...pastu bakar jer roti hingga masak lebih kurang 25 minit 160 d/c ...ikut oven memasing

ada yg kh letak inti kopi yg kat luar tuh.....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ni lak award yg kh dapat sebagai first komentar dr sue kelang yg manis tuh.....tq sue...i like...hehehe
bukan mudah nak dapat award ni.....





View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net