By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 28-Jan-2010 09:20 Email | Share | Bookmark
ayam goreng rempah berampai

 
 
Assalamualaiku....

rasanya dah lama x masak2 kat sini..... awat x tau jadi malas gini.....lepas laptop ni asyik menghilangkan diri macam biskut nak update fp pun asyik tertangguh tangguh...kekadang tu semangat nak update tp nak upload gambar pulak bermasaalah.....

dah lama x tulis resepi so no adalah resepi ayam goreng berempah cara kh la....memang selalu buat gini sebab suka rampai2nya.....



AYAM GORENG REMPAH BERAMPAI

A -
1/2 ekor ayam potong kecil
1 sudu teh kunyit
1/2 sudu teh garam
1 sudu serbuk pati ayam
minyak utk menggoreng

- bersihkan ayam...gaulkan dgn kunyit ,sebuk pati ayam,garam dan goreng hingga garing...tos dan ketepikan

B-
1 sudu besar serbuk kari ayam
1 sudu teh jintan manis
1 batang kecil kulit kayu manis
2 batang serai dihiris halus
2 inci halia dihiris halus
5 ulas bawang putih dihiris halis
1 labu bawang besar dihiris halus
5 biji cili kering dipotong kecil
5 tangkai daun kari

caranya,

- dgn minyak goreng ayam tadi goreng daun kari hingga garing toskan
- buang sikit minyak hingga separuh tumis bawang putih,halia,jintan manis dan kulit kayu manis hingga garing...masukkan jintan dan cili kering...sebatikan..
-masukkan rempah kari kacau hingga wangi dan teruskan masukan ayam goreng ...kacau lagi dan terus masukkan daun kari .dan bawang besar.....biar layu seketika dan angkat...hidang...siap


memang x berkuah...kering gitu jer....tp sodap pekena nasi panas2...rasa rangup daun2 karinya tu yg best...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ni cc yg baru jer buat....dok petang2 x der pa nak mengunyah so buat la beberapa biji cc pandan dan letak la blue seed poppy ....sebenarnya kh penah makan cc camni kat majlis kawin member asben kat gemas tahun lepas tu yg tingin nak cuba....sedap sebab rasa rangup2 biji poppy tuh.... kh beli blue seed poppy kat bake with yen masa pi kl beberapa minggu yg lepas....kh buat sikit jer adunannya...sekali hadap memang x sempat letak bc sebab anak2 x nak....nih x sempat nak tunggu sejuk daaaa



KEK CAWAN PANDAN DGN BLUE SEED POPPY

bahan2nya,

100 gm mentega suhu bilik
100 gm gula halus
2 biji telur
2 sudu besar air daun pandan+sikit pewarna hijau

100 gm tepung naik sendiri (ayak)
2 sudu teh blue seed poppy

acuan kertas secukupnya

caranya,

1- putar mentega dgn gula hingga kembang
2-masukkan telur satu persatu dan pukul hingga sebati
3- masukkan air daun pandan
4- masukkan tepung sebatikan
5- masukkan blue seed poppy kacau hingga rata
6- sudukan adunan dalam acuan dan bakar dlm oven 180d/c selama 20-25 minit(ikut oven masing2




utk tempahan hubungi,
Kak Hanaz
019-3567480.......


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net