By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 8-Sep-2009 05:54 Email | Share | Bookmark
menu berbuka dan bersahur

 
 
 
 
 
 


pejam celik pejam celik dah nak masuk 18 hari kita berpuasa...
ni antara menu berbuka dan bersahur sekali gus kak hanaz ...masak simple2 jer...dan kalau x sempat plus malas beli jer kat bazar ramadan....kekadang berbuka kat luar jer...sebab tu la x byk yg nak share cuma yg ni jer la...

masak tu selalu tp menu yg berulang2 dan kebanyakkan kak hanaz bakar jer kalau ikan tu dan buat air asam....jarang betul la buat kari ...dlm bulan puasa ni baru skali jer buat kari ikan...

beberapa hari yg lepas buat nasi planta ni...ala nasi minyak tu jer....guna planta jd nasi planta cam kak sifu iklan lam tv tuh...sonang bangat...bahan pun kak hanaz guna x byk....




NASI PLANTA

bahan2nya,

4 cawan beras basmathi (basuh,rendam 10 minit dan tos)
5 cawan air

bahan tumis,
3 sudu besar planta
1 helai daun pandan
2 ulas bawang putih dicincang
3 biji bawang merah dihiris halus
bunga lawang,bunga cengkih,kulit kayu manis
1/2 sudu teh halba
sedikit halia dihiris halus

garam secukup rasa
sedikit kismis
pewarna kuning

caranya,
1- dalam periuk (guna periuk letrik terus)panaskan planta,tumis semua bahan hingga wangi

2- masukkan bera...kacau rata...masukkan air,garam,kismis...alihkan dlm bekas periuk letrik dan
masak hingga kering...bila jah kering...titikkan pewarna kuning dan tutup(jgn kawau sehingga nasi betul2 masak.)bila masak baru hidangkan..


ni pulak ayam kampung...buat kari pastu biarkan betul2 kering hingga jd macam rendang...resepinye cam kari biasa jer cuma lebihkan santan sebab nak kena reneh lama...ayam kg kan ke keras sikit ...dah malas nak tulis resepi



terung yg bawa balik dari kg....buat goreng bercili tambah ikan bilis...pas tu ada kangkung sikit masukkan skali....senang cite...



yg ni semalam punya....teringin nak makan sambal tumis sotong kering....kebetulan ade org kasi terung pipit jd boleh la campur ....sedapnye......



buah melaka semenjak posa dah 2 kali buat tp dlm kuantiti yg sikit.. takut x habis membazir lak



BUAH MELAKA

cara2nya,

250 gm tepung pulut
2 helai daun pandan dikisar dgn 1/2 cawan air
sedikit pewarna hijau

gula melaka yg dipotong dadu
kelapa parut di gaul dgn sedikit garam

caranya,

1- bancuh tepung dgn air daun pandah dan pewarna hijau hingga jd doh yg lembut..(kalau keras tambah air lagi sikit..

2- ambil sedikit masukkan gula melaka dan bulatkan..ulang hingga habis

3- jerang air dlm periuk hingga mendidih...masukkan buah melaka dlm air mendidih biarkan hingga ia timbul..tandanya dah masak

4- toskan dan golekkan dlm kelapa parut dan hidang...


tak perasan lak selama ni pokok alovera ade berbunga....tengok2 kat depan rumah dah tinggi bunganya...baru pertama kali tengok....emmmmm



catatan hanaz ~ KEKADANG WAJAH YANG TENANG ITU TIDAK SEMESTINYA HATINYA TENANG JUGA TAPI DGN KETENANGAN AIR MUKANYA ITU MENANDAKAN DIA ADALAH SEORANG YG PENYABAR DALAM MENEMBUHI DUGAAN....... kak hanaz cakap macam ni bila terlihat ketenangan diwajah seorang insan yg terlalu tenang padahal dia menghadapi masalah yg rumit....tp x siapa yg tahu ...sememangnya insan itu sgt penyabar orangnya sebab tidak merintih hiba dan tidak pula melenting tak tentu hala....moga hamba Allah ni mendapat penyelesaian yg baik dan perkara yg baik juga terjadi pada nya dan kehidupannya...amin......

edit lai utk letak kad raya pemberian sahabatku di alam maya ni ...

TERIMA KASIH .....SELAMAT HARI RAYA....NANTI AKAK PULA YG BAGI OK

DARI IDA....


DARI KURIE...


DARI NUANZA




DARI NURUL FAUZANA



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net