By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 24-Aug-2009 02:39 Email | Share | Bookmark
3 Ramadhan

 
 


Alhamdulillah....cepat masa berlalu....sudah masuk 3 hari berpuasa...moga dapat hingga ke akhir ramadan kesiharan yg baik utk suami,mak ayah,anak2 dah semua sahabat sekalian...

Alhamdulillah abg we pun kuat berpuasa dan masih tidah tinggalkan sembahyang terawih....sebenarnya abg we belajar puasa dari umur 6 tahun....masa tadika lagi...tp biasa la puasa yang yok org cakap... x penuh sebulan...kekadang tengahari dah berbuka x sempat azan zohor.... tp bila dah masuk sekolah tahun satu hingga sekarang dah tahun 6 puasanya penuh tanpa satu hari pun tertinggal....kuat semangat abg we ni...

tp anak2 memang berbeza kan??? adiknya ude ariz sekarang darjah dua masih x setabah abg we...tahun lepas 3 hari ponteng tahun ni moga2 dapat ler penuh...tp 2 hari yg telah berlalu tu jenuh juga pujuk...emmm...nangis lagik x tahan.... petang bawa gi bazar ramadhan suruh pilih ape dia nak makan....tp x byk pun seleranya cuma suka makan roti goreng ayam...pas tu x boleh la tinggal honey star & coco cruch tuh....mesti ada masa berbuka dan bersahur....dgn susu ...wajib tuh

pagi mula kita berpuasa hujan lebat sgt kat kawasan umah kita nih....jd x byk aktiviti yg boleh d buat...tidi jer la...er....x semangat sgt le nak masak .



..hari pertama cuma masak nasi tomato dan ayam masak merah...kuih muih beli je sikit kat bazar ramadan ...





hari kedua lagik la semuanya beli cuma buat agar2 lumut jer utk bawa ke masjid....



AGAR-AGAR LUMUT

bahan2nya,

bahan A

agar2 (beli yg timbang RM2.00)
1.3 liter air
2 cawan gula pasir(manis2 buah jer...kalu nak manis tambah)

bahan B

1 biji kelapa parut
700 ml air
4 helai daun pandan potong kecil
secubit garam
1/2 sudu teh serbuk kulit kayu manis
2 biji telur
beberapa titis pewarna hijau

cara2nya

1-- basuh dan remdam agar2 10 minit ...toskan

2-- masukkan air dan masak hingga betul2 cair...(kalau dah semua cair tapis lagi elok)

3-- masukkan gula dan biarkan mendidih...

4-- utk bahan B....masukkan kelapa parut dalam pengisar bersama daun pandan dan air....kisar hingga halus dan tapis....

5 -- masukkan pewarna,garam,telur yg telah dipukul sedikit serta serbuk kulit kayu manis...kacau sebati

6-- masukkan bahan B kedalam agar2 tadi...biarkan sekali mendidih sahaja dan angkat..
masukkan dlm acuan..sejukkan dan bila keras boleh la di hidangkan...


ni pula resepi donat pandan utk entri yg lepas....ada yg bertanya resepinya..sebenarnya kak hanaz x sukat pun cuma main bantai bubuh jer.... ni la lebih kurang resepinya....tp wangi betul la...lembut dan gebu lagi spai bawak gi sekolah ari tu cikgu2 pun tanya resepinya....



DONAT PANDAN

4-5 cawan tepung gandum
1/2 sudu besar yis kering(mauripan)
2 sudu besar susu pekat manis
1 sudu teh gula
2 sudu besar mentega(kak hanaz guna lemak sayur)
1/2 sudu teh garam
1 biji telur
1 cawan air
3 helai daun pandan
beberapa titis pewarna hijau

minyak utk menggoreng
gula kastor secukunya

cara membuatnya,

1- kisar daun pandan dgn 1/2 cawan air dan tapis...dan masukkan pewarna hijau...

2-- masukkan 1/2 cawan air dalam bekas,yis dan gula...kacau dan biarkan 10 minit

3-- dalam bekas lain masukkan 5 tepung,mentega,garam dan telur....gaul dan ramas hingga sebati

4-- masukkan yis tadi serta air daun pandan...uli hingga jadi doh yg lembut dan kenyal..

5- bentukkan dan biarkan mengembang...panaskan minyak goreng hingga kekuningan

6- angkat dan toskan....tabur gula dan hidang...

ni kad ramadan dr sahabat fp....terima kasih....







terima kasih....jumpa dilain entri...








View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net