By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 19-Aug-2009 09:45 Email | Share | Bookmark



semalam cik abang beli 6 ekor sotong yg agak besar dan segar....jadi teringin la pulak nak buat ketupat sotong...seingatnya dah 2 kali buat...tp dulu buat biasa saja kuah putih..kali ni cuba buat pedas dan kuning lak....x sea2 sedap juga.....buat pun 3 ekor jer...selalu org buat ketupat sotong ni masukkan beras pulut dlm sotong baru rebus hingga masak tp kak hanaz dah malas nak rebus lama2 tu yg masak pulut terus dan baru sumbat...jadi x yah la rebus sotong tu lama2...sotong pun rasa manis dan segar jer.....





KETUPAT SOTONG KUNING BERLADA

bahan2nya,

bahan A

2/3 cawan beras pulut
1 1/2 cawan santan
secubit garam

bahan B

3 ekor sotong
2 batang lidi
2 cawan santan
1 sudu teh serbuk kunyir
1 sudu teh lada hitam ditumbuk halus
3 biji cili api di ketuk (saja tambah jer)
1 batang serai dititik
1 sudu teh serbuk pati ikan bilis
garam secukup rasa

cara2nya,

1-- bahan A - basuh beras pulut...masak dgn santan,daun pandan dan garam hingga masak..
biarkan sejuk dulu

2-- bersihkan sotong....sumbat pulut dalam sotong...masukkan balik kepalanya dan cucuk dgn lidi agar tidak terkeluar.

3 -- masukkan sotong dan bahan lain dlm kuali kecuali garam dan serbuk perasa...masukkan secawan santan dulu...masak hingga
agak kering baru masukkan santan hingga habis....tambahkan garam dan serbuk perasa..biarkan mendidih sebentar...angkat dan hidang.




3 okor sotong lagik x lupa buat sotong goreng tepung yg memang peberet anak2.....tp kali nih buat ringkas jer...x letak oat pun.....cuma bancuh tepung celup jer ....



SOTONG GORENG TEPUNG RINGKAS

sorong potong bulat cam cincin....goreng dulu bagi kuar airnyer senang sikit nak goreng nanti

utk bancuhan tepugnya,

2/3 cawan tepung gandum
1 sudu besar tepung jagung
1/2 sudu soda bikarbonat
1/2 sudu besar rempah kari daging
1 biji telur
sedikit garam
air ais secukupnya

minyak utk menggoreng

caranya,

1--campurkan semuanya...masukkan air ais sikit2 dan bancuh hingga pekat

2--celup sotong dan goreng...bila garing tu angkat toskan...sedap cicah sos cili




lepas dah masak sotong tu....masak la ikan tongkol ni sikit...dah malas nih sebenarnya tp kesian lak nanti takkan la itu ajer nak makan dgn nasi...jadi buat jugak la tp cuma rinskas2 jer....masak main2 lempar bawang putih,bawang besar,halia,cili muda dan kicap...hidang...hehheheh senang cite tp sodap gak la rupanya gini pun.....selesai la tugas ari nih....pas tu cari ulam sikit dah....





petangnya jadi lapar la pulak....tgok kat dapur ada roti tp jemu la....kelapa dah der...kelebek lam almari ader la sikit lagi kacang hijau....durian pun masih ada membeku dalam peti ais...jadi apa lagi....buat ler bubur kacang taruk durian.....sambil2 masak jenguk la abg we & adiknya tengah main kat depan rumah dgn kawan2 diaorg.....risau gak sebenarnya kalu biar diorang main2 ni...kekadang buat perkara yg bukan2...tu yang kalu diorang main selalu kena tgok walaupun boleh dikatakan anak2 ni dah besar....tu la ya naluri ibu...nak anak sentiasa selamat...emmmmm


sempat lagik curi ambik gambar ni dr belakang dapur sambil masak



ok ler ...ni bubur kacang berdurian.....tengah masak ni...masa makan dah x ingat nak snap dah.....sebenarnya dah siap masak ni hujan pun mulai turun...maka kita pun dgn syahdunya menjamu selera makan bubur kacang berdurian sama dgn roti mengali...



setakat ni jer utk entri kali ni....moga dapat lagi la berentri ...terutapa dibulan puasa ni....tak pula juga disini KAK HANAZ DAN FAMILI ambik kesempatan utk magucapkan SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL MUBARAK....MOGA RAMADHAN KALI DAPAT MENJALANI IBADAH DGN SEMPURNA...DAN DIHARAP KITA SEMUA DAPAT LAGI BERTEMU DI RAMADHAN YG SETERUSNYA...INSYAALLAH....





View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net