By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 13-Aug-2009 04:07 Email | Share | Bookmark
pulut durian & gulai rebung



jumpa lagi ari khamis ni....sebelum masuk bab tajuk kat atas tuh.....cerita dulu tentang pagi yg ceria ni.....pagi2 lagi lepas anak gi sekolah semua. sempat la bersauna 25 minit....segar rasanya....pas tu minum sikit dengan rajinnya joging keliling umah hingga la keliling pagar spai umah staff.....sambil tu x lupa la sambil jalan2 tu nampak benda menarik leh la snap gambar....

jalan2 kat tepi pagar nampak la pokok peria katak menjalar cantik jer...buah pun byk....cik abg ni memang suka peria katak ni walau pahit tp ubat kan...memang benda yg pahit ni berubat.....
tgok la sesapa yg tak pernah tgok atau dengar tentang peria katak nih....
pokoknya menjalar dan memanjat...cam peria biasa tp buahnye kecil dan pahitnyer berkali ganda terutama yg liar macam ni......boleh dibuat ulam mentah,rebus,tumis,goreng,kari dan macam2 lagi...tp yg x suka pahit tuh memang x leh la nak makan...



dah balik tuh cari ulam ulaman dan sayur2 sikit (bukan cari sebenarnya ambik)kat belakand daput tu...dapat la sikit ni yg baru2 berbuah....tp byk dah kena kebas dgn perompak...hehehe lembu ler...pagar umah ni pulak dah lama ...(yg baru masih dok tunggu) jd byk yg rosak...senang jerk lembu masuk....laali sikit abis dimakannyer....ni jerk yg ader utk lunch ari ni....


pulut durian.....musin durian masih ada kat sesetengah tempat.....durian ni pun ambik kat kg dulu....tp bekukan ...jd abg we sibuk nak makan pulut durian ....

selalu kak hanaz buat pulut direndam dan dikukus baru letak santan tp kali ni dah malas nak merenyahkan diri jd buat yg senang.....tanak jer janji buleh makan...sedap gak kan...
buat pun x byk cuma utk sekali makan jer 4 orang kita.....



Pulut Lemak dgn Durian

buah durian....

bahan2 utk pulut

2 cawan beras pulut dibasuh dan toskan
2 cawan santan
secubit garam
sehelai daun pandan

caranya,

masukkan dalam periuk dan tanak hingga masak....
hidang dgn durian.

kalau ayah dgn anak2 kat umah ni suka makan lagi dgn kuah santan.....berkuah gitu...



ni gulai rebung semalam....cik abg kak hanaz kalau pegi cek kebun kalu jumpa rebung mesti ambik punya...tapi x byk pun ....bila dah cincang2 tuh dapat la semangkuk....disuruh lak ari ni masak kari dgn ayam....tgok semua bahan ada termasuk kerisik....on jer la....




GULAI REBUNG DGN AYAM

Bahan-bahan

500 gm rebung segar - dipotong ,direbus hingga lembut dan tos
(masa rebus tu letak sikit gula dan garam)
1/2 ekor ayam dipotong ikut suka
4 cawan santan pekat
1 keping asam keping
garam secukup rasa

1 peket kecil rempah kari daging*
1/2 sudu besar serbuk cili*
1 sudu besar kerisik *
3 ulas bawang merah ditumbuk halus*
1/2 cawan besar air *
-----semua bertanda * dicampurkan

bahan tumis,

3 ulas bawang merah dihiris halus
3 ulas bawang putih dihiris halus
2 tangkai daun kari
2 inci halia dihiris halus
sebatabg kecil kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 kuntum cengkih
3 biji buah pelaga

minyak untuk menumis

cara2nya,

1-- panaskan minyak,tumis bahan tumis diatas hingga wangi ...masukkan rempah yg
dibancuh tadi dan terus masukkan rebung...kacau sebati dan biarkan kering masukkan ayam
sebatikan

2- masukkan santan,asam keping,dan garam secukup rasa...

3- biar mendidih hingga ayam masak ...siap...



Terima kasih.....



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net