By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 1-Aug-2009 03:07 Email | Share | Bookmark
aduh seleraku terbuka luas....hehehe

ASSALAMUALAIKUM.......

tgok la tajuk tuh....jd jangan kata ape la kalu badan ni beratnya tak turun2.....sebab 2 masakan ni
memang ...memang....memang.. kesukaanku.... tak dapat nak tahan lapar nih kalau dapat makan beradap lauk gini....biarpun sangat ringkas....masakan kampung gini membangkitkan selera.....bukan setakat kat rumah jer..kalau bertandang umah sedara ara ke...kawan2 ke kalau ader masakan gini memang yg pemalu cam kak hanaz nih dah jd kureng pemalu ....

lemak cili api rebung dgn udang.....kebetulan ada hari tu tgok kak madiha masak lemak rebung...cik abg bawa balik la satu batang rebung (pucuk rebung...betul ker cikgu )
jadi ape lagi...masak ler....selain lemak rebung buat gulai dgn daging pun sedap masuk kerisik sikit...
rebung buat paceri dgn udang (mak manis selalu buat gini)....rebung boleh dibuat kerabu dan paling sempoi rebus buat ulam jerk....kalau orang berpantang memang x leh makan tau....bisa tuh....




LEMAK REBUNG BERUDANG

seangkuk rebung yg dah direbus dan toskan
(potong nipis dan rebus bersama garam dan sedikit gula hingga lembut)

200 gm udang
1 helai daun kunyit di simpul
3 cawan santan
1 sudu teh serbuk kunyit
garam secukup rasa
1 keping asam gelugur

bahan dikisar halus
7 biji cili padi (nak pedas lagi tambah)
1 inci belasan
1 sudu teh jintan manis
1/2 sudu teh lada hitam
1 batang serai dihiris
5 ulas bawang merah

cara2nya,

1 - masukkan semua bahan dlm periuk....
2 - masakkan hingga mendidih...kacau sebati dan angkat........


***catatan hanaz ~ jgn sapai pecah minyak...nanti nampak x cantik lemah tuh**

ni pulak sambal tumis petai....petai yg ari tuh...ambik kat kg...utk menghabiskannya buat la sambal tumis nih.....sedap makan tp x tahan kat perut lak...adusssssss....ni kak hanaz ambil isi petai jerk sebab tgok cam kuning2 sikit kulitnya....mugkin dah lama dok lam peti ais....kalau segar buat terus dgn kulit pun sedap....



SAMBAL TUMIS UDANG DGN PETAI

5 papan petai...ambil isinya aje dan rendam seketika dan tos
300 gm udang sederhana besar
4 sudu besar cili giling
2 sudu air asam jawa
1 sudu besar gula
1 sudu teh garam
3 ulas bawang putih si tumbuk halus
2 labu bawang besar di hiris bulat nipis
sedikit air
2 sudu besar minyak

caranya,

1-- panaskan minyak...tumis bawang putih hingga garing dan wangi

2-- masukkan cili giling...biar seketika dan masukkan air asam jawa

3-- masukkan sikit air ...dan petai

4- masukkan gula dan garam secukup rasa.

5- masukkan udang dan kacau sebari...biarkan hingga udang masak

6- masukkan bawang besar...biar seketika dan angkat...


selalu kalau masak sikit siangnya...malam memang malas nak masak tp abg we tu kekadang malam bising lak x der lauk lak jd selalu buat lauk ringkas cam ni....ok ler tu ya ...



goreng bilis hingga garing pastu pecah telur jer dan masukkan bawang besar..tu pun ikut mood dia ...sebab kekadang nak bawang kekadang x nak....



roti bijan goreng ni buat baru2 ni makan dgn kuah durian....resepinya kat sebelah....alal dohnyer macam kita wat donat tuh cuma tambah bijan...akak guna bijan hitam.....sesaja letak jer sebab dah ader....






ni tegok la kuali yang dah berkurun ni bijan ni kekadang tertanggal ....masa goleh tu kena kejab2 sikit ...



**** resepi ni orang memang dah tahu tp sesaja letak la utk koleksi resepi kak hanaz ni ****

TERIMA KASIH.....SEMUA......



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net