By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 28-Jul-2009 13:42 Email | Share | Bookmark
balik kg - sabtu & ahad 25-26 hb





petang jumaat lepas semuanya selesai kat pdg serai kitaorang balik baling semula....semua sedara berkumpul....9 adik beradik kak hanaz balik ...anak menantu semua berkumpul...jadi malamnya berbincang sebab susah berkumpul macam ni ambil kata sepakat utk adakan majlis kenduri tahlil ....jemput jiran tetangga dan adik beradik jerk...

sabtu pagi masing2 sibuk dgn tugas....cari barang....mengemas dan memasak...kitaorg gotong royong masak memasak ni....abg long hingga adik bongsu kak hanaz semua campur tangan memasak...meriah sgt...sambil2 memasak bercerita tentang kehidupan masing2....cerita lucu dgn gelak ketawa....memang sentiasa merindui suasana gini.....

kenduri ni kita masak gulai wajib...GULAI DAGING DGN BATANG PISANG, ayam masak merah, gado-gado,kari ikan tongkol dgn bendi(kak hanaz bawa blik daaaa) ulam dan sambal...













petangnya kebetulan ada aktiviti kat surau/dewan masyarakat yg terletak betul2 depan rumah mak kak hanaz.....aktiviti yg disertai oleh pelajar2 universiti ni sebenarnya dah berlangsung 4 hari...tp x sempat nak sertai...hari pertama Datuk DR. Mashitah Ibrahim dtg merasmikan majlis....penutup pula Datuk Azeez (ketua pemuda umno baling) dtg....sempat la abg we & ude ariz sertai sukaneka....





yg seronoknya ada cabutan ni bertuah.....x sangka no ude ariz naik juga...heheheh dapat la hamper satu.....riuh rendah jadinya cam dapat emas sekilo





ahad pulak pagi lepas sarapan dah bersiap nak bertolak balik..biasa la dah musim durian mak kak hanaz memang selalu buat macam produk dari durian ini juga la jd buah tangan dari mak utk bawa blik......



lempuk durian ni memang la selalu ada bila misim durian...kalau kena cara buatannya akan tahan bertahun tau....lempuk durian jadi warna hitam sebabnya dikacau dalam kuali/kawah besi yg hitam tu...kacau pulak bukan satu hari kekadang spai seminggu....dah masak bulat2kan dan jemur lak...itu la cara2 org lama utk mengawet......





ni pulak jem durian hasil air tangan mak manis jugak.....jd warna hitam jugak sebab kualinya...emmmmtp tetap sedap mak....terima kasih utk mak tersayang ......adusssssss
balik2 2 buah peti ais penuh dgn durian dan produk dari durian....spai pening lak.....sapa nak makan buleh mai ks





tempoyak memang x lupa la....sebalang tu mak oiiiiiiiii....jenuh masak la nanti tp kak hanaz sorang kerk makan....cik abg dgn anak2 x berapa suka sgt...... selain ni ader satu bekas isi durian yg membeku dlm peti ais.....x tahu nak wat aper daaaaaa
buah rambutan,langsat,manggis,dokong dan petai x lupa satu bonet keta bawa....semua yg ader dekat umah dapat la jamah sorang sikit.....


sebenarnya nak blik pagi tp tup2 terlewat spai lepas solat zohor lak baru bertolak balik....singgah KUALA SEPETANG sekejab pekena mee banjir udang.....tp x sempat nak snap2 gambar dah....lepas makan terus bertolak balik ikut jalan biasa....singgah kat hutan melintang sat umah member lama...pas magrib bertolak balik spai rumah pukul 10 malam dah......

resepi gulai batang pisang dari MAK MANIS KAK HANAZ....

bahan-bahannya,

1 kg daging (lembu/kambing) di potong kecil2

umbut pisang (dari 2 btg pokok pisang) di potong pendek2
dibuang tali temalinya. basuh ..digaul dgn sedikit serbuk kunyit.
**seeloknya guna pisang batu(nipah) atau pisang wak atau pisang emas...**


6 cawan santan

garam secukup rasa

persediaan rempah (campurkan semuanya)

2 peket serbuk rempah kari daging
3 sudu besar kerisik
1 1/2 inci belacan yg ditumbuk halus
2 batang serai dihiris dan ditumbuk halus
sedikit lengkuas dihiris dan ditumbuk halus
2 cawan air
5 ulas bawang merah ditumbuk halus
1 sudu besar air asam jawa

bahan tumis,

5 ulas bawang merah di hiris halus
3 ulas bawang putih dihiris halus
3 inci halis dihiris halus
3 tangkai daun kari
1 batang kecil kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
2 kuntum cengkih
3 biji buah pelaga

4 sudu besar minyak utk menumis

cara membuatnya

1- panaskan minyak....tumis bahan tumis hingga wangi

2- masukkan bancuhan rempah tadi...masak hingga wangi

3- masukkan daging...reneh hingga daging empuk

4- masukkan umbut pisang....kacau sebati...umbut pisang bila dimasak akan
mengeluarkan air sidikit...jadi rmasak hingga kuahnya agak kering dan umbut pisang
layu barulah masukkan santan....biarkan mendidih beberapa minit ...

5- masukkan garam secukup rasa....bila nampak pecah minyak tutup api dan boleh la dihidangkan.


*coretan hanaz >>>> jgn sebarangan guna batang pisang sebab sesetengahnya pahit bila dimasak*



indahnya balik kg....kenangan yg sentiasa manis bila berkumpul bersama sanak saudara selalu menerjah ingatan bila kesunyian .....emmmmm....dah sunyi balik......

TERIMA KASIH UNTUK SEMUA KAWAN...TEMAN...SAHABAT...KERANA KAMU ...KAMU...DAN ANDA TELAH MENYERIKAN DAN MENCERIAKAN HARI-HARIKU INI.....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net