By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 20-Jul-2009 23:22 Email | Share | Bookmark
tat nenas utk mak


SELAMAT DATANG...DAN DATANG....DAN DATANG......AKU MASIH DISINI
sekejab jer pejam celik dah ujung minggu dah ....pagi2 lagi pas subuh dlm kol 7 kitaorg gi joging kat bukit malawati.....pastu singgah sarapan kat kedai mamak sebab ariz sibuk tul nak makan roti tisu kat situ...balik rehat kejab....baru la kemas2 umah sikit....kol 12 baru masak utk lunch tp simple jer....bakar ikan ,air asam dan sambal sotong.....

lepas makan mula la projek tat jem utk bawa balik kat mak kak hanaz ujung minggu ni....mak memang suka tat ni...satu lagi suka samperit air tangan kak hanaz....kalau ayah pulak suka mee rebus kak hanaz....emmmmm.....

ni la hasilnya yg x brapa indah sgt ...tp rasanya sedap la jugak.



tat bentuk buah durian....baru siap bentuk.....


tat nenas gulung....tengah dok sapu kuning telur tu


dalam ketuhar........


ni tat gulung....x pakai acuan yg tekan tu pun ....gelek dgn penggelek yg berlekuk tu ....pas tu tersilap lak kuning telur tu...sebenarnya nak tambah warna kuning tp cam ner tersilap lak letak pewarna oran....tu la jadi gini...x lawa la rupanya tp rasanya memang x mampu nak tahan....sedap sgt...gebu itu sebab letak dlm cawan kertas tuh kalau tidak susah juga takut hancur lebur lak......[/size]


tat dah siap masak...ni saja bentukkan durian....bentuk kesukaan anak2...resepinya pun kak hanaz sendiri sukat je..guna cawan lebih senang..[

TAT JEM NENAS

1 cawan mentega
1 1/2 sudu besar gula (kurangkan gula sebab mak x suka manis lagipun jem dah manis)
1 biji telur
1/2 cawan tepung beras
1 cawan tepung jagung
2 cawan tepung gandum
1 sudu teh esen vanilla

jem nenas secukupnya
1 biji kuning telur utk hiasan(letak pewarna jika suka)
kertas cawan(kecil) secukupnya

caranya,

1-- pukul mentega dan gula hingga kembang dan masukkan telur....pukul lagi

2-- masukkan esen vanilla....pukul sebati

3-- dgn kelajuan rendah...masukkan tepung beras...sebatikan

4-- masukkan pula tepung jagung..sebatikan..

5-- masukkan tepung gandum sikit2 kacau hingga jadi doh yang lembut

6-- utk tat gulung...kalau guna acuan tat ...tekan memanjang dan potong

7-- gentel sedikit nenas(bujur) dan letakkan ditengah dan gulung kemas

8-- letakkan dalam cawan kertas...ulang hingga habis

9-- sapu kuning telur dan bakar hingga masak.

10-- utk membentuk seperti buah durian....ambilkan sedikit tepung dan letakkan jem nenas...bentukkan membujur...guna gunting kecil yg runcing dan gunting bahagian atas kecil2......




petang semalam si ariz tuh sibuk jer lapar balik dr main....suru la ibunya masak ape2 je lah katanya...oleh sebab kari ikan haru tu masih ada lagi ....dan kelapa pun sememangnya bayak kat umah kak hanaz ni buat lah lempeng kelapa ni....ingat dulu2 tok diorang selalu buat masa kecik2 dulu....makan panas2 memang berebut la jawabnya.....kat kg x der lempeng2nya panggil PEK NGA NYOK je sebabnya tempek2 dalam belanga asalnya.... sempoi je tp sedap cicah kari....bangkitkan kenangan nih... ..



LEMPENG KELAPA KLASIK

bahan2nya,

1 biji kelapa parut
3 cawan tepung gandum
1 sudu teh garam halus
sedikit air

caranya,

1-- campurkan semua...gaul sebati

2-- jika masih berderai masukkan sedikit air dan uli hingga jadi doh

3-- bahagikan 8 bahagian dan bulat2kan

4-- canai (agak2 jer la....) dan bakar dlm kuali non-stik....x perlu guna minyak langsung...
biae hingga kekuningan...angkat dan hidang.....




ni la hasil titik peluh petani ...hasil keringat kak hanaz....walaupun tanam sikit2 tp memang x habis makan...bendi/kacang lendir tu sehari satu raga kecil gak hasilnya...spai sedekahkan pada orang2 sekeliling...penah dapat spai satu beg plastic so cik abg bawa gi opis bg kat semua member kat opisnya....x rugi berbakti pada tanah...walau sementara kat sini tp rasa berbaloi...

terima kasih bunga kantan.....nak datang lagi dipersilakan.....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net