By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 18-Jul-2009 08:06 Email | Share | Bookmark
donat durian la pulak.....



betul kata asben kak hanaz yg sudah kemaruk fp ...hahahahhah....tp cik abg ni sentiasa sapot je sebab dia tahu surinya ini bosan dan tiada tempat untuk bertandang dan bersembang....memang kalau x mengadap kat sini rindu sangat....kalah orang muda bercinta

apa pun kita tinggalkan itu semua.....petang semalam bila buka jer peti ais tu nampak la isi durian yg diekukan...masih ada lagi...bila fikir2 boleh rasanya buat donat...apa salahnya ya kalau boleh buat kek tentu boleh buat donat.MAKA BEREKPERINMENTASI LAGI DA....belasah aje....so projek ini kujalankan....maka terhasil lah donat durian ....bentuk guna tangan jer walau acuan donat ada...saja main2 tepung....best...tp x sama besar da....tp kalau jer sebut donat apa2 perisa pun suka budak2 nih .



kiri tu baru siap bentuk.....kanan tu nak masuk peti ais bekukan.....


DONAT DURIAN

1 cawan isi durian - lecek aje (kalau kisar lagi halus)
5 cawan tepung
1 sudu besar susu tepung
3 sudu besar susu pekat manis
1 bungkus teh mauripan(11 gm)
1 sudu teh garam
2/3 cawan air (suam2 sikit)
2 sudu besar lemak sayur/mentega
sedikit pewarna kuning

gula kastor utk salut diluar
minyak utk menggoreng

caranya,

1--- dalam bekas...masukkan air ,yis,susu dan secawan tepung....biarkan sekejab dlm 10 minit

2-- masukkan lemak sayur,isi durian,garam serta pewarna jika suka dan tkacau sebati..

3-- masukkan tepung sikit2 sambil uli hingga jadi doh yang licin dan kenyal

4- tutup dan tinggalkan dlm 15 minit....bulat2 kan dan bentukkan donat

5- biarkan mengembang sikit dan goreng hingga kekuningan

6-- kalau nak bekukan ...goreng tp jgn kuning sgt...

7- salut dgn gula kastor



maklumla stok oat banyak kat umah maka leh la cuba masak buh oat ni....kurang kolestrol....
selalunya kalau beli ayam tang dada ayam tuh x masak sebab anak suka kat sayap dan peha jer...selalu masuk dlam inti karipap ker or buat naget...tp hari ni cuba buat cam ni lak alal2 ciken cop tu ler....




AYAM OAT BERMAYONIS

2 keping dada ayam
1 sudu teh lada hitam ditumbuk kasar
2 sudu besar tepung goreng ayam
1 sudu besar mayonis
2 sudu besar air
1 sudu teh serbuk pati ayam
oat secukupnya

sedikit miyak
1 sudu besar mayonis
1 sudu besar sos cili
sedikit daun sup

cara membuatnya,

1-- bancuh tepung goreng ayam dgn air...tambah serbuk pati ayam dan lada hitam serta mayonis
sebatikan

2- celup ayam dan golek2 kan atas oat hingga rata

3-- panaskan sedikit minyak dlm kuali non-stik dan masak hingga garing

4- angkat dan potong menjadi kepingan kecil dan susun dlm pinggan

5- letakkan mayonis dan sos cili....tabur daun sup




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net