By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 16-Jul-2009 05:29 Email | Share | Bookmark
kawan dtg...masak ni jer jamu diorang


BERTEMU KEMBALI

semalam kawan cik abg datang sekeluarga dari pendang kedah....kawan lama masa sama2 keja kat Taiko dulu....emmmmm dah 3 thun x jumpa...akhirnya spai juga kat umah kuala selangor ni....semalam sampai pun dah pukul 12.30 pagi...dekat pukul 2 pagi baru jumpa bantal.....aduh
mengantuknya....paginya bawa diorag ronda2 kat kuala selangor dan sempat gi pantai remis kejab....beli kerang 2 kg....kat situ...tp x der la snap picnyer sebab kameranye lupa nak bawa....

habis dah blur dah nak masak pa nih....diorag ni pun sama jer cam kita ...makan pun x memilih senang cerita tu bedal semuanye.... pagi tu dah siap dah buat kuih vadae...karipap pusing dan cucur udang....yg ayah pula beli lagi roti canai...orangnya cuma 3 org nak makan semua mana larat......

kek ni jamu diorg masa spai...pagi2 bagi pekena kek ni....dgn teh o jer...kek ni dah prepair ptg lagi....BUAT KEK CAWAN BUAH NAGA ....seingatnya dah 2 kali buat kek ni...dulu buat guna merah punya....cantik warnanya....semalam gi tesco beli sebiji ...blik2 tgok putih pulak jg letak la pes pandan jd wangi sikit....emmmmm memang sedap dan x mengecewakan.....tp x deko apa2 pun[/img]




DRAGON FRUIT CUP CAKE
acuan kertas M - 25 pcs)

bahan2nya,

200 gm mentega
180 gm gula halus(saja kurangkan manis)
200 gm tepung gandum
11/2 sudu kecil serbuk penaik
100 gm isi buah naga (guna putih....kalau merah dah x perlu tambah pes pandan)
1 sudu teh pes pandan
sedikit pewarna hijau
4 biji telur

cara2nya,

1-- putar mentega dan gula hingga betul2 kembang

2- masukkan telur sebiji demi sebiji hingga habis ...putar lagi

3-- isi buah naga ditekan dgn garpu hingga hancur(jgn kisar)

4- masukkan buah naga,pes pandan,pewarna...kacau dgn perlahan

5- tepung diayak bersama terbuk penaik(3x))...masukkan tepung dan sebatikan semuanya

6- masukkan adunan 2/3 acuan kertas dan bakar hingga masak.


****simpan dulu semalaman baru sedap dimakan.... ***

ni pulak sotong goreng tepung....tgok kak madiha buat tp buat balik guna apa yg ada jer kat dapur....mujur la x berapa meletup...tgok la semua tepung yg ada kat dapur tu letak jer.... main bantai jer....janji rangup.....



SOTONG GORENG OAT RANGUP

bahan-bahannya,

10 ekor sotong sederhana besar
2 biji telur
1 sudu besar tepung gandum
2 sudu besar tepung beras
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu besar tepung ubi
1 sudu teh lada sulah
1 sudu teh serbuk pati bilis
garam secukup rasa
1 sudu teh serbuk kunyit
air secukupnya

oat secukupnya
minyak utk menggoreng

caranya,

1-- bersihkan sotong....belah dua...tapis biar kering airnya

2-- campurkan semua tepung....masukkan telur,lada sulah,serbuk pati bilis dan
garam. serta serbuk kunyit...

3-- gaul sebati dan tambahkan air sikit2 dan aduk hingga jd batter pekat...

4-- panaskan minyak....letakkan oat dlm pinggan....ambil sotong celup dlm tepung dan
salut dgn oat dan goreng hingga garing...ulang hingga habis



pagi tu bawa diorag ronda2 kat pantai remis nampak kerang besar2 dan segar2...jadi beli la 2 kg....cuma RM2.50 je sekilogram....mula nak rebus n cicah sambal kicap pas tu nanti susah pulak nak kupas2 so buat la kerabu gini......emmmmm spai ratah2 si Salmi memberku ini......siap ambik resepi wak bli kedah ...dia kata nak buat masa famly day opis dia minggu depan....emmmmm



KERABU KERANG

bahan2nya,

2 kg kerang rebus dan ambil isinya
2 biji tomato dihiris halus
2 labu bawang besar dihiris nipis
1 sudu teh gula
2 kuntum bunga kantan dihiris halus
1 batang serai dihiris halus
garam secukup rasa
4 helai daun kesum dihiris halus

ditumbuk halus,
3 biji cili padi
3 biji cili merah
2 cm belacan bakar sikit

caranya,

campurkan semua sekali....kacau sebati dan hidangkan.....senangnyer....

kari mesti ada....jadi biasa la bendi petik jer kat belakang umah...beli ikan tongkol lak buat kari...
sama cam kari ikan pari kat entry lepas jer.....




KARI IKAN TONGKOL DGN BENDI




***NOTE UNTUK IDA(HELDA - MAMA HARIS http://husnulhuda.fotopages.com -
AKAK DAH MASUK BYAK KALI LA UMAH IDA TP X LEH NAK KOMEN... X TAU LA MASALAH APA...NANTI AKAK CUBA LAGI.....kalu sesapa tau masalah ni tolong ya.....*****


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net