By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 13-Jul-2009 16:21 Email | Share | Bookmark
tat oh tat!!!!!!!!!!!!!!!!



pelangiku datang lagi .....ahhhhhahhhahhhhahhhhh......berseri dan indah
seindah hidupku ini....

lama dah teringin nak buat tat ni...jadi hari sabtu lepas barulah menjadi..
..tp macam biasa la guna bahan yg ada kat dapur je....utk pastry tat ni ambil kat
myresepi
tp krimnya buat sendiri ikut citarasa dan yg mana anak suka ja....janji
sedap dan habis.....




TAT BUAH BERKRIM

Bahan-bahan ( Bergantung pada saiz acuan masing2 )

BAHAN2 PASTRY:-

113 g mentega
75 g gula halus
1 biji telur Gred A
tepung gandum pun ok

krim mentega keju

buah strawberry/pear/kiwi/buah apa yg ada boleh aja

caranya,

1-- Dalam satu bekas, satukan mentega dan gula. Kacau menggunakan wisk
hingga gula hancur. Masukkan telur dan terus mengacau hingga berkrim.
Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil diadun menggunakan spatula
hingga adunan menjadi doh yg lembut. Bungkus dgn plastik dan dinginkan
dalam peti sejuk 2 jam

2- Keluarkan doh dari peti sejuk. Ambil sedikit doh dan canai mengikut saiz acuan.
Perlahan2 alihkan doh ke dalam acuan tat dan kemaskan. Buat hingga habis.
Kemudian cucuk2 permukaan kulit tat dgn garfu

3- Masukkan acuan tat yg telah diisi dgn doh ke dalam peti sejuk, sementera
menunggu oven panas (pada suhu 175C). Bakar selama 10 - 12 minit atau
hingga kuning keemasan

4- sejukkan dulu dan baru kuarkan

5- paipkan krim mentega keju dan susun buah buahan didalamnya..
.hidangkan...


krim (buat krim mentega berkeju)
2 sudu besar mentega
2 sudu besar shortening
2 sudu besar krim keju
2 suduu besar gula aising
1 sudu besar susu segar


caranya....putar semua sekali hingga putih dan gebu...masukkan dalam piping beg...
sedia utk digunakan


ni idea datang lepas tat buah habis....krim pun ada lagi separuh dlm peti
ais jadi mula la berekperimen kat dapur dgn bahan lebihan...biskut chipsmore aris
yg patah2 tu berbaki lagi sikit dan biskut marie lebih buat kek kukus ada sikit lagi
maka rasanya boleh la buat .....maka bila dah siap sedap pulak malah abg we n
aris kata sedap lagi yg simple ni....ya la diorg ni bukan suka sgt buah2 buat cam tu.
...sapa ada lebihan biskut leh la cuba...




SIMPLE CREAM TART
ni x der sukat2 pakai apa yg jer...

lebihan biskut chipsmore/marie dramas/tumbuk halus
sedikit mentega

krim menterga berkeju
coklat warna-warni

*** campurkan biskut dan mentega tekan dlm acuan tat...bakar hingga garing...
sejukkan dulu dan keluarkan dari acuan...

*** paipkan krim mentega berkeju dan hias dgn coklat warna warni...nyum...nyum....


***********************************************************************
ni pulak semalam kuar jalan2 ambik angin malam maka singgahla makan kat Ani sup utara
restoren ni....kat sini jual sup jer....makan yg simple2 jer..ayahnye pekena sup campur...ibu dan abg we nasi ayam dan ariz soto....











View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net