By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 11-Jul-2009 08:39 Email | Share | Bookmark



...WAH JADI SERONOK LAK TENGOK PELANGI KAT ATAS NI...TU Y LETAK LAGI TU.... petang semalam bos cik abang suruh masak meehoon (kita sebut bihun) hantar kat surau dalam 50 bungkus....utk buat kenduri....pukul 2.30 ptg pegi tesco cari semua bahan ...balik terus buat persiapan apa yg patut....masak sorang2 je sebab malas nak panggil maid yg dah balik.... masak bihun 5 kg....buat 2 kali goreng juga sebab kuali x ader yg besar sgt....lepas tu buat puding kastad untuk desertnya....

tp resepi bihun ni dah dikecilkan jumlahnya.... ..biasa la kalau goreng2 gini bukan dok sukat sgt bahan2nya...main campak aje....janji cukup rasa dan sedap sudah mencukupi....goreng bihun ni pun bbuh ayam jer....




BIHUN GORENG SANTAI

1/2 bungkus kecil bihun direndam 1-2 jam
1 sudu besar pes cili
3 ulas bawang putih dicincang
2 ulas bawang merah dihiris halus
3 sudu besar sos cili
2 sudu besar kicap pekat manis
sawi dipotong
taugeh
1 dada ayam dipotong kecil
1 sudu serbuk pati ayam
1 cawan stok ayam
batang daun sup dipotong halus
minyak utk menumis

hiasan,
2 biji telur di buat dadar dan dipotong halus
daun sup dipotong halus
kobis dipotong halus
bawang goreng

caranya,

1-- panaskan minyak,tumis bawang merah dan putih hingga wangi

2- masukkan pes cili,biar sebentar...masukkan sos cili,kicap pekat manis,stok ayam,
serbuk pati ayam dan ayam serta batang daun sup....biar mendidih dan ayam masak

3- masukkan garam secukup rasa...masukkan bihun...kacau hingga bihun lembut

4- masukkan sawi kacau lagi...sebelum angkat masukkan taugeh terus tutup api...
taugeh biar separuh masak....

5-- tabur telur dadar,daunsup,bawang doreng dan kobis...siap...




baru siap hias...kena sejukkan dulu dlm peti ais......


DAH SIAP DIPOTONG DAN SIAP UTK DIMAKAN.....

PUDING KASTAD

bahan2nya,

1 cawan tepung kastad
2 sudu besar tepung jagung
5 cawan santan pekat
1 cawan kemancar santan
2/3 cawan gula
sehelai daun pandan
secubit garam
sedikit pewarna hijau (ikut suka)

caranya,

1-- campurkan tepung kastad dan tepung jagung...masukkan kecancar santan...kacau sebati

2-- sementara itu panaskan santan dalam periuk,masukkan daun pandan

3-- bila santan agak panas masukkan bancuhan tepung sambil mengacaunya tanpa henti

4- bila agak pekat masukkan gula dan garam...kacau hingga pekat dan berkilat...

5- masukkan dalam dulang/acuan dan tinggalkan 1 cawan

6-- 1 cawan puding masukkan pewarna hijau dan biar suam sikit masukkan dalam
plastik.potong sikit bucu plastic dan picit keatas puding tadi macam buat roti jala...

7- sejukkan dalam peti sejuk sebaelum hidang


NI BARU JER SIAP PAGI NI....bergedil ikan .....sebenarnya semalam dok layan myresepi...terjumpa la resepi bergedil ikan ni....tadi bila pagi ni kebetulannya...memang teradanya ikan kembong goreng apa lagi buat la....semalam goreng kunyit 6 ekor ikan kembong/temenung dgn harapan nak bagi anak makan...hampeh...x sentuh langsung abg we n ariz nih...nampak ayam lagi.....
ibu dgn ayah jer yg makan...last2 3 ekor tuh terbawak hari ni dan jadi la bergedil nih....makan pulak diorang...emmmmm tu la ya..nak kena kreatif nak bg anak2 makan sayur dgn ikan ni....sedap lak diorang cakap...laju jer cicah sos....emmmmmm tp bila dah masuk dapur hanazmanis ni resepinya pun pakai yg ada kat dapur je la mengikut sukatan pun yang ada je....tp memang sedap.....x rugi la mencuba...



gambar nih kurang memnuaskan.....

BERGEDIL IKAN

bahan2nya

3 ekor ikan kembong/temenung goreng
3 biji kentang
1/2 sudu teh jintang manis(ditumbuk halus)
1/2 sudu teh serbuk lada sulah
1 labu bawang besar dicincang
2 biji cili muda(petik kat kebunku)di cincang
sikit daun bawang dipotong halus
sedikit garam halus
1 biji telur

serbuk roti secukupnya
minyak utk menggoreng

caranya

1- kentas dikupas dan dipotong 8 dan goreng hingga empuk...angkat dan tumbuk halus

2- ambil isi ikan dan tumbuk halus

3- telur dipukul dan bahagi 2

4- dalam bekas campurkan kentang,isi ikan,bawang,lada suluh,cili muda,daun bawang,
garam dan 1/2 biji telur....gaul dan sebati dan uli sedikit hingga jadi doh

5- bentukkan bulat2 dan leper

6- panaskan minyak....celup bergedil dlm telur dan golek dalam serbuk roti dan goreng
hingga kekuningan....angkat dan siap dihidangkan ...cicah dgn sos cili.....sedappppppp




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net