Want your
own Fotopage?






 


By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 10-Jul-2009 23:59 Email | Share | Bookmark
tat jem nenas mustika



ASSALAMUALAIKUMMMMMM 2 ENTRY UNTUK ARI NIH......X DER KEJE NI DOL LAYAN KAT SINI JA....


..gi tesco nampak nenas murah cuma 70 sen jer sebiji...jadi beli la 3 biji ...balik buat jem nenas ...dapat satu container gak.....kalau tak sempat nak raya nanti leh buat lain....bukan apa kalau buat tat nenas ni semua suka...blik kg ujung bulan ni leh la buat kat tok diorang....tentu suka bangat.........


JEM NENAS

3 biji nenas
4 cawan gula - ELOK KURANGKAN KALAU RASA TERLALU MANIS....
1/2 sudu serbuk kulit kayu manis (kalau x der letak jer kayu manis sikit)
beberapa titis pewarna kuning/oren
secubit garam
1 sudu besar tepung gandum/jagung

caranya,

1-- parutkan nenas (halus) dan tapis ...untuk buang airnya

2-- masukkan nenas dlm kuali beserta semua bahan lain kecuali
tepung....masak hingga kering dan bersalut....

3-- taburkan tepung gandum sambil kacau jem nenas ingga betul2 kering dan berkilat
sejukkan dulu baru simpan dalam bekas....simpan dlam peti ais untuk jangkahayat
yg lama......



dah ada jem apa lagi tat la jadinya.....ni guna resepi yg simple sangat ...tak payan nak putar2 pun...hasilnya pun tak mengecewakan....saje selak2 buku resepi lama ni jumpa la cara cam ni guna ujung jari cam kita buat karipap tuh. senang.....tp resepinya dah kena ubahsui dah...hehheheh biasa la...tangan orang lain...lain ragamnya,,,,,



TAT JEM NENAS MUSTIKA]

bahan2nya,

250 gm mentega(guna pure butter)
230 gm tepung gandum
50 gm tepung beras
1 biji telur
100 gm gula halus

jem nenas secukupya
acuan kertas
coklat urai warna warni - saja bagi seri

cara membuatnya

1-- masukkan semua bahan dalam bekas dan gaul dan ramas dgn hujung jari hingga jadi
doh yg lincin dan lembut ...kalau terlalu lembut masukkan sikit tepung lagi

2- canai doh dan terap dgn dgn acuan bentuk bintang ...masukkan dalam acuan kertas

3- bulatkan sedikit jem dan letakkan ditengahnya dan hiaskan dgn coklat urai jika suka

4- bakar hingga masak dlm ketuhar yg telah dipanaskan dulu......siap.....





NI DAH SIAP TAPAU NAK WAT MINUM PETANG NANTI....

terima kasih daun keladi.....datang lagi nanti........


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net