By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 10-Jul-2009 08:27 Email | Share | Bookmark
bahan lebihan pun jd kek.....



hari2 kerja makan tapi INGAT HIDUP BUKAN UNTUK MAKAN TP MAKAN ADALAH SEKADAR UNTUK HIDUP.... ni yg semalam punya da.....

sebenarnya x tahu nak buat apa pagi2 ni....puasa lak tu ...kalau x bleh la dok makan2 gak ....
jadi cari la projek yg sepatutnya,,,, tgok la apa dah jadi ....semua bahan lebihan dlm peti ais dan tapawe .... nak habiskan semua stok....tgok ada sikit lagi biskut marie yg coklat punya.ariz ni makan yg elok jer yg patah2 tu tinggal gitu je...emmmm...ada 1/2 botol air minuman beryogurt(memang selalu ada sebab ariz suka sgt minum )...dan bahan2 lain pun ade....nak buat ape ni...campur2 jadi la kek ni...hehehheh.....hahhh kurma kering pun jumpa 1/2 bungkus lagi...elok la tu campurkan semuanya....bila dah siap tu nampak ok jer....lembab tp color nya x brapa nak menarik sangat nampak comot lak...abg we blik sek suruh dia rasa ok katanya....sebelah bawak gi sekolah agama....biasa la syer dgn kawan2...sedap pulak dia cakap...kalau simpan semalaman rasanya lg sedap sebab baru la biskut tuh mesra semuanya......





KEK KUKUS MARIE BERYOGURT

bahan2nya,

3 biji telur
2/3 cawan gula halus
1 cawan minuman yogurt (perisa ape pun bantai)
2/3 cawan minyak jagung
1 cawan tepung gandum
1 sudu serbuk penaik
1/2 sudu soda
biskut marie (jenis coklat) secukupnya
kurma/kismis dicincang halus

caranya,

1-- pukul telur dan gula hingga betul2 kembang

2- masukkan minyak pukul lagi

3- sebelum tu ayak tepung dgn soda dan serbuk penaik

4- masukkan tepung dan sebatikan

5- masukkan yogurt dan kasau sebati

6- bahagikan 3 adunan letakkan warna kesukaan (kalau x nak letak warna pun x pa)

7- gris loyang/alas dgn kertas minyak

8- masukkan sat adunan kek dan susun biskut marie dan tabur kurma/kismis

9- ulang hingga habis adunan dan kukus hingga masak....masa kukus tutup acuan tu dgn
aluminium foil....takut air menitis.....sejukkan baru keluarkan dari acuan....
simpan semalaman baru terasa sedapnya tuh.....



tengahari pulak nak masak lauk utk abg we n ude ariz ni dgn menghabiskan stok ayam yg ada sebelah lagi kat freezer tuh...terus lah bleh hidang time erbuka nanti.....
lama x masak gini......




AYAM PEDAS HITAM MANIS

bahan2nya,

1/2 ekor ayam- potong ikut suka
1 sudu besar kicap pekat
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar gula(nak manis sikit tambah)
1 sudu teh serbuk pati ayam
1 sudu teh cuka
garam secukup rasa
2 cawan santan

bahan kisar halus -
10 biji cili kering
5 ulas bawang putih
2 labu bawang besar
3 barang serai dihiris halus
1 sudu teh jintan manis

bahan tumis,

2 sudu besar minyak utk menumis
sedikit kulit kayu manis
sikit bunga lawang
sekuntum bunga cengkih
2 tangkai daun kari

cara membuatnya,

1- panaskan minyak dlm kuali/periuk....tumis semua bahan tumis hingga wangi

2- masukkan bahan kisar.. dan masukkan cuka....masak hingga agak kering sikit baru
masukkan ayam

3- kacau sebati dan masukkan santan ,kicap pekat,sos tiram,serbuk pati ayam

4- masukkan gula dan garam secukup rasa

5- reneh hingga ayam masak dan kuahnya pekat....hidang...





PERIA GORENG KERING

bahan2nya,

3 biji peria (guna peria katak)
2 biji cili di potong kecil
3 ulas bawang putih dicincang
sedikit udang
1 biji telur
garam secukup rasa
1/2 sudu serbuk kunyit
sedikit air
sedikit minyak

caranya,

1- panaskan minyak...tumis bawang putih hingga wangi

2- masukkan cili dan udang...goreng sebentar dan terus masukkan peria dan sedikit air

3- masukkan serbuk kunyit dan garam secukup rasa

4- pecahkan telur....kacau sebati dan angkat....hidang





View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net