By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 8-Jul-2009 10:28 Email | Share | Bookmark
aduhai....sejuk tekak ini....



jumpa lagi dan lagi seperti selalu di lamanku yg satu dan entry baru untuk hari ni..sememangnya kalu buat entry tuh memang x tau nak letak apa ....aktiviti luar bukan selalu buat...tp masak ni memang la tiap hari ...ni aje yg memang selalu buat....masak kat dapur....teman setia adalah dapur...periuk...belanga dan macam2 lagik...
ni buat desert untuk buka puasa semalam....semua bahan ni dah lama membawa diri dalam gerobok kat dapur tuh....buat jer la.....kesian nanti rosak lak....





PUDING LAICI CAHAYA KASIH

bahan2nya,

1 peket agar-agar
5 gelas air
1 tin susu cair
1 tin laici
1/2 gelas gula pasir - kemanisannya ikut selera
1/2 gelas gula merah
2 helai daun pandan

caranya,

1- masak agar2 dgn air bersama daun pandan hingga larut.

2- masukkan air laici dan susu cair.bahagi 2 .satu bahagian masukkan gula pasir
dan satu bahagian gula merah. kemudian tapis

3- masukkan bahagian gula merah kedalam loyang biarkan membeku....cucuk2 sedikit
dgn garpu dan masukkan bahagian putih dan letakkan buah laici diatasnya...

4- biarkan membeku....sejukkan dlm peti ais


ni pulak biskut susu....tgok NUANZA buat sedap la nampak...teringin sgt nak buat maka dah
jadi kenyataan....sedap sgt ...anak2 suka sebab rasa susunya.....



BISKUT SUSU
sumber . nuanza yg diambil dr myresepi - TQ

250grm tepung jagung
1 tin susu pekat manis (yang kecil jgn abiskan- nti manis sgt, kalau nk manis, ok la..)
1 sudu baking powder
butter /marjerin untuk uli tepung
perwarna -ikut suka

Cara-cara

1. Gaulkan tepung + susu cair

2. Bila tepung dan susu dah sebati tambah marjerin utk menjadi doh .

3. Bahagian doh kepada dua bahagian - satu letak warna merah or warna yang disukai.
Cubit skit 1 adunan, pastu cubit lg 1 adunan yg kaler lain, buat bulat2, jgn besar sgt,
nti dia kembang

4. Bakar dlm oven 160 = 15 minit...(yg ni kena tgk oven sendiri la mcm mana suhunya,
kiter letak 180 tp biskut jd retak cam tu)
dah masak sejukan dulu baru alihkan dari dulang pembakar

5. Perhatian: Biskut nie amat lembut dan cair didalam mulut, jadi berhati2 bila mengangkat
biskut dari dulang pembakar...pastikan sejuk betol baru alihkan.. butter tu kena agak2..
masa uli tu kalau dh lembut, cukupla tu. kiter rasa kiter letak dlm 3-4 sudu






View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net