By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 7-Jul-2009 01:05 Email | Share | Bookmark
samosa 3 dimensi



hari ahad hari tu pagi2 dah pegi pasar hari kat sungai buluh sasaran....jalan2...cari bahan utk masakan...masuk market cari2 ikan...nampak la ikan sardin segar dan besar lak tu...beli la sekilo...
balik terusnye siang dan bersihkan ....nak wat ape ya...ok la lama x buat samosa ikan ni....jadi terus kukus ikan tuh....spai petang x buat mende pun masukkan dlm peti jer....

petang semalam baru rasa nak masak guna ikan tu...apa lagi terus la jadi projek samosa nih....
inti samosa ni buat dgn ikan apa pun boleh aja...ikan sardin tin pun sedap....kalau segar gini pun sedap gak..ikan apa2 aje sedap la kalau dah masak tu.....tak masak yang tak sedap....









SAMOSA 3 DIMENSI (30 biji ikut saiz)

bahan2nya,

kulitnya,

4 cawan tepung gandum
1/2 cawan lemak sayur (nak guna mentega/marjerin pun boleh)
1 biji telur
1 sudu teh garam halus
air sejuk secukupnya


minyak utk menggoreng

caranya,

1- masukkan lemak sayur dan garam halus dalam tepung dan gaul ramas dgn hujung jari biar sebati
dan masukkan telur....gaul lagi jd macam serbuk roti

2- masukkan air sedikit2 hingga menjadi dog ...uli hingga licin dan ketepikan dlm 10 minit gitu

3- ambil sedikit doh dan canai nipis secara memanjang

4- masukkan inti dan lipat...potong bahagian tepi menjadi segi 3.....tepan tepinya dgn garpu
agar kemas

5- panaskan minyak dan goreng hingga garing....angkat .....dan siap utk dihidangkan
dgn sos

------cik abg suka makan cicah kuah kari....emmmmm------

intinya

5 ekor ikan selayang/sardin/kembung
2 labu bawang besar didadukan
2 biji cili merah dicincang
1 biji cili hijau dicincang
3 urat kacang panjang dipotong halus
sedikit kobis dicincang
1 sudu teh jintan manis - ditumbuk halus
1 sudu teh serbuk lada hitam - kalau nak pedas letak la
1 sudu besar air asam jawa
1 sudu teh serbuk ikan bilis maggi
garam secukup rasa
daun bawang dipotong halus
2 sudu besar minyak

cara membuatnya,

1- kukus ikan dan ambil isinya sahaja....tumbuk halus

2- panaskan minyak ...masukkan bawang biar layu sikit masukkan ikan dan semua
bahan lain....kacau sebati...sejukkan dulu sebelum digunakan
...




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net