By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 4-Jul-2009 05:41 Email | Share | Bookmark
baru.........kek durian inspirasi hanaz



emmm.....pagi tadi berekperimen kat dapur....ape lagi ....kek durian...resepi yg lain dari entry lepas....special entry untuk kek durian inspirasi hanaz ni.......x tau nak letak nama pa boh la nama sendiri... biaq pi la no ....janji leh makan sedap....ptg sat nak pi pantai remis...leh
la bawak bekai.....

isi durian masih byk lagi yg belen ari tuh....malah kek durian 2 ari lepas pun dah habis ....maka buat lagi la guna resepi lain dari yg sebelumnya malah ditambah dgn toping crumble yg lazat hingga mendapat pujian seisi keluarga.....tak rugi langsung membuatnya malah seronok sangat....
tak rugi mencuba ......

untuk semua sahabat yg tak pernah makan kek durian ....cuba la resepi ni insyaallah ...untuk sesiapa yg memang minat durian akan berpuas hati..tp masa dok menimbang bahan..memutar..membaking tu luper lak nakambik gambaq cuma yg telah masak jer....layan ....










KEK DURIAN INSPIRASI HANAZ

bahan2nya,

200 gm mentega(suhu bilik)
180 gm gula (sapa suka manis tambah la)
180 gm isi durian
180 gm tepung gandum
20 gm tepung jagung
1 sudu teh serbuk penaik
1 sudu teh soda bikarbonat
4 biji telur
1 sudu teh esen durian (saja tambah sebab memang dah ada kat umah)

topping

50 gm mentega(sejuk)
50 gm gula kastor/halus
70 gm tepung gandum
15 gm kelapa kering
15 gm oat segera


cara membuatnya,

1 - panaskan ketuhar

2 - ayak tepung gandum,tepung jagung,serbuk penaik dan soda

3- putar mentega dengan gula hingga kembang

4- masukkan telur sebiji demi sebiji hingga habis dan pukul lagi

5- masukkan esen dan isi durian....kacau sebati

6- masukkan tepung....sebatikan

7- masukkan 2/3 adunan dalam loyang ...lebih 1/3 letak warna oren atau ikut
le warna citarasa anda...dan lapiskan dalam loyang tadi ketepikan sebentar

8- untuk topping...campurkan semua dan ramas dgn hujung jari hingga jadi seperti
serbuk roti.

9- letakkan topping atas adunan kek tadi....ratakan

10- bakar dgn api sederhana hingga masak...cucuk lidi kat kek kalau kuar bersih tu masak ler.

siap untuk dihidangkan
.... ..




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net