By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 30-Jun-2009 16:00 Email | Share | Bookmark
teringin nak makan....


SEMOGA SEMUA DIANTARA KITA SENTIASA SIHAT...BAHAGIA DAN DILINDUNGI OLEH YANG ESA..

ni kuih buka puasa isnin lepas.....dok borak2 dgn cik abang tengahari nak masak ape tetiba terpacul la lepat liat ni....dulu ingat kat kg kalau ader kenduri2 tu ader aje la lepat liat....berebut makan dgn kawan2 sambil menarik tepung yg liat ...tp enak dgn kelapa nya yg asa kat dalam....membangkitkan kenangan bila buat lepat liat ni....tempat lain ada ke tak lepat liat ni??????? masa dok kat kota tinggi dulu penah buat gi surau semua x besa makan....diaorang cakap macam kuih koci tu...lebih kureng ler tuh....



LEPAT LIAT UTARA

bahan2nya,

500 gm tepung pulut
200 gm gula merah
100 gm gula pasir
2 cawan air
1 biji kelapa parut(putihnya saja)
2 helai daun pandan
1 sudu besar minyak
sedikit garam
daun pisang(jemur atau layur dulu)

cara membuatnya,
1 - masukkan air,gula merah,gula pasih dan daun pandan dlm periuk dan masak hingga larut.sejukkan
2- masukkan tepung pulut dlm bekas dan sendukkan gula yg dimasak tadi siki2 hingga habis dan uli jadi jd doh.
3- kelapa di gaul dgn garam.
4- ambil daun pisang dan lenserkan minyak atasnya.letakkan satu sudu besar tepung tadi dan isikan ksedikit kelapa.
5- bungkus kemas dan kukus hingga masak dlm 10 minit....hidang...


masak sandin ni minggu lepas punya kot tertinggal lak
anak2 x makan tp ibunyer memang suka sardin masak gini....anak2 kalu ambil ikannya buat sandwich,pizza atau karipap baru makan.....jd bila masak ibunyer aje yg sental....2 ari gak ler nak abis....emmmm



ASAM PEDAS SARDIN

bahan2nya,

satu tin besar sardin (guna cap ayam)

4 sudu besar cili giling
4 ulas bawang putih tumbuk halus
1 labu bawang besar di hiris nipis
sedikit halia
1 batang serai
1 kuntum bunga kantan
setangkai daun kesum
garam dan gula secukupnya
3 sudu besar air asam jawa
2 sudu besar minyak utk menumis
2 cawan air
1 biji buah tomato belah 4
caranya,

1- panaskan minyak dan tumis bawang putih hingga wangi,masukkan serai
2- masukkan pes cili dan biarkan sebentar dan masukkan air asam jawa dan air...biarkan mendidih
3- masukkan sardin skali kuahnya,bunga kantan dan daun kesum serta tomato
4- masukkan garam dan gula sedikit rasa.biarkan mendidih seketika dan siap utk dihidangkan


ni pulak peberet ayah diorang....cik abang ni memang suka daging kambing..ape jua masakan melibatkan kambing memang peberet nih...tp tu la kolestrol tinggi na kena kawal...skali skali tu ok le....
dah ader masakn berkuah so panggang jer la cam stik tuh



DAGING PANGGANG BAWANG PUTIH (DAGING KAMBING)

bahan2nya,

4 keping daging yg dihiris nipis
6 ulas bawang putih
1 sudu teh lada hitam(ditumbuk kasar)
2 sudu besar madu
1 sudu teh minyak
1 sudu besar air limau nipis
garam secukup rasa

caranya,

1 - bersihkan daging....
2- masukkan dlm beg plastik.campurkan semua bahan...goncang sebati
3- perapkan dlm 1 jam gitu dan panggang..(guna dapur gas jer)


pegi penang naik feri
jumpa lagi di lain entry


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net