By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 25-Jun-2009 12:17 Email | Share | Bookmark
ringkas jer buka puasa....



bulan rejab pun dah 2 hari....alhamdulillah dapat la puasa 2 hari gak...walaupun x brapa sihat tp dapat gak habiskan hari ni....masak untuk buka puasa pun simple je....masak ape yang ada dalam peti sejuk je...pokok mangga depan tumah tu ada la juga buahnya tp x biyk....jadi ambik la 2 biji mangga muda tu buat kerabu...ringkas2 je buat pun...
pastu ader la sotong sikit...kecik2 je sotongnye....tp buat gak la kari sotong dgn kacang panjang sebab anak suka selain buat sambal....
kemudian goreng ayam sikit dan buat cucur udang ....tu pun kuah kacangnye x buat...cicah sos je...aduh .kenapa jadik malas lak hari nih...tolong...tolong......



KERABU MANGGA

bahan2nya,
2 biji magga muda
2 labu bawang besar potong nipis
2 biji cili merah*
2 biji ciliapi*
2 sudu besar udang kering*
4 sudu besar kelapa parut*
sedikit belacan*
gula dan garam secukupnya
sedikit air*

caranya,
- parut kasar mangga muda,
- mesin halus bahan bertanda *
- campur bahan dah mesin dgn magga...masukkan bawang,garam dan gula
- hidang...





KARI SOTONG KACANG PANJANG

1 kg sotong
10 urat kacang panjang dipotong pendek2
1 bungkus rempah ikan
1 sudu makan serbuk cili
1 biji tomato dicincang
1 sudu besar air asam jawa (asam keping pun bleh - 1 keping)
3 cawan santan
garam secukup rasa

utk tumis
3 biji bawang merah dihiris halus
2 ulas bawang putih dihiris halus
1 sudu halba campur (x buh pun x pe)
1 tangkai daun kari (hanaz buh byk sikit...suke)
3 sudu besar minyak

cara2nya

- panaskan minyak..tumis semua bahan tumis tadi hingga wangi
- masukkan rempah dan serbuk cili.. kacau dan bila wangi tu terus masukkan tomato ..
- masukkan air asam jawa atau asam keping...masukkan sotong kacau ...biarkan air sotong kuar dan kering sikit.
- masukkan santan biarkan mendidih dan masukkan kacang panjang dan garam secukup rasa
- renehkan sebentar dan tutup api...sedia utk dihidangkan





AYAM GORENG - ayam cuma letak rempah kari sikit,kunyit,garam dan goreng gitu jer...tgok la malasnye hari nih.....




CUCUR UDANG

bahan2nya
3 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung beras
secekak kucai dipotong pendek2
1 labu bawang besar dicincang
1 sudu udang kering ditumbuk halus
udang hidup - ikut suka byk mana
1 biji cili merah dicincang
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 sudu kecil gula
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil jintan manis jika suka
air secukupnya
minyak utk menggoreng
(ada org suka letak telur tp hanaz x suka jd iku suka hati kalau ade taugeh pun leh letak tp hanaz x ltak sebab anak x suka...kucai makan pulak budak2 nih )

cara2nya,
- campurkan semua bahan.masukkan air sikit2 dan kacau sebati...agak2 ler..jgn lembik sgt..
- panaskan minyak...gan sendukkan dlm kuali...buat dgn sudu comel sikit hasilnya ....
- hidang dgn kuah kacang atau sos......(cara org malas cam ni ler )


moga2 mendapat kesihatan yg baik la..batuk n demam sikit ari ni....bukan apa kalau sihat leh la berpuasa sunat ni...ganti dah habis...mujur la abang sangat memahami....walaupun dia berpuasa gak tp kalau masahk ringkas2 pun x penah merungut....emmmm utk abg we n adiknya ni biasa la kalau ibu ayah diaorang puasa faham2 je lah...makan ler apa yg ada kat dapur tuh.... baiknya anak ibu nih.... .....
jumpa lagi....



ni adalah award dari MR. meorjay potograper yg populer tu...sap x kanal kan...ari tu hanaz dapat jadi first komentornye....memang sudi sesangat la nak ambik award ni abg meor oi....sapa nak tolak rezki nih.....cantik sgt...suke bangat....eeeeeeee syoknyer....dapat award kali ke 2 ni selepas watie bg dulu.... TERIMA KASIH.....MAKAN MEGI......KOMEN PERTAMA...........BAGI LAGI....



cinta dan rindu adalah sebati,
nanti kunjung la lagi
....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net