By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 17-Jun-2009 08:53 Email | Share | Bookmark
masakan semalam punya



masalode ke vaade namanya ???tp tak apelah yg penting kuih kegemaran yg sebati dgn masyarakat india kini dah menular dalam semua org tak kira ape bangsa pun..jengok fp kak madiha ...dia pun buat juga...nampak sedap sgt tapi..ibu buat ringkas jer ..x byk bahan letak... ayah pun memang suka kuih ni..kalau jumpa kat pasar malam ke mesti beli.... ayah suka kalau letak bawang dan daun kari lebih... kak hanaz buat ringkas jer .mudah n senang sgt ..buat pun 1/2 adunan jer. tp still rangup n sedap.......



MASALODE

1 /2 kg kacang dal(di rendam 3 - 4 jam)
2 labu bawang besar di cincang halus
3 biji cili merah dicincang halus
2 sudu teh jintan manis
sedikit garam
1 sudu teh pati ikan bilis
5 tangkai Daun kari ~ dihiris halus
Minyak untuk menggoreng

Cara2nya
1. Kacang dal yg telah direndam 3 -4 jam tu Toskan. Kisarkan hingga hancur(sikit2 x hancur tu x kisah)
2. 3. Gaulkan kacang dhal kisar dengan semua bahan. gaul rata.
4. Ambil sedikit adunan & kepalkan menjadi bentuk leper. Gorengkan hingga garing. Toskan dan sedia untuk dihidang.



ni pula muffin pisang ....pisang emas nih ambik kat kg masa gi makan kenduri umah saudara ...
bukan stakat makan nasi kenduri tp angkut skali sesikat pisang emas sampai ke kuala selangor...bila dah ranum sangat buat la muffin ni...cuba2 jer tp nasib jadik gak resepi ni memang copi sebijik terus dr kak madiha...tq kak...



MUFFIN PISANG/ BANANA MUFFIN

sumber : kak madiha...

ingredients A
400gm melted butter
300gm (6nos) eggs (MaDiHa guna gred A)
200gm milk (MaDiHa guna fresh milk)

Ingredients B
600gm(10pcs) mashed banana (MaDiHa guna pisang putar/pisang masam)
400gm castor sugar (MaDiHa reduced... guna 320 gm saja)
2gm salt

Ingredients C (Ayakkan bersama)
550gm superfine flour (MaDiHa guna tepung gandum)
10gm(2 tsp) baking powder
10gm(2 tsp) sodium bicarbonate

Method
1. Double boil till the butter is dissolved, and let it cool. Add in beaten egg and milk, stir until well combined. (MaDiHa mix guna whisker)

2. Add salt and sugar into the mashed banana, mix until sugar is dissolved.

3. Combine step 1 and step 2, add sieved ingredients(C) to form batter. (jangan terlebih kacau/bancuh)

4. Fill up muffin cup batter, bake in preheated oven at 180C for 20-25 minutes




ni lak lauk makan untuk lunch....pegi tesco x der la ikan yg berkenan ...tgok ade ikan siakap jer beli la untuk buat ikan stim tambah dgn sayur kailan dan bayam merah yg tanam kat belakang umah....emmm sedap la pulak....... pasangan nyer pulak dgn sambal kicap..... ...semua buleh buat...x yah buh resepi la.....





balik dari bercuti kat kampung tgok pokok janggus atau bahasa moleknyer gajus belakang rumah tuh bukan main byak pucuk muda....sesekali buat ulam sedap....pucuk janggus ni buat kerabu pun sedap gak....





View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net