By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 30-May-2009 08:32 Email | Share | Bookmark
popia 3 rasa



semalam abg we sibuk jer nak suruh ibunya ni buat popia..... boring asyik makan karipap jer... jadi pagi2 gi dah tesco beli bahan... elok benarr la buat popia nie ayah pun balik ptg ni... sememang nya
popia ni menjadi kegemaran ayah selain dari karipap ... kalau gi pasar malam tu tak ketinggalan membelinya kat makcik jual kuih tuh
selalu buat popia biasa jer ... pagi ni ibu korang akan buat popia 3 rasa....hihihi.... macam2 rasa ade...
rasa inti sayurnya,rasa sosej....rasa cheese,cili bermadu ....eh..eh...dah jadi lebih dari 3 rasa....apapun kalau dah siap tuh makan jer la anak2 ku....bukan sebiji dua yg boleh dimakan tp dapat spai 30 biji nih...wooooooooooooooooo banyak tol nih
ambik puas ati ibu......




POPIA 3 RASA

Bahan2nya,

Kulit popia secukupnya
Sosej dipotong memanjang
Cheesedale potong 4 memanjang setiap keping

Inti,
1 btg lobak merah diparut kasar,
1 biji sengkuang diparut kasar,
¼ biji kobis di potong halus
2 labu bawang besar di cincang halus,
5 ulas bawang putih dicincang halus
2 sudu besar sos cili,
2 sudu besar udang kering ditumbuk halus
2 sudu besar minyak
1 sudu kecil serbuk pati ayam
1 sudu the lada hitam
Garam secukupnya

Caranya buat inti,
- panaskan minyak.
- Tumis bawang putih hingga wangi,
- Masukkan sos cili dan semua sayur.
- Masukkan pati ayam,serbuk lada hitam dan garam secukupnya.
- Biarkan betul2 kering dan sejukkan dulu sebelum guna.

Cara gulung popia,
- letakkan satu sudu besar inti diatas kulit popia
- kemudian letakkan pula sosej dan akhirnya sekeping
cheese diatasnya.
- gulung kemas dan lekatkan dgn tepung gandum yg telah dibancuh dgn air sbgai gamnya.

Cili untuk sira popia
Bahan2nya,
3 sudu besar cili giling
3 ulas bawang putih ditumbuk halus
3 ulas bawang merah ditumbuk halus
1 sudu besar bijan
1 sudu besar madu(saje letak jer)
2 sudu besar gula(lagi manis lg sedap..ikut sendiri la)
1 sudu besar air asam jawa
Sedikit garam
1 ½ sudu besar minyak

Caranya,
- panaskan minyak. Tumis bawang putih dan bawang merah hingg wangi.
- Masukkan bijan buarkan sebentar.
- Masukkan cili kacau sebati
- Masukkan madu,gula dan garam.
- Biarkan kering dan berpalit.
- Sejukkan dulu baru masukkan popia yg telah digoreng


ni selingan jer.... semalam lebih nasi ayam dan ade nasi putih sikit...jadi goreng la...tambah dgn sosej...pas tu buat telur mata kebau.... sosej dan telur mata kebau ni memang ude ariz suka sangat...telurnya makan kuning aje yg tergedik2 separuh masak tu tambah kicap.....
dah campur semua jadi la namanya NASI GORENG KACUKAN.... ha ingat orang jer ke ada kacukan...
sakarang nasi pun ade tau









View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net