By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 28-May-2009 11:26 Email | Share | Bookmark
masak dan makan lagi



Haiiiiii…..sakit nya hati………………
Bukan ape tak tahu la silap tang mana dua ari internet meragam x leh nak on… sabor jer la..
Mujur la dah buleh kalau tidak kompunan la x tahu nak kata ….

Sebenarnya tak de cita menarik nak tonjolkan kat sini.....hidup cam biasa...anak2 gi sekolah..
ayah diaorang sibuk dgn keje malah dah pegi kursus 3 hari kat PD...ari sabtu bru balik.... tinggallah ibu diaorang kesunyian kat umah.... x de keje nak buat...kadang2 pagi pegi tesco beli barang,sayur dan ikan pas tu balik masak.... pas tu ngadap pc...pas tu ngadap lagi...lagi dan lagi...
mujur ade pembantu umah yg peramah..kalu tidak sunyi sepi la jadiknya...sebab tu la kalu entry jer x der cite lain melainkan makan...makan...makan...

Semalam buka peti ais ada ayam sekor….emmm baru jer sari lepas masak merah ayam…ni kena masak ayam lagi…tp kalau buat ikan kurang x brapa nak makan lak abg we n ude …jadi ambik keputusan buat nasi ayam la…. Selongkor lagi peti ais jumpa la sebungkus rempah tandori yg di beli kat tesco masih ade lagi sebungkus….so dah on la nasi ayam ibu korang ari nih…



NASI AYAM TANDORI

Untuk ayam,
1 ekor ayam potong ikut suka
1 paket rempah tandori
Gaulkan dan perap….
Goreng hingga garing

Nasi ,

Bahan2nya,
3 cawan beras basmati(basuh dan toskan)
3 ½ cawan stok ayam
1 sudu kecil pati ayam

Bahan tumis
2 helai daun pandan
1 btg kulit kayu manis
1 sudu halia parut halus
2 ulas bawang putih parut halus
2 ulas bawang merah hiris halus
½ sudu kecil halba
3 biji buah pelaga
1 kuntum bunga lawang dan cengkih
2 sudu besar minyak mentega
Beberapa titik pewarna jika suka

Caranya,

- Panaskan mentega
- Masukkan semua bahan tumis
- Biarkan layu dan wangi
- Masukkan beras kacau sebati
- Masukkan dalam periuk nasi
- Masukkan stok ayam dan pati ayam
- Bila kering titikkan pewarna jika suka
- Tanak hingga masak




ACAR,
(buat ringkas aje)

1 batang timun di parut kasar
½ batang carrot dipatur kasar
1 labu bawang besar dihiris halus
3 biji cilia pi di potong halus
1 biji tomato dipotong kecil2
1 sudu the cuka
Garam & gula secukup rasa

- Gaul jer semua dan hidang
.

SOS NASI AYAM TANDORI

5 sudu besar sos cili
2 sudu kecil lada hitam ditumbuk halus
½ kiub pati ayam magi or serupa dengannya

- campurkan semua dan masak sebentar


same cam ketam lemak cili api daaaaa.tp tuka bubuh umbut lengkuas yang byk meliar
kat belakang dapur.....kekadang rebus wat ulam jer.cicah sambal belacan best gak
..rasanya pedas2 sikit



KETAM LEMAK UMBUT LENGKUAS

Bahan2nya,

5 ekor ketam sederhana besar ( di bersihkan dan tos)

3 cawan santan pekat
5 batang umbut lengkuas dari 2 pokok lengkuas(ambil yg lembut)
1 batang serai
Sehelai daun kunyit disiat
Garam secukup rasa

Ditumbuk halus,
5 biji cili padi
sedikit belacan
3 biji bawang merah
1 sudu kecil jintan manis
2 inci kunyit hidup

Caranya,

- masukkan santan dalam kuali
- masukkan bahan yg ditumbuk tadi
- masukkan umbut lengkuas,serai,daun kunyit dan garam sekucup rasa
- biarkan mendidih sedikit
- masukkan ketam dan sebatikan dgn kuah
- biarkan ketam masak
- hidang……


Kek gula hangus ni dah lama tak buat….
Dulu masa kat johor selalu buat sebab ayah ,abg we dan ude suka bangat…. Ingat pertama kali buat kek ni betul2 ikut resepi tp x ingat ambil kat mana…buat2 jadi keras kejung x tahu mana silap….resepi or sendiri punya…
Bila dah buat banyak kali repair2 sikit resepi tuh Alhamdulillah sekarang buat dan buat lg jadi sangat gebu dan lembut keknya dan disukai ramai…..tp kek gula hangus ni x ala ala kek span x cam biasa ya berlubang lubang dalam nyer.....



KEK GULA HANGUS

Bahan-bahannya,
1 cawan gula
1 cawan air …. Buat gula hangus dan sejukkan

3 biji telur gred A
1 1/3 cawan gula halus
2 cawan tepung gandum
1 sudu teh serbuk penaik
1 sudu the soda
1/3 cawan minyak jagung

Cara membuatnya,
- ayak tepung dgn serbuk penaik dan soda
- pukul telur dan gula hingga kembang
- masukkan tepung berselang seli dgn gula hangus
- masukkan minyak jagung
- boleh dikukus atau bakar…….tp kak hanaz lebih suka bakar lam oven…
.

Ni pula untuk sarapan pagi hari ni….smalam beli sardine sebab lame x buat sandwich so teringin lak nak makan …lagi pun timun dan tomato pun masih ada kat peti ais tu .. Cuma sayur salad jer x der ….tp tak apelah on juga….curi2 letak sayur dalam roti sebab abg we n ude x suka makan sayur



pas tu abg we x nak makan sandwich cam tu buat la cam pizza....letak inti atas roti pastu letak cheesedale bakar kejab bagi keju cair.....macam2 ade



SANDWICH ALA HANAZ

Bahan2nya,

Sebungkus roti sandwich.
1 biji timun di hiris nipis
Daun salad (ade lg best)

Bahan intinya
1 tin sardine (kecil)- ambi ikannye saje
2 labu bawang besar didadu
1 biji cili merah dicincang halus
1 biji cili hijau dicincang halus
1 biji tomato didadu
sedikit kobis dicincang
2 sudu besar sos cili
Garam secukup rasa
1 sudu kecil serbuk lada (saje buh bg pedas)
2 sudu besar mayonis salad

Caranya,

- masukkan ikan sardine dalam kuali ..
- hancurkan dengan garpu
- masukkan semua bahan2 lain kecuali mayonis
- kerngkan dan angkat
- sejukkan dahulu dan masukkan mayonis sebatikan

ambil roti letakkan inti tadi …
aturkan timun,daun salad kalau ade
tutupkan dgn sekeping roti lain dan tekan sedikit bagi rapi,
potong tepi dan hidang……




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net