By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 25-May-2009 00:31 Email | Share | Bookmark
cupcake mix & balik kampung


aduhhhhhh......terasa mengantuk sangat dan penat naik keta sangat......
sebenarnya balik kg minggu ni memang dah dirancang awal...tp saat2 akhir cik abang tak dapat cuti pilak sebab ada pelawat datang....
tup..tup.. pagi sabtu ambil keputusan jadi balik juga sebab memang ada urusan keluarga cik abang tu nak kena uruskan.... kebetulan adik telefon nak buat bday anak gadisnya yang comel tuh yg ke 3 hari ahad...
sempat la buat cup cake sikit....malah kebetulannya petang Jumaat ada la belajar buat aising fondan sorang2 berpandukan buku deco yg dibeli 3 tahun lepas....kira tu nak jadi carita la tu....kena tempatnya fondan tu pun di hiaskan atas cupcake tuh....ni first time la bikin fondan ni....
ALHAMDULILLAH jadi gak akhirnya...tp akak guna resepi paling simple cam kat buku resepi tuh....
keknya pula resepi kek biasa jer dan campur dgn coklat chip n coklat rice yg bersisa kat peti ais tu..
campur2 jadi la cupcake mix.....



CUPCAKE MIX

bahan-bahannya,
250 gm mentega
220 gm tepung gandum
220 gm gula halus
20 gm tepung jagung
5 biji telur
1 sudu teh serbuk penaik
1/2 sudu teh soda
1 sudu teh esen vanilla
2 sudu besar susu segar
100 gm coklat chip
50 gm coklat rice

cara membuatnya,
- ayak tepung gandum, tepung jagung , serbuk penaik dan soda (3 x ayak)
- putar mentega dengan gula hingga kembang
- masukkan telur sebiji demi sebiji hingga habis...pukul hingga sebati.
- masukkan esen dan susu segar
- masukkan tepung sikit2 hingga habis
- masukkan coklat rice dan coklat chip dan kaup balik dgn senduk kayu.
- masukkan dalan acuan kertas dan bakar hingga masak.


EASY FONDANT ICING

4 cawan gula aising (ayak 3 x)
1 biji putih telur
2 sudu makan cecair glukus (suam)

- pukul sedikit putih telur.
- masukkan cecair glukus
- masukkan gula sikit2 dan uli hingga jadi doh yang licin.
- warnakan kesukaan ...bentuk la apa yang di sukai...
- kalau nak simpan...masukkan dalam beg plastik ...simpan dlm peti ais..



pas siap semua kol 12 bergegas gi lak ke sekolah ambil abg we tusyen....gi la awal katanya balik kol 12.15... last2 ada pula ceramah spai kol 1....penatnya dok tunggu spai mata hampit terpejam dalam kea sorang2...mujur la ada iringan muzik2 ndan lagu2 yang syahdu kalu tidak hampir 1 jam dok menunggu tuh sahih boring giler.....nak balik nanti nak datang balik jauh juga.....
lepas jer balik umah dah kol 1.15 dah...
terus jer bersiap dan solat zohor sampai kol 2.30....cik abang balik kita pun bertolak la balik kg kat BALING nun sana yg ambil masa lebih kurang 4 1/2 jam....elok sapai orang dah azan magrib kat surau depan umah mak tuh....
AHAD PAGI sibuk lagi masak kat dapur mak....bukan apa teringin benar nak makan GULAI BATANG PISANG...jadi pak awal2 lagi dah tebang batang pisang..... sekali mak kami bergelut kat dapur buat gulai... sambil tu buat karipap dan roti sosej untuk bday syifa .... masa rasa cepat benar berlalu....uhhhhh tgok2 jam dah kol 12.... semtara kami dok sibuk didapur mak cik abang selesaikan urusan dia.....
Terus bertolak ke BUKIT MERTAJAM.... lalu la kat KULIM...ingat nak singgah umah kawan2 fp tp masa memang tak mengizinkan sungguh.... terus gi BM tolong lak adik siapkan apa yg perlu sebelum tetamu sapai....


GERAM TGOK SYIFA TEMBAM NIH...KEKEK2 GELAK HAPPY....
dok kat majlis tuh spai kol 4 ptg.... bergegas lak balik baling antar mak dan ambik semua barang sekali buah mangga yg pak tanam tu .... abg we siap ambik tebu tokwan dia lagi....
kol 6 ptg terus bertolak balik ikut jln GRIK .....sampai umah kol 11.30 malam...huhhhhhhhhhhhh
penat tul al....
teringin sangat sebenarnya nak jumpa Aini ..... Wanie ..... Zai .... Ilah tp apakan daya masa terlalu suntuk.... lain kali la kalau cuti panjang .. ini satu hari jer rasanya dok dalam kete jer yang lama...
TP SEMALAM TUH KALAU LA ADA NO TEL ZAI....RASANYA AKAK SINGGAH GAK SEMINIT DUA UMAH ZAI TATAP BABY AKIF TU....X INGAT LA NAK MINTA NO TEL ZAI.....NO TEPON WANIE ADE TP X LALU LAK TAMAN SELASIH...EMMMM . [size]



[size=18]NI PULAK AWARD PERTAMA DALAM SEJARAH NIH DAPAT SEBAB JADI COMENTAR PERTAMA KAT FP WATIE .... http://shahwatie.fotopages.com .... rasa syok dan bangga pun ade.....
terima kasih daun keladi....




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net