By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 28-Apr-2009 09:01 Email | Share | Bookmark
jom masak - 1

 
 
 
 
 
 



pi mai...pi mai dok tang tu....kadang2 x tahu nak buat apa...nak kuar sembang n borak x de jiran tetangganya al maklumla tinggal kat kawasan ladang ni....bukannya ade jiran tetangga...semua sibuk dgn keja...anak dua2 dah sekolah...tunggu kot2 muncul baby baru x de juga...rasa teringin lak bila tegok zai kulim dapat baby ...syok nyer....

untuk menghilangkan kebosanan tu HN buat la kebun sikit kat belakang dapur...ala tanam sikit2 sekurang-kuranya kuar peluh juga... tanam kailan...kangkung....bendi...skarang dah dapat sayur segar bugar....nak petik je bukak pintu dapur....senang keje..tp tu la kadang2 tu tanam x sempat nak rasa dah kena pindah....org lain dtg diorang la boleh makan tp tak apa la amal gak kan???? HN ni lum ade lg kamera yg canggih sikit utk snap pic ...la ni pakai hphone jer...tu yg x brapa clear tu...pa pun layan gak...



pagi hari gi la Tesco kat kuala selangor (satu2nyer tempat shopping kat sini) ...tgok2 nampak kentang yg comel gitu...beli la 2 kg pas tu beli daging cincang ....ingat tu nak buat jejari daging yg memang anak2 suke ni...HN bg namanya CHE MANIS sempena nama mak HN...mak pun suke la tu....serbuk roti dah byk dah HN buat....jadi on jer la

JEJARI DAGING CHE MANIS
ni baru gentel-gentel
ni dah golek-golekkan dia dah dgn serbuk roti
dah digoreng n dah boleh cicah sos dan bolh nyam...nyam...

resepinya.....
1/2 kg kentang direbus n lecek halus
2 cawan daging cincang
1 cawan tepung gandum
2 sudu besar tepung jagung
1 sudu kecil serbuk lada hitam
2 labu bawang besar di cincang halus
2 sudu besar daun sup yg dihirid halus
sedikit perasa dan garam secukup rasa
telur 1 biji

untuk salut,
3 biji telur dan serbuk roti secukupnya,
minyak untuk menggoreng.

gaul semua hingga sebati dan gentelkan seperti bulat dan memanjang seperti sosej tu...
pastu celup telur dan golekkan dalam serbuk roti ..nak tebal ulang lagi ...celup n golek
pastu panaskan minyak dan goreng....hidangkan dgn sos...
kalau anak HN suka sos + mayonis.....

ni lak kentang goreng ....namakan sempena anak sulung ikhram sebab feberet dia sgt....


kentang ni senang jer...
1/2 kilo kentang potong ikut suka bentuk....kukus lima minit jgn sampai masak terus tau
pastu dah siap gaulkan dgn 1 sudu lada hitam yg ditumbuk kasar.....lpas tu HN gaulkan dgn 2 sudu besar tepung ubi dan 2 sudu besar tepung gandum...panskan minyak goreng cam biasa.... budak2 tentu suka....

..............sebelah malam anak2 sibuk nak karipap nak bawa gi sekolah sarapan ramai2 dgn kawan diaorang....so HN pun terus la cari bahannya yg sememangnya ade kat dapur tu....selalunya kalau HN buat karipap HN pelbagaikan bentuk fizikalnyer ...ya la nak tarik minat anak2 ..... ni la hasilnya untuk sarapan esok....

karipap purnama




resepinya.....
utk kulit
3 cawan tepung gandum
2/3 cawan marjerin
1/2 sudu teh garan
air sejuk secukupnya

gaulkan tepung,marjerin dan garam hingga jd cam berbuk roti dan masukkan air siki2...uli hingga jadi dih yg licin...bungkus dgn plastik simpan la dlm peti sejuk lebuh kurang 1/2 jam gitu pastu kuarkan bulatkan ia....gelek bentuk bulat....buat dua keping...masukkan inti dan tutup dgn sekiping lagi pas tu kelim la tepinya....acuan dia x silap HN memang x jual bentuk gini....

intinya,
1/2 kg kentang potong dadu
1 btg carrot potong dadu
2 labu bawang besar cincang
2 tangkai daun kari
ayam yg dicincang....ikut la kalau nak byak sikit lg sedap(daging pun leh gak)
1 sudu teh serbuk pati ayam
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula
1 bungkus kecil)serbuk kari daging
1 cawan air
minyak utk menumis

caranya.....
panaskan minyak....masukkan bawang dan daun kari biar layu sikit...masukkan rempah ..air...dan kentang dan karot.
kalau rasa kurang air x sempat kentang empuk campurkan sikit lagi...masukkan ayam...biar kering sikit..
masukkan semua perasa dan biarkan kering.....sejukkan dulu sebelum guna.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net