By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  2  3  4  5  6  7  8  [9]  10  11  12  13  14  15  16  >  >>]    [Archive]
Thursday, 28-Jan-2010 09:20 Email | Share | | Bookmark
ayam goreng rempah berampai

 
 
Assalamualaiku....

rasanya dah lama x masak2 kat sini..... awat x tau jadi malas gini.....lepas laptop ni asyik menghilangkan diri macam biskut nak update fp pun asyik tertangguh tangguh...kekadang tu semangat nak update tp nak upload gambar pulak bermasaalah.....

dah lama x tulis resepi so no adalah resepi ayam goreng berempah cara kh la....memang selalu buat gini sebab suka rampai2nya.....



AYAM GORENG REMPAH BERAMPAI

A -
1/2 ekor ayam potong kecil
1 sudu teh kunyit
1/2 sudu teh garam
1 sudu serbuk pati ayam
minyak utk menggoreng

- bersihkan ayam...gaulkan dgn kunyit ,sebuk pati ayam,garam dan goreng hingga garing...tos dan ketepikan

B-
1 sudu besar serbuk kari ayam
1 sudu teh jintan manis
1 batang kecil kulit kayu manis
2 batang serai dihiris halus
2 inci halia dihiris halus
5 ulas bawang putih dihiris halis
1 labu bawang besar dihiris halus
5 biji cili kering dipotong kecil
5 tangkai daun kari

caranya,

- dgn minyak goreng ayam tadi goreng daun kari hingga garing toskan
- buang sikit minyak hingga separuh tumis bawang putih,halia,jintan manis dan kulit kayu manis hingga garing...masukkan jintan dan cili kering...sebatikan..
-masukkan rempah kari kacau hingga wangi dan teruskan masukan ayam goreng ...kacau lagi dan terus masukkan daun kari .dan bawang besar.....biar layu seketika dan angkat...hidang...siap


memang x berkuah...kering gitu jer....tp sodap pekena nasi panas2...rasa rangup daun2 karinya tu yg best...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ni cc yg baru jer buat....dok petang2 x der pa nak mengunyah so buat la beberapa biji cc pandan dan letak la blue seed poppy ....sebenarnya kh penah makan cc camni kat majlis kawin member asben kat gemas tahun lepas tu yg tingin nak cuba....sedap sebab rasa rangup2 biji poppy tuh.... kh beli blue seed poppy kat bake with yen masa pi kl beberapa minggu yg lepas....kh buat sikit jer adunannya...sekali hadap memang x sempat letak bc sebab anak2 x nak....nih x sempat nak tunggu sejuk daaaa



KEK CAWAN PANDAN DGN BLUE SEED POPPY

bahan2nya,

100 gm mentega suhu bilik
100 gm gula halus
2 biji telur
2 sudu besar air daun pandan+sikit pewarna hijau

100 gm tepung naik sendiri (ayak)
2 sudu teh blue seed poppy

acuan kertas secukupnya

caranya,

1- putar mentega dgn gula hingga kembang
2-masukkan telur satu persatu dan pukul hingga sebati
3- masukkan air daun pandan
4- masukkan tepung sebatikan
5- masukkan blue seed poppy kacau hingga rata
6- sudukan adunan dalam acuan dan bakar dlm oven 180d/c selama 20-25 minit(ikut oven masing2




utk tempahan hubungi,
Kak Hanaz
019-3567480.......


Monday, 25-Jan-2010 00:35 Email | Share | | Bookmark
kek dgn fondant dan famly gathering....

 
 
 
View all 9 photos...
ASSALAMUALAIKUM....

Alhamdulillah dapat gak la bertandang fp sendiri setelah lama x bertandang dan mengupdate.....apalagi nak berjalan jalan melawat kaum kerabat serta sahabat handai fp....fb juga dok cilok2 jer perginya....sekarang ni memang laptop nih dah jadi rebutan.....bukan apa asben kh pun byk kerja kena dibuat dgnsidia.....bajet utk tahun nih x habis2 lagi....tu yang kena mengundurkan diri seketika....tapi bukan selamanya....mungkin jadi cam biskut kejab ada kejab x de

minggu lepas hari sabtu 16/01/2001 kh dgn sorang diri memandu ke selayang utk menghadiri majlis pertunangan anak sedara pada asben kh....dia x dapat cuti dan anak2 pun x nak ikut so layan la pemandangan ke sana sorang2....dah tu lupa lak nak ambik kamera....alamatnyer x der la picnyer...
cuma kh sempat la buat sebi kek utk hantaran...baru nak belajar2 buat kek hias fondant nih....tgok la tak berapa kemas dan cantik lagi...masih berkedut2...emmmm x per la pertama kali kan...so kena byk berlatih lagik... ...kena byk berguru nih... :->dan kh juga buat tat nenas bentuk buah limau ni....tapi x buat pun hantaran sebab dah byk so ngap jer kat umah masa ramai2 datang ...






petangnya balik dari majlis tuh semua sedara asben berkumpul kat umah kh.....semua ada 6 keluarga daripada 7....termasuk keluarga kh.....ada hampir 40 org juga la....kita buat bbq ....meriah dan memang seronok sgt sesekali berkumpul gini....mulanya nak terus buat kat selayang umah adik ipar kh tp umahnya halaman sgt terhad so kata sepakat semua setuju buat kat umah kh....memang penat giler....tp berbaloi...susah nak berkumpul gini walaupun hari raya....










Tuesday, 12-Jan-2010 01:22 Email | Share | | Bookmark
Madiha, Ida Marlida & co bertamu

 
 
 
View all 11 photos...
Assalamnualaiku....

sebelum ke tajuk utama ...ini lah selingannya....
malam minggu lalu KH n co gi gathering kat estet gak...x jauh pun cuma hampir kediaman KH jer...
gathering ni adalah sempena hari keluarga polis bantuan/pengawal kat ladang nih.....Kami sefamly hanya tetamu vip jer...so malam kol 8 tu cuma gi makan....kira makan free la malam ni dgn pelbagai hidangan yg lazat terutama ayam madunyer dan KH juga suka dgn agar2 nya....ni la pic yg ada sebab malas nak bergambar....









~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

AHAD - 11/01..

hari ni seronok bangun pagi2 kemas la umah sikit2....bukan apa bila tetamu nak mai umah ni rasa teruja sgt terutama sahabat fp yg selama ni dok sembang dalam tenet jer....tp kak madiha dan ida dah pernah jumpe 2 minggu lepas kat PJ masa bday kembar tu....kali ni diorg lak bertandang umah KH... sambil2 nak antar jaket cik abg yg tertinggal tu....

KH pagi2 gi cari ikn tp ikan lak x byk ....emmm so masak la apa yg ade....mee rebus cincai2 jer..pas tu masak nasi putih dgn gulai nangka... .tengahari diorg sampai....makan2...sembang2....lepak2 layan anak2...memang meriah sgt....harap lain kali kita leh jumpa lagi...walau dimana KH berada nanti korang tetap boleh gi tau....jgn serik nak mai umah KH lagi....terhibur dgn keletah anak2...yg memang memeriahkan suasana....kak dini...haziq ...ali...kembar...semuanya cute2 belaka... ....
NI DARI KAMERA kh YG X BRAPA BAIK















masa balik sempat gi ronda kat pantai remis tp keadaan yg sesak x dapat la nak lepak2 kat situ ...biasa la hujung minggu kat situ memang gitu kalau hari biasa ok jer....sempat la kak madiha beli kerang dan mentarang...masak ape tuh???


Friday, 8-Jan-2010 12:24 Email | Share | | Bookmark
NURUL HASUNA bertunang...,,,

 
 
 
View all 11 photos...
Assalamualaikum....

ni gambar adik KH yg tunang raya aji lepas...masa KH cerita kat entry lepas pic x der kan???.balik kg baru copy sikit kat kak KH....
adik KH nih anak ke 8 dari 9 adik beradik....makcik gelarannya dikalangan anak sedara....
NURUL HASUNA....moga Una akan berjodoh la dgn tunangannya Tajuddin nanti....






SAPA X TAU YG PI PENYEK BUNGA KEK ....SEDAQ2 DAH RANAP....


KEK BERNTUK HATI BERBUNGA LEBAT...HEHEHEH UTK DIN


NI LAK KEK SAJE DEKO UTK ANAK2 BUAH DAN BUDAK YG DATANG


CUP CAKE UTK HANTARAN...SIAP LETAK LAM KOTAK BARU AMBIK....APARA...


ni semua kawan2 anak2 KH kat kg...


KH BUAT UTK HANTARAN UNA.....TAT NENAS BERBENTUK BUAH OREN....


ni lak tat juga tp bentuk strawberry.....dlm tu kalau x buh jen nenas leh ganti dgn kurma or prune...

sapa2 nak tempah tat cam ni roger2 KH jer ya


Friday, 8-Jan-2010 01:17 Email | Share | | Bookmark
b'day.....utk sara dan si kembar

Assalamualaikum....
bertemu kembali...lama x dapat nak mengupdate sebabnya....macam2 ader.....balik kg 5 hari pas tu sibuk lak dgn sek anak2....pas tu x brapa silat lak...ari ni ok sikit kepala nih ambik kesempatan la nak mengupdate ...byk cerita tp dipendekkan jer.... masalah nak upload gambar nih....x leh ....tgok ler apa yg ada semua gambar ehsan.....

petang 24-12-2009 KH gi Melaka ambil adik KH yg kesana awal cuti...nanti balik kg terus leh la balik sekali x payah naik bas.....lagipun x harap lagi maksu anak2 KH ni naik bas walau dah 16 thun....sampai pun dah malam...x jalan mana pun ...lepak2 kat umah adik ja....

tengahari lepas jumaat 25-12-2009 KH dah bertolaj balik....sempat singgah tesco shah alam beli barang jab....kemudian terus gi TUDM umah Cikgu Anna...anna buat bday SARA anak kesayangannya yg comel....KH biasa la selalu lewat sampai....tp masih ade lagi tau.....sempat lagi jupe semua adik beradik HLM.....tq anna...majlis yg meriah....KH ada masalah sikit dgn kamera KH tu jd ni gambar KH dgn ihsan adik2 KH



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ahad 27-12-2009 ....hari ni KH dan keluarga menghadiri majlis harijadi di Petaling Jaya....harijadi ke 3 kembar teman fp Marlida yg seorang suke n terer masak tu le....sapa la yg x kenal....jenuh gak nak cari...menelepon sakan KH kat ida...tentu ida naik jemu...heheheh lenkali kena bagi peta senang sikit nak cari....tp akhirnya sapai gak la umah ida...ida buat kat umah mak sedaranya.....dok keliling masjid kat kawasan tu akhirnya kak Madiha yg kena jemput....berbaloi sebenarnya dapat kenal dgn org ganu yg memang peramah n baik hati....

memang best sgt gi majlis ida yg bagi KH simple tp tinggalkan kenangan manis sebab dapat kenal dgn keluarga ida....Kak Madiha....abah Ida yg memang sporting tu....dan seharusnya kembar ida yg memang cute....putih melepak tuh.... makanan yg dihidangkan nasi kerabu ganu yg memang meletup dan ketupat palas....sapai berbekal lagi dek ida.....emmm







Lenkali nak gi umah Kak Madiha lak....nak makan air tangan akak ye
akan ade lagi pertemuan lain sebab cik abg tertinggal jaketnyer ari tuh.... ke sesaja jer wat2 tertinggal sebab nak gi makan nasi kerabu ganu lagi...heheh

kalau bleh upload gambar nanti KH masukkan gambar dr kamera KH lak....
bukan apa dari tertangguh tuh KH update gak ler walaupun terhad....


[<<  <  2  3  4  5  6  7  8  [9]  10  11  12  13  14  15  16  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net