By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Thursday, 11-Feb-2010 23:55 Email | Share | | Bookmark
senang jer nak buat nasi impit nih!!!!

 
 
ASSALAMUALAIKUM...

KH masak nasi impit dgn rendang ayam nih atas permintaan Ariz hero ke2 kh....dah lama x makan katanya ....jadi petang semalam kh buat nasi impit sendiri jer la sebab malas nak gi beli ready made punya...buat sendiri pun senang jer.....bila nasi imit dah siap kh buat la rendang ayam sikit....dan rendang ni cam biasa jer la cuma bagi nama bagi berselera sikit




NASI IMPIT

Baha2nya,

2 cawan beras (kh guna beras biasa jer)

4 cawan air

1 helai daun pandan


Cara-cara

1-basuh beras dan masukkan air dan daun pandan ke dalam rice cooker utk dimasak.

2-setelah nasi masak masa panas2 tu tekan2 sikit senduk kayu sehingga nasi lembut.
alaskan tupperware dgn plastik agar senang nak kuarkan,masukkan nasi tadi ke dalam mangkuk,dan tekan-tekankan nasi supaya mampat.

3- tudung tupperware tu biar ketat2...sejukan ..kemudian masukkan dlm peti sejuk 2-3 jam sebelum dipotong dan dihidangkan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



RENDANG AYAM IMPIAN

Bahan-bahan,

A-1/2 ekor ayam dibersihkan dipotong kecil
santan dari 1 biji kelapa
2 sudu besar kerisik
2 helai daun kunyit (dihiris kecil)
1 sudu besar gula
1 kuib pati ayam
garam secukup rasa

B-Bahan kisar:,
7 biji bawang merah
2 cm lengkuas
1 cm halia
3 cm kunyit hidup
3 batang serai
15-20 biji cili kering
1 sudu teh jintan manis
sedikit belacan

C-
1 cm kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 biji cengkih
3 biji buah pelaga

Cara-cara ,

1- dalam kuali masukkan bahan B dan C dahulu reneh sebentar
2- masukkan bahan A dan masak hingga kuah pekat dan agak kering..nampak berminyak dan cantik tu dah masak ..hidang...dgn nasi impit tadi...senang kh pakai campak semua dlm kuali.....



HIDUP TIDAK BERMAKNA TANPA SENYUMAN....
HARGAILAH ORG YG TERSAYANG ....

nak order kek/kek cawan????
hubungi 0193567480


Wednesday, 10-Feb-2010 00:09 Email | Share | | Bookmark
ole2 dari medan dan rutin KH

 
 
 
View all 6 photos...
Assalamualaikum...
Beberapa hari yg lepas ada member cik abang bagi ole2 yg dibawa balik dari medan....kawan cik abg kh nih memang org sana pun ...biasalah selalu company buat pertukaran pegawai....jd bila diorg nih balik tempat asal ada ajalah yg dibawa n diberi.....mula2 bagi tu tertanya2 gak apa bendanya dalam kotak cantik tuh...buka2 rupanya kek yg cantik.....KEK SARANG SEMUT tp biasa tgok yg gula hangus tp yg ini bewarna kuning keemasan dan rasanya sedap ada seperti rasa halwa maskat tu.....dan satu kotak lagi ada kek pisang....kek pisang nih biasa2 jer macam yg kita buat jer




biasala kamera kelabu kh nih....tunggu sikit masa lagi wang ada mari baru kasi terang punya

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ni menu ahad baru2 bih....abg we minta ibu masakkan ayam madu....so KH buat la ayam skali nasi2 nya utk diorg....spai malam makan nasi ayam dgn ayam madu nih



AYAM MADU LADA HITAM
resepi sendiri

bahan2nya,

1 ekor ayam (KH potong 12)
4 sudu besar madu
3 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos tomato
2 sudu besar sos cili
1 sudu besar lada hitam yg telah ditumbuk kasar
1 sudu teh jintan manis
1 sudu teh serbuk pati ayam

caranya,

1- bersihkan ayam dan toskan(bagi kering airnya)
2- masukkan ayam dan semua ramuan dalam beg plastik....goncang2 sikit biar rata dan sebati
3- perapkan ayam selama 1-2 jam...KH masukkan dlm peti ais bahagian bawah
4- kemuadian bakar jer dengan cara biasa atau ketuhar....KH guna ketuhar ....hingga masak ....


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ni pulak lemak pucuk mengkudu yg kh masak beberapa hari yg lalu....memang kegemaran cik abg kh nih...walaupun terasa kepahitannya tp tetap membuka selera pada yg sudi





LEMAK PUCUK MENGKUDU

bahan2nya,

daun mengkudu (lebuh kurang secekak jer)
10 ekor udang segar(ikan bilis pun boleh)
2 cawan santan
garam secukup rasa
(kh tambah 1/2 sudu teh serbuk pati i kan bilis)

bahan dikisar ,
7 biji cili padi
5 ulas bawang merah
1 batang serai
sedikit belacan


caranya,

1- rebus daun mengkudu dantoskan ....potong kecil2
2 - dalam kuali masukkan daun mengkudu,bahan yg di kisar dan udang...masak sebentar
3- masukkan santan dan sebua perasa....biarkan mendidih sebentar....padam api dan boleh dihidangkan.....


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
memandangkan cili padi/cabai melaka yg KH tanam kat belakang dapur pun terlalu la byk sapai x tau nak buat apa....so kh masak la rendang ayam nih yg sepenuhnya guna cili padi.....memang menjadi cili 4 pokok tuh....kh dah jerukkan sebalang....kalu sesapa yg datang pun kh bagi cili tuh....pasai tu dia berbuah lebat tp tgok la sapai bila bertahan pokok tuh ...daun kunyit pun ada juga jadi skali letak jer la



RENDANG AYAM CILI PADI BERDAUN KUNYIT

bahan2nya,

1 ekor ayam dibersihkan dan dipotong kecil
4 cawan santan (11/2 biji kelapa)
1 kiub pati ayam
1 sudu teh gula
garam secukup rasa
3 helai daun kunyit dihiris halus
2 keping asam gelugur
t batang kecil kulit kayu manis
4 biji buah pelaga

bahan kisar,

20 biji cili padi (ikut suka la nak pedas ke tak)
3 batang serai di hiris
1/2 inci lengkuas
1 inci belacan
1 sudu teh jintan manis

caranya2,

1- masukkan ayam dalam kuali bersama bahan kisar...kacau dan renehkan seketika
2- masukkan semua bahan lain dan masak hingga pekat dan agak kering(kh biar berkuah sikit)
3- siap utk dihidangkan



HIDUP TIDAK BERMAKNA TANPA SENYUMAN...
sesiapa berminat nak tempah kek dan sebagainya
boleh tel/sms KH 019- 3567480
jumpa lagi......


Friday, 5-Feb-2010 13:20 Email | Share | | Bookmark
lopes pulut cara KH

 
 
 
Assalamualaikum...

LOPES....aduhai lama betul rasa x buat dan x makan lopes....ingat lagi kalau dulu mak mentua masih ada inilah juadah yg akan dihidangkan utk anak menantu kalau semua berkumpul di kampung selain dari karipap....

kh buat lopes dari pulut dan lopes juga boleh dibuat dari ubi kayu...keduanya sedap walau rasa tentulah berbeza....ada sikit pulut sikit kat dapur tu jd apa ditunggu lagi....buat lupes pulut la tp kh nih dah malas nak gi ambik daun pisang kat belakang rumah maka kh buat dgn cara yg mudah....senang dan x payah nak membungkus dan merebus lagi...walau x der la bau wangi daun pisang tp wangi pandan tetap terasa......sikit jer buat utk sekali makan



LOPES PULUT
(sendiri resepi )

bahan2nya,

A-
2 cawan beras pulut dibasuh bersih
3 helai daun pandan
2 cawan air
beberapa titik pewarna hijau(ikut suka nak letak ke dak)

B-
1/2 biji kelapa parut ambil putih sikit
secubit garam

C-
1 cawan gula merah
1/2 cawan gula putih
1 1/2 cawan air

caranya,

- utk bahan A - mesin daun pandan dgn air.tapis.
masukkan pulut yg telah dibasuh dalam periuk dan masukkan iar daun pandan dan pewarna hijau.
tanak macam biasa masak nasi...sampai kering dan masak.
-ambil acuan apa2 bntuk pun ambil pulut dan masukkan dlm acuan...x payah la sampai penuh biar separuh acuan saja.tekan padat...kh guna acuan plastic yg selalu digunakan utk buat puding...macam2 bentuk ada....basahkan sikit agar senang nanti nak kuarkan...

- utk bahan B - campur ratakan kelapa parut dgn garam..golehkan bahan A kedalam B hingga rata.

-Utk bahan C camputkan semua dlm kuali...masak hingga gula cair dan mendidih...tapis..

- hidang lopes dgn air gula....siap....


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ni lak roti lagi ...lagi2 roti...saja anak2 minta buat so buat la sikit....guna resepi yg entry kat bawah....yg roti kosong utk ayah dan yang sosej utk 2 hero....x sempat nak snap pin roti sosej yg dah masak...diorg makan panas2 dgn tambahkan mayonis kat atasnya...





Terima kasih pada yg sudi berkunjung.... jumpa lagi....


siapa2 yg berminat nak tempah kek/kekcawan/tart/laksa ker
leh la tel kh ya - 0193567480
kalau kawasan dekat leh kh antar dan kalau jauh tuh leh la janji
ambil kat mana2.....


Wednesday, 3-Feb-2010 12:27 Email | Share | | Bookmark
Ulang tahun Zara yg meriah ...

Assalamualaikum....

hari sabtu lepas 30 jan 2010 dapat undangan utk kemajlis bday zara yg ke 2 iaitu cahayamata sulung utk mama reen n papa usup....kh n co dapat gi tepat masanya.... party diadakan tepat jam 4 petang di KFC extream park kat shah alam seksyen 13....kiranya x ler jauh sgt nak pegi....
memang meriah sgt ....tq reen n co atas undangannya.....zara terlalu cute sgt dgn gaunnya itu....
best dapat jumpa dan berkumpul dgn semua sahabat hlm dan buat pertama kali jumpa sahabat fp/fb yg lain.....x dapat nak kate lebih2 sebab memang meriah...anak2 pun enjoy...tp anak2 kh jer yg x nak bergambar..... semua nih dr kamera sahabat kh.....tq semua....












Monday, 1-Feb-2010 07:09 Email | Share | | Bookmark
pagi roti...petang pun roti.....

Assalamualaikum.....

aduhai......dah gila buat roti lak....dulu bila buat x jadi rasa dah malas nak cuba tp bila cuba lagi da jadi maka terus nak buat dan buat....dari malam buat utk pagi dan buat pagi utk makan petang...
mula2 semalam buat roti sosej....setengah kosong gitu utk abg we.....ariz suka sosej jd satu adunan 2 jenis roti....siap utk sarapan dan bekal ki sekolah...resepi ni ambik kat fp kak madiha...jgn mare....best ...senang nak wat n menjadi...dari roti ni kh buat la pelbagai resepi...





BASIC BREAD RECIPE
asal- (Roshayati Johari) - fp madiha...tq

Ingredients :

(A)
500g bread flour/high protein flour
100g sugar
1 teaspoon salt
30g milk powder
1 teaspoon bread improver (optional)
1 teaspoon bread softener (optional)
4 teaspoons instant dry yeast

(B)
250ml water
1 egg (lightly beaten)

(C)
40g butter
40g shortening

Method :
1. Mix well all ingredients in (A)
2. Add (B) into (A) and knead till smooth.
3. Add (C) and continue kneading till smooth and shiny and dough does not stick to your hand.
4. Leave to prove for 30 - 40 minutes.
5. Punch down the dough to let the air out.
6. Divide the dough according to the weight you wish. Make into balls and leave to rest for 10 minutes.
7. Shape accordingly.
8. Leave to prove for 40 minutes - 1 hour.
9. Bake till golden brown.

dari doh yg byk nih kh bahagi 2...pas tu satu adunan wat kosong gitu dan satu adunan letak sosej dan sos....dah masak tu batu paipkan mayonis tambah kelazanan...anak2 suke banget

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

tengahari dah habis roti tu kh menguli lagi buat mexican bun lak utk minum petang....jd best lak dok menguli roti nih tambahan jadi gebus lak....




ambik resepi mexican bun nih kat fp kak madiha....hala ya tp tukar nama sikit sebab si ariz panggil maxico bun....hehhehe memang peberet dia...kalu gi tesco mesti memborong utk wak gi sek....la ni x yah lagi sebab ibu dah pandai buat...heheheh tq kak madiha....lap u

Maxico bun (versi panggilan ariz )

Bahan-bahan

A. High protein flour (500 gm) - guna 300 tepung roti + 200 tepung gandum....x der stok nyer pasal
Gula (100 gm) - kh guna 80 g jer
Garam (5 gm) - kh guna 1/2 sudu teh
Bread improver - pelembut roti (5 gm)
Yis – Mauripan – (15 gm) - kh guna 1 bungkus 11 g
Telur (2 biji) - guna 1 biji jer
Susu Tepung (10 gm) -x letak sebab x der
Air (Paip) jgn air suam tau (210 gm/ml) - susu segar suam
1 sudu besar shortening - kh tambah sendiri

B. Margerin (100 gm)

C. Mentega (kiub untuk inti, kalau nak senang potong masa sejuk pakai pisau tajam, masuk balik dlm peti ais)

Cara-cara:

Pukul A sampai kembang. Pukul low speed sekejap sampai combine, baru medium speed. Kalau mixer kommersial dlm 10 min. Kalau hand-mixer, lama le sikit.

Campur margerin, pukul lagi dlm 5 minit. Pukul sampai doh boleh ditarik macam belon yang dah pecah. Doh dia memang lembut sikit. Kalau nak potong, jgn lupa tabur tepung. Kdg2 orang salut je dengan butter, lagi senang.

Rehatkan doh 5 minit.

Bahagikan doh 30 gm. Kalau nak besar mcm kat KLCC tu 60 gm. Tapi, kalau takat makan kat rumah, potong le ikut suka, tak payah timbang-timbang.

Masukkan inti. Kena seal betul-betul tau, takut meleleh inti keluar.

Rehatkan lagi 1 ½ jam – 2 jam

Sementara tu, boleh buat topping.

TOPPING

Telur (90 gm) 1 telur B = 55gm
Gula (90 gm)

Pukul sampai stiff – kembang dan pucat mcm lemon

Low protein flour (110 gm) - kh guna tepung gandum jer
Mentega (dicairkan) (100 gm)
Kopi segera / coffee paste (sesedap rasa) + sikit serbuk milo
Baking powder (2 gm)

Dah pukul telur dengan gula tadi, campurkan tepung, gaul rata. Akhir sekali, masukkan mentega cair, gaul rata.

Masukkan dalam beg plastik, potong hujung plastik kecik je, paipkan macam siput...pastu bakar jer roti hingga masak lebih kurang 25 minit 160 d/c ...ikut oven memasing

ada yg kh letak inti kopi yg kat luar tuh.....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ni lak award yg kh dapat sebagai first komentar dr sue kelang yg manis tuh.....tq sue...i like...hehehe
bukan mudah nak dapat award ni.....





[<<  <  1  2  3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net