By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Tuesday, 16-Mar-2010 14:43 Email | Share | | Bookmark
sessi deko kek kecik

Assalamualaikum....salam sejahtera...

ni sessi mendeko kek2 kenit...kek kek kecik....cup cake...tp x leh makan....bukan kek sebenar kat dalam tuh cumalah cawan2 plastik yg dijadikan kek.....saja nak mahirkan n melembutkan tangan...







Monday, 15-Mar-2010 11:36 Email | Share | | Bookmark
weekend....

Assalamualaikum....salam sejahtera...

peristiwa ujung minggu....sabtu n ahad lepas...
petang sabtu ayah abg we n ariz x der keja so ajak kita kelah kat pantai jeram sambil memancing....dah petang dah gi situ pun...tp tetap berbbq gak...sotong n udang.....elok gi situ sempat mancing kejab air dah surut...lepak2 sampai kol 7 balik....



pagi ahad lak tanpa di rancang tetiba jer cik abg setuju nak bawa anak2 gi wetland kat shah alam...memang dah byk kali anak2 nak gi situ ....termakbul gak akhirnya....kami spai pun dah pukul 12 tengahari....tiket x ler mahal sgt pun....dewasa rm10.00 dan kanak2 rm8.00 jer...boleh lah....

seronok layan anak2 walau dalam kesesakan yg teramat...maklum la cuti sekolah semua ambik kesempatan nak bawa anak bercuti n berseronok.....selalu balik kedah gi kat waterworld sungai petani...kat sana masuk mahal sikit tp kawasan lebih luas ....byk sikit aktivitinya....yg kat sini pun leh la layan.... makanan kh bawa...kh masak nasi n samal sotong bungkus kemudian seludup masuk




kuar wet world sempat ronda kat aquarium kat sebelah nya....byk tgok ikan ....sempat la abg we beli aquarium kecik n ikan kecik utk dia bela



lepas dah puas meronda...masa otw balik sempat singgah giant shah alam utk makan....anak2 cuma makan aiskrim n burger ja....




senang2 tu jengok la blog kh kat http://citrarasahanaz.blogspot.com
kat sana hanya khusus utk masak memasak jer....
selesai....jumpa lagi....


Saturday, 13-Mar-2010 01:01 Email | Share | | Bookmark
funfair,donat,order lagi

Assalamualaikum....

Minggu lepas dari isnin hingga la hari nih x gi mana2 pun...paling jauh tesco kuala selangor je ....
anak2 sibuk dgn sek nak gi mana kan...kalu cuti pun lum tentu leh gi jalan sebab ayah lak keja....beberapa malam yg lepas ,,,selesai abg we n ariz wat keja sekolah kitaorg gi beli dan belah kat tesco....kebetulan ada funfair kat depan tesco tuh ....layan la kejab....kat kuala selangor nih jarang sgt ada funfair nih....setahun lebih kat sini baru 2 kali rasanya....budak2 apa lagi nih lah yg mereka nak....berseronok...nak naik itu ini...nak masuk itu dan ini tp diorg x tahu poket ayah tengah nazak...heheheeh tp tetap layan gak satu dua game



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
beberapa hari yg lepas gak abg we afiq merungut nak makan donat.,....katanya ibu lama x buat donat jadi bahan semua dah ada kh pun teruslah menguli donat.....wat donat biasa saja dgn perasa vanilla....resepi donat yg kh buat ni kh cuba lak resepi dr myresepi sumbangan ha sue...sedap...tq ha sue



DONAT

Bahan-bahan ( Untuk Pelbagai Jenis Kuih-Muih Yg memerlukan doh yg lembut) )

500g Tepung Berprotein Tinggi (guna tpg gandum pun ok)
1 Peket Yis Segera-11gram (jenama MAURIPAN atau apa2 jenama)
50g Marjerin
1 Sudu makan(penuh) Shortening(lelemak adunan)
2 Sudu mkn (penuh) gula pasir
2 Sudu mkn Susu Pekat / 2 Sudu mkn Susu Tepung [ikut citarasa]
1 Biji Telur
1/2 Sudu Teh Garam
Gula Halus atau topping kegemaran anda
190ml-200ml Air Suam2 kuku(bergantung pd kualiti tepung)

Cara-cara

1- Di dalam bekas yang agak besar,tuangkan air suam. Masukkan yis segera,gula pasir,
susu,marjerin dan shortening.Kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit.

2- Setelah yis mula berbuih,ayakkan separuh dari tepung gandum terus ke dalam adunan.
Masukkan pula telur yg dpukul sedikit dan juga garam.

3- Kacau adunan sehingga sebati dan melekat pada sudu(bila dah sebati tu dkacau
satu arah je mggunakan sudu).

4- Ayak lagi tepung selebihnya,gaul menggunakan sudu seketika barulah uli menggunakan
tangan. Uli sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan..(sisa2 tepung kat dlm bekas tu
semua bersih).Doh dah siap.

5- Doh tidak perlu direhatkan,(kalau nak rehatkan pun boleh gak selama 5-10min)boleh
terus sahaja dicanai setebal stngah inci(agak2 je) Boleh tmbh sedikit2 tepung jika adunan
agak lembik ketika ini..Terap doh mengikut acuan donut atau bentuk kesukaan anda..
Doh akan mula mengembang dan ringan sementara minyak dpanaskan dengan
api perlahan..Gunakan minyak yang banyak untuk mengoreng.

6- Setelah minyak agak panas(jgn terlalu panas,nanti donut gorengan pertama agak
hangus)perlahankan sedikit api,masukkan donut tetapi jgn terlampau penuh sebab
donut ni akan mngembang lagi ketika digoreng(sbb adunan mengandungi telur)

7- Goreng sehingga kekuningan dan toskan. Sedia utk dhidangkan bersama gula
halus atau topping kegemaran anda. SELAMAT MENCUBA..


*kh buat dapat byk...goreng sikit jer utk makan...yg selebihnya goreng separuh masak bekukan...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

hari ni pula opis asben kh tempah nasi lemak lagi utk breakfast sempena kedatangan phak atasan ke ladang....tempahan utk 20 org makan..... ringkas2 saja sebab ada staff kat opis pun masak juga....
apa yg kh suka bila mendapat tahu boss asben suka sgt dgn karipap kh ...katanya sgt sedap dan ditapau bawak balik umah....alhamdulillah

kat sini kh letak resepi apa yg patut utk rujukan sendiri dan pada sesiapa yg berkenan

nasi lemak + sambal ikan bilis + telur rebus + timun + kacang goreng
sagu mutiara kasih
karipap ayam
buah-buahan

kh buat nasi lemak yg bertumis kali nih....rasanya sedap nasi lemak ala2 nasi minyak gitu... ....




NASI LEMAK BERTUMIS
(kh buat x5)

Bahan-bahan

3 cawan beras
4 cawan santan
garam secukup rasa

bahan tumis,

1 sudu kecil halba
1 daun pandan
1 cm halia-hiris halus
1 batang serai-titik
2 biji bawang merah-hiris
1 btg kecil kulit kayu manis
1 kuntum bunga cengkih
3 kuntum bunga lawang

1 sudu minyak + 1 sudu mentega...

Cara-cara

1- basuh beras dan seeloknya remdam 20-30 minit...dah tu toskan...masukkan dlm periuk nasi elektrik.jgn masak lagi..ketepikan sebentar

2- dalam periuk/kuali,Panaskan kedua-dua minyak, tumis semua bahan utk tumis hingga bangkit bau...wangi la tu..jgn garing sgt nanti nasik lemak jd x putih

3- terus masukkan santan dan garam sedukup rasa. x payah mendidih pun x per...tutup api.

4- terus masukkan santan dlm beras td dan tanak macam biasa...bila hampir kering tuh kacau la bg rata....siap...boleh dihidangkan.
* kh kekadang tu kalu nak makan keluarga aja letak warna kunyit sikit jd ler kuning....dan penah juga nasi lemak kh warna warni cam pelangi.....suke hati tul akn****


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

sagu mutiasa kasih saja kh letak nama bg sedap...padahal sagu nih cam biasa la..cam cendol gak...kali nih kh buat ikut buku masakan lama yg menjadi koleksi kh..sagu nih ada macam2 cara...kacau terus atas api n kukus...buat la yg mana suka...dan satu lagi kalo kita rajin buat la macam2 kaler...kalu hidang tu nanti mesti meriah nanti...



SAGU MUTIARA KASIH,
(kh buuat x4)

utk sagu,

2 cawan sagu
1 liter air
1 helai daun pandan
pewrna ikut suka

caranya

1- didihkan air dgn daun pandan,masukkan sagu dan pewarna....kacau hingga sagu masak(dah x nampak bintil2 putih)

2- masukkan dlm tapis dan basuh dgn air sejuk...toskan sebentar

3- masukkan dalam acuan dan sejukkan dlm peti sejuk

utk gula,

1 ketul gula kabung
1 sudu besar gula merah(saja nak bg itam sikit)
1 helai daun pandan
1 cawan air

caranya...masak jer semua hingga betil2 cair ...tapis dan sejukkan

utk santan,

1 biji kelapa
2 cawan air
secubit garam

caranya...campurkan semua dlm pengisar...kisar sebati...tapis...
(kh kekadang dah malas makan dgn susu jer)

utk hidangan mutiara kasih,

letakkan sagu,sedikit gula melaka dan santan...memang berbali2 dan tekak pun dingin jer


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

KARIPAP macam biasa jer la kh buat....selalu karipap nih resepinya sama n lebih kurang cuma kita kena buat dgn cara yg berul utk kerangupannya tahan lama.....



KARIPAP AYAM

Bahan-bahan ( 30-40 pcs ikut saiz)

Bahan Inti :
500 g kentang - dipotong dadu
300 gm bawang besar - dipotong dadu
2 keping dada ayam ayam dipotong dadu
2 biji bawang besar di potong dadu
1 peket kecil rempah daging/ayam
1 sudu besar serbuk cili (kalu nak pedas)
3 tangkai daun kari
1 kiub pati ayam
2 sudu kecil gula
garam secukup rasa
3-4 cawan air
1 biji telur

3 sudu besar minyak

Doh Karipap :

500 g tepung gandum - diayak
1 sudu kecil garam
100 g lmentega @ marjerin.(sebaiknya sejuk sikit)
250 ml air dari peti sejuk

Minyak untuk menggoreng

Cara-cara Inti :

1- Panaskan minyak dan masukkan semua bahan....masak hingga kering...jika kentang nampak tidak berapa lembut tuh masukkan sikit air lagi...masak hingg a.kering

2- bila kering tuh pecahkan telur...kacau rata....angkat sejukkan sebelum guna....

* senang jer kh biut...campak semua dlam kuali...tunggu masak...cukup masin manisnya....siap*

utk Dih,

1- Masukkan tepung dalam mangkuk.(kh guna mixer jer sebab senang)

2- masukkan mentega/marjern dan garam..Gaul hingga jadi serbuk roti - gunakan hujung jari.

3- Masukkan sedikit sedikit air dan gaul hingga jadi doh. Hentikan penambahan air bila dah jadi doh.

4- Rehatkan doh 1/2-1 jam. (kh bungkus dgn plastik dan masukkan dlm petia ais bahagian bawah

5 - Bahagikan doh menjadi bulat2 kecil agar mudah nanti....canai doh yg dah kita bulatkan....setiap biji karipap 2 keping diperlukan....ambil satu keping doh letak inti dan tutup dgn sekeping lagi...kelim membulat...kemaskan untuk mengelakkan bocor sewaktu menggoreng.
Ulangi proses hingga habis.

6- Goreng dlm minyak yg buk atas api perlahan - sederhana hingga kuning keemasan. Tos atas kertas dapur dan hidangkan.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ni kh buat utk makan kat umah.....lebih inti n doh sikit so dah malas nak membulatkan dia kh buat bentuk spera ja


selesai....JUMPA LAGIK


Wednesday, 10-Mar-2010 04:05 Email | Share | | Bookmark
cerita minggu lepas

Assalamualaikum...

sebenarnya terlupa nak cerita yg kami gi alor setar sebelum balik baling kejab ambik mak n pak kh...depa ikut juga kami balik ke kuala selangor sebelum ke melaka...
gi alor setar satu malam saja pada 2/3 ...sampai umah along(kak sulung asben kh) dah malam dah...bila sapai umah dia kat jln langgar alor setar nih dah terhidang makan malam....keaadan berjerebu sgt...erutama pagi hari...mungkin pesawah dok bakar jerami tu yg jerebu tuh....

byk gak ambik gambaq kat umah along nih maklum la rumah banglo 8 bilik tidur ,5 bilik air nih cantik ...tp tu la bila kamera dah jatuh tangan si ariz terdelete la pulak...geram sgt...yg ada nih la kh kutip2 letak....rumah along kh nih deko ala inggeris... dah cita bab umah lak....sebenarnya asben kh ada keja kat sini tu yg kejab jer.....



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ok la cita pi aloq setaq yg sekejab tuh biar la berlalu....ni cita pi melaka...pin semalam ja....petang sabtu hingga pagi ahad....sempat la berkelah kat pantai puteri...tp malam2 kamera kh x der la berfungsi ....kelabu sungguh...pilih2 dapat la yg nih jerk...kalu org lain kamera cabuk nih dah buang tp kh guna lagik sabo jer la...tunguu makcik kayo dulu beli lain

pi kelah sapai kol 1 pagi gak la kat situ sambil org pak,asben n adik ipar kh memancing....riuh rendah dgn gelagat anak2 menakan n anak kh sendiri...tu yg best!!!!





~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

pagi2 dah bersiap nak balik...saja nak balik awal sebab abg we n ariz ada keja sekolah yg x siap...kol 9.30 dah bertolak dr melaka...sampai separuh jalan ayah diorg dah pikiaq nak pi jalan2 kl lak tp bukan jalan mana pun cuma bawa anak2 gi muzium negara....pertama kali sampai kat sini....jalan2 kat muzium tgok khazanah negara ni...teruja anak2 kh nih....makan2 kat food court tepi muzium jer lepas tu terus balik...sempat singgah shoping kat the store sg buloh baru balik...elok balik dah pkul 6 ptg gak spai umah..... ....





selesai


Wednesday, 10-Mar-2010 01:00 Email | Share | | Bookmark
nasi dagang + kari bawal

Assalamualaikum....

nasi dagang kelantan.....masak nasi dagang ni kali ke 2 ....beli beras nasi dagang kat pasar besar siti kadijah kat kelantan masa kh bercuti tempohari....beli pun 1 kg jer so buat la 2 x masak....memang sedap...nanti leh cuba nasi dagang terengganu lak macam makan kat hari keluarga ida/kak madiha yg dimasak oleh mak nyer.....beras nasi dagang kelantan nih ada campuran beras wangi n perang(macam yg dikatakan oleh juru jual tuh)...beras perang tu yg warna coklat tu la kot ya

resepi nasi dagang kelantan kh cari dlm tenet dan jumpa kat blog recepi for keep oleh mrs.mokhsin....memang sedap....mak kh la suruh buat nak makan yg kali ke 2 nih....spai bertambah2 dia makan....dan katanya nak blik buat kat kg lak tp buat cam nasi dagang ganu yg senang nak cari berasnya ...utk kari lak kh buat kari ikan bawal sesuai dgn makpak kh ...sebab ikan bawal isinya lembut dan mulus.....x campur apa2 pun sebab x gi beli...kalu beli terung ke bendi ke mesti dah campur dah... memang la nasi dagang nih org makan kari ikan tongkol/kayu tp x salah kalau kita makan dgn apa2 kari ikan atau ayam....janji sodap.....

ni la nasi dagang yg terus disnap dari periuk kukus lagi.....kari pun terus dari kuali....kh kan malas sikit nak megidang lawa2....




NASI DAGANG KELANTAN (buat 1/2 kg je)

Bahan-bahannya,

1 kg beras nasi dagang

1/2kg santan segar

2 cawan air panas

2 sd besar halba

20 ulas bawang merah

4cm halia


Cara

1. Rendam beras semalaman.

2. Hiris bawang dan halia menjadi super duper nipis.

3. Masakkan santan pekat dlm periuk bersama2 dgn bawang dan halia hiris serta halba. Sentiasa dikacau sehingga mendidih. Rasakan masin dan manisnya. Bagi org Kelantan..of course lah kena manis sikit kan. Bila mendidih, angkat dan ketepikan.

5. Beras di basuh bersih dan ditos.

6. Panaskan kukusan. Sementara menunggu kukusan panas, masukkan beras dalm dulang pengukus. Tak perlu lapik dgn apa2 bahan pun sebab beras ni melekat2 dan kalau jatuh kebawahpun tak banyak. Tekan bagi padat tetapi jgn terlalu mampat.

7. Kukus selama 20 25 minit.

8. Keluarkan beras dari kukusan dan pindah masuk ke dlm besen.

9. Gaulkan beras dgn air. Tak perlu bubuh garam.

10. Pindahkan balik beras ke dalam dulang kukusan. Tekan sedikit tetapi jgn terlalu mampat.

11. Kukus semula dalam 25 , 30 minit lagi.

12. Angkat beras dari kukusan dan masukkan ke dalam besen.

13. Tuangkan santan pekat yang dimasak bersama bawang dan halia tadi sedikit-sedikit. Saya biasa buh dlm 2 atau 2 1/2 cawn jer, takmo kasik terlalu basah.. Gaulkan biar mesra. Pindahkan ke dlm bekas yang lain bila hendak menghidang




KARI BAWAL

Bahan-bahan

1 ekor ikan bawal saiz besar (potong 5)

1 peket kecil rempah ikan adabi + 1 sudu besar serbuk cili

1 biji bawang besar (dikisar)

3 ulas bawang putih (dikisar)
1 mangkuk santan (1 biji kelapa)


bahan tumis:

3 biji bawang merah (dihiris)

2 ulas bawang putih (dihiris)

1 sudu halba campur

5 helai daun kari

5 sudu minyak masak

1 cawan air asam jawa

1 kiub pati ikan bilis
garam secukup rasa



Cara-Caranya,

1- Bersihkan ikan dan diketepikan.

2- Bancuhkan rempah kari bersama 1/2 cawan air dan bahan kisar.

3- Panaskan minyak dan masukkan bahan tumis sehingga kekuningan. Kemudian masukkan pula bancuhan rempah kari

4- Apabila rempah garing dan naik bau, masukkan air asam jawa. biarkan seketika.

5- kemudian, masukkan separuh santan bersama sedikit air. Biarkan mendidih.

6- Masukkan kiub ikan bilis, Kacau seketika

7- Akhir sekali masukkan ikan bersama separuh lagi pati santan dan garam secukup rasa.. biarkan seketika dan bolehlah dihidangkan..


ni pulak biskut coklat badam yg kh buat sebelum gi melaka antar makpak kh....tau2 ajelah anak sedara kh 4 org kat melaka tuh kalu pergi mesti tanya..makteh bawak kek /biskut tak?????? memang selalu gi melaka mesti bawak kek atau biskut atau apa2 ajalah yg kh masak utk diorg...emm
buat biskut nih simple2 aja....



BISKUT COKLAT BADAM

(kh buat x2)
bahan2nya,

140 gm tepung gandum
112 gm mentega
50 gm gula halus
50 gm badam yg dah dipanggang dan dicincang
2 sudu besar serbuk koko
1 sudu kecil esen vanilla
1 sudu kecil serbuk penaik
1 biji kuning telur

cara2nya,

1 - pukul sebati mentega dgn gula

2- masukkan telur dan esen vanilla

3- ayak tepung,serbuk koko dan serbuk penaik

4- masukkan tepung dan serbuk koko, sebatikan hingga jadi doh yg lembut

5- masukkan badam.. uli biar sebati

6- ambil sedikit doh...bulat dan biarkan bujur sedikit tekan dgn garpu dan hiaskan dgn badam...ulang hingga habis...bakar hingga masak - 150 darjah 20 minit - ikut oven kat umah kh...

kh buat 2 bentuk ...satu tekan dgn garpu..satu duna acuan macam samprit tp yg besar sikit....sebab nak bagi cepat habis...


biskut dah nih kek cokelat lak....kh buat kek nih byak kali dah sebab sedap n moist sgt tp kali nih kh buat dlm dulang yg agak besar so jd x tebal ..potong 4 segi dah jd cam brownies lak tp x per janji sedap...lagipun depa 2 x jauh beza pun....kh ambik resepi nih kat fp nuanza....dulu dah buh tp x per tempek lagi kat sini...pic pun kelabu asap jer tp kh letak gak .....



dark chocolate moist cake

1 ketul butter (250 g)
1 cawan serbuk koko (aku guna campuran serbuk koko biasa dan serbuk oreo powder)
1/2 cawan gula
1 1/4 cawan susu pekat manis (tambah kalau suka manis)
1 1/4 cawan susu cair / susu segar / air kosong (mana2 pun boleh)

(campur semua bahan dlm periuk, didhkan sampai butter cair dan serbuk koko larut, ketepikan...)

4 biji telur
1 sudu teh esen koko / vanila


(satukan dan blender sampai kembang)

3 cawan tepung gandum
1/2 sudu teh baking soda
1 sudu teh baking powder

(satukan dan ayak)

cara:

masukkan telur yg telah di blender kembang ke dalam adunan koko yg telah dimasak td
gaul perlahan2
kemudian masukkan tepung skit2...sampai abis
kalau rajin, tapis dulu masa masuk loyang
kalau tak, hentam ja
pastu bakar suhu 160 darjah 45 mnt..(ni suhu oven aku, kena ar ikut suhu oven memasing ok)
n hias suka ati...huuuuu
(aku guna loyang petak 22 x 22 cm tebal 7 cm, biasanya aku akan guna 1 1/2 adunan utk loyang saiz ni...tp kalau loyang yg nipis, (5-6 cm) adunan ni dh sesuai)

utk topping:

1/2 cawan whipping cream (kalau x de, gantikan ngan susu cair tin tu pun leh)
1/2 bar coklat masakan
1 sudu besar mentega/ shortening

panaskan whiping cream guna kaedah double boiled dan masukkan coklat dan mentega
biarkan sehingga coklat cair....
curahkan atas kek yg telah sejuk
(terbalikkan kek)
leh tabur ngan coklat rice, badam cincang, coklat parut..atau biar je cam tu..

jumpa lagik.....





[<<  <  1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net