By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Sunday, 2-May-2010 02:54 Email | Share | | Bookmark
kek kawin...

 
Assalamualaikum....

kek lagi...kali ni kek utk pasangan pengantin baru RUDI & MAYA yg akan bersanding hari ni....
alhamdulillah siap juga walau x berapa kemas sgt...almaklum la kh kan baru belajar....







>***PETUA CITRARASA HANAZ***

UTK MEMEKATKAN MEERABUS....KALAU X NAK GUNA BYK KELEDEK/KENTANG TU BANCUHLAH SIKIT TEPUNG GANDUM DAN MASUKKAN DALAM KUAH MEE...KACAU...EMMM TENTU LEBIH PEKAT


jumpa lagi...


Thursday, 29-Apr-2010 01:28 Email | Share | | Bookmark
kek lagi....

 
 
 
View all 5 photos...
Assalamualaikum...

x der menda nak mengarang sebenarnya....cuna nak mengabdikan kek2 yg telah diorder.......layan jer la


kek coklat moist dgn topping coklat ganache ni diorder oleh En. Shamsudin utk majlis perpisahan pegawainya.......







CUP CAKE DGN ROSE NIH PULAK DIORDER OLEH CIKGU FIZA UTK SELEBRATE DGN ANAK MURIDNYA.....TQ FIZA





kek blueberry bih diorder oleh sekumpulan student akademi sime darby yg membuat pektikat kat ks nih....semalam hari terakhir depa....so diorg buat majlis perpisahan mengorder kek nih....kh pakai hentam kromo jer diorg pun x kesah




****PETUA CITRARASAHANAZ****

utk mengurangkan lemak n kolestrol ayam/daging rendamkan dgn sedikit tepung gandum...kemudian bilas bersih.....


Friday, 23-Apr-2010 01:52 Email | Share | | Bookmark
sepanjang minggu....

 
 
 
View all 7 photos...
Assalamualaikum.....


X ada apa yg menarik sangat nak di ceritakan disini.....hidup macam biasa....hari2 yg ditempuhi juga seperti biasa....ada indah dan ada yg tak berapa indah.....yg pasti hidup kena diteruskan juga.....

rabu lepas kh dapat tempahan utk breakfast,lunch n hightea dari office asben kh....cam biasa pagi diorg nak nasi lemak.tp kali nih nak rendang ayam lak....kuih ikut kh la...kh wat baulu kukus bercoklat,karipap dan bingka(bengkang) pandan tumis...

utk lunch x sempat langsung nak ambik gambar...nasi putih,kurma ayam, sambal udang+nenas,sayur campur,ikan goreng dan buah-buahan.

hightea...ada mee goreng,donat,pau goreng inti sambal bilis dan cara berlauk....layan jer la yg mana kh sempat snap picnyer tp blurrrrr jer ....





ni lak kh nak tunjuk la kuali serbaguna ...japanese wok yg asben kh beli sebagai hadiah utk kh...macam2 leh buat dgn wok nih....kukus,grill,masak bergoreng,bakar ayam,kek dan sebagainya..
asben kh kata offer tu yg dia beli dapat lak percuma satu set periuk kukus tahan karat....tgok harga leh tahan mahal gak walau offer...sanggup dia beli tuh..... ni yg buat kh sayang lagi

kh cuba wat popcorn...senang jer...satu pot sukat beras yg kecil tu dapat satu kuali pop corn....

ni lak kh bakar pizza dgn kuali nih...kali nih kh buat topping dgn udang segar



hari nih kh nak gi selayang...dekat batu cave jer...nak gi jumpa kak ipar n sedara mara asben kh yg nak gi wat umrah...hari ni diorg sampai dari kedah ...anak kak long n adik asben kh serta sedara ramai kat situ ...jd pagi ni baru jer siap sediakan muffin pisang yg berinti pes kurma....utk basic muffin nih kh ambin akt kak ida ...ala ida bakkery yg populer tuh...tgok dia wat muffin kat tv3 senang jer...memang senang resepi dia...dari basic kita leh ubah wat macam2 perisa.... tp kh dah kurangkan gulanya...sebab mula2 kh buat manis sgt bg kh...


Muffin Pisang Kurma

bahan2nya,

200 g tepung naik sendiri
140 g mentega
100 g gula (asal 120g)
8 sudu teh susu segar (kh letak 3 sudu besar)
2 biji pisang berangan dilecek
pes/jem kurma secukupnya

cara2nya,

1- pukul mentega dgn gula hingga sebati(x perlu terlalu kenbang cam wat kek...kh guna senduk kayu jer)

2- masukkan telur....kacau lagi dan masukkan susu...sebatikan

3- masukkan pisang dan tepung...sebatikan dgn senduk kayu dgn perlahan

4- sudukan adunan kedalam acuan muffin dan letak sedikit pes/jem kurma...kemudian tutup dgn adunan ....letak 2/3 penuh adunan utk mendapatkan muffin yg cantik...kh hias dgn badam yg dah dipanggang rangup

5- bakar hingga masak ..oven kat umah kh cepat panas...kh bakar 15 minit dgn kepanasan 150d/s


kh juga sempat mengacau puding kastad utk dibawa bersama....



***PETUA CITRARASA HANA**** ~
1 - utk nak bagi gula melaka tahan lama...masa nak simpan tu kita tabur sedikit tepung gandum...baru kita simpan dalam bekas kedap udara....buat macam nih gula melaka x melekit dan tahan lebih lama

2- nak bagi daun sup tahan lama....bersihkan daun sup...potong macam biasa....masukkan dalam bekas keda udara dan simpan dalam peti ais....dgn cara macam ni daun sup akan tahan lebih lama dari biasa...
...


wassalam...jumpa lagi


Monday, 19-Apr-2010 01:16 Email | Share | | Bookmark
mee bandung muar & kek 3 rasa

ASSALAMUALAIKUM,

Mee bandung muar nih kh buat beberapa hari yg lepas.....malas masak nasi tghari utk lunch so mee bandung jer la jd santapan....saja cuba buat meebandung muar...ambik kat mesra.net...dikatakan resepi asli....ok la rasanya....sedap juga....mee bandung pun byk resepi kalu nak cuba ...pilih jer yg mana satu kan...nak senang beli ramuan siap balik buat jer.....nak lagi senang gi kedai pesan mee bandung makan kat situ...lagi mudah tp kena tgok la juga takut x menepati selera kita pulak



Mee Bandung Asli Muar
sumber...mesra.net

Bahan-Bahan:

1 kg mee kuning
10 tangkai cili kering (buang biji dan rebus, toskan)
1 labu bawang putih (diketuk)
5 biji bawang merah
½ cawan udang kering,
½ cawan udang hidup
1 cawan daging rebus (dipotong nipis)
Sawi (sukatan ikut suka, potong anggaran 1 inci)
Kobis (sukatan ikut suka, hiris kasar)
¾ - 1 cawan gula pasir
3 - 4 cawan air rebusan daging
1 sudu makan sos tiram
Telur ayam (mengikut jumlah hidangan)
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis
Lain lain perencah e.g. daging ayam, fishballs, sotong, bunga kobis, hati rebus boleh dimasukkan mengikut individual preference.
Daun sadri & daun bawang, jika suka (dihiris)

Cara:

1-Blend cili kering, udang kering & air rebusannya, gula, bawang putih & bawang merah.

2-Pijarkan minyak dalam kuali

3-Tumiskan bahan bahan yang dikisar. Jangan sampai garing

4-Masukkan sos tiram

5-Masukkan udang, daging rebus

6-Masukkan batang sawi dan air rebusan daging dan garam. Biar sehingga pekat

Cadangan Hidangan:

Untuk menghidang (Mee bandung ni tak sedap masak in bulk, so kenalah "bancuh" sepinggan-sepinggan.)

Ambil sedikit kuah (dan rencahnya untuk satu orang makan)

Panaskan dan masukkan sebiji telur, sehingga separuh keras.

Masukkan sayur dan bila agak lembut, masukkan mee kuning untuk satu orang makan

Masukkan kedalam mangkuk leper, telur diatas, taburkan daun sup & daun bawang, jika suka.

Hidangkan.



ni pulak kek yg belen semalam...sebenarnya semalam kh buat blueberry cup cake utk bawa ke rawang ....saja gi umah kak ipar kh kat kundang petang kemarin....lama x gi ...lepas anak sedara asben ambik result spm n cemerlang dgn 13A pun x gi melawat juga....sampai dia dah nak gi melanjutkan pelajaran keluar negara baru nak gi jengah.... teruk betul...



lebih yg kh bakar lam dulang kh lletak perisa keladi....astu lapis dgn kiwi segar dan blueberry filling....jd la 3 rasa.....saja makan2 jer....2 hero kh memang suka kalu kek salut fresh krim nih ...rasanya cam aiskrim vanilla...mau dak diorng 2 jer makan.....



*****Petua Citrarasa Hanaz****

1 ~ nak buat bubur kacang yg wangi dan lebih sedap selalunya kacang hijau digoreng dahulu tanpa minyak kemudian baru direndam lebih kurang 2 jam sebelum digunakan...byk yg dah cuba dan kh sendiri selalu buat camni dan ternyata bubur kacang jadi lebih sedap

2 ~ selalu kalau kita nak goreng ikan mesti letak kunyit dulu kan...kita pun guna tangan dan tangan kita jadi la kuning cam kunyit juga untuk nak hilangkan kuning kunyit tu apa kata kita ambil sedikit kapur kapur san sapukan pada tangan kemudian basuh dan bilis bersih.....


Wassalam....jumpa dilain entry...



Friday, 16-Apr-2010 02:16 Email | Share | | Bookmark
muffin n naget ikan

 
 
 
View all 4 photos...
ASSALAMUALAIKUM.....

hari ni masuk dapur awal2 buat muffin.....nak wat kek tgok bahan pun x brapa nak cukup so buat muffin jer la....sebenarnya abg we hero sulung kh nih nak kek utk nak bawak gi kem pengawas esok kat sekolah...emmm muffin pun jadi lak nak ya....utk makan2 dengan kawan2 esok....sabtu n ahad abg we ada kem pengawas sekolah...nak kena berkemah kat sekolah so macam2 nak bawa.... buat muffin ni ambik resepi muffin pisang jer....so tukar pisang jadi kiwi.....pastu habis sambung lak buat muffin karet sebab karet beli sekilo x terusik lagi....guna resepi yg sama gak tp tukar karot....hehehhehe malas punya orang nih...satu resepi dok ubah peten macam2...tp janji jadi kan??? ..... muffin kiwi tu kh letak byk2 lan acuan utk bg dia naik pecah lawa tp dapat sikit la pulak jadi mai buat muffin karot x nak pecah sgt sebab kh letak sikit kot lam acuan ...maklum la nak bg dapat byk.... pas masak terus ambik gambaq...kalu simpan seharian dulu baru lawa n sedap....







MUFFIN KIWI

Bahan-bahannya

150 ml minyak
150 ml susu segar
150 g gula kastor
1 biji
250 g tepung naik sendiri
80g biji kiwi - dilecek

Cara-caranya
1. Campur minyak bersama susu segar,gula,telur dan esen . Kacau hingga sebati. Masukkan tepung dan serbuk penaik.
2. Kacau rata. Masukkan kiwi lecek dan kacau. Masukkan adunan ke dalam acuan muffin. Masukkan ke dalam oven yg telah dipanaskan dan bakar selama 20 minit pada suhu 190C
.

Semalam kh dok sesaja kat dapur tu kebetulan ikan pun byk ...kh buat la naget ikan nih...kh ambik resepi lam majalahseri dewi lama tp kh ubahsuai ikut selera....dah buat semua bekukan..pagi nih baru goreng utk santapan.....



NAGET IKAN

bahan2nya,

4 ekor ikan- ambil isinya saja (kh guna ikan kembung jer)
4 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
2 sudu teh serbuk pati ikan bilis
80 g tepung gandum
60 g tepung jagung
1 sudu besar jus lemon

2 biji telur
2 cawan serbuk roti(atau secukupnya)
minyak secukupnya utk menggoreng

caranya,

1- Isi ikan di kisar bersama bawang putih dan merah
2- campurkan bersama tepung gandum,tepung jagung,jus lemon. dan serbuk pati ikan bilis...sebatikan dan uli hingga jadi doh yg lembut.....kalu keras sikit tu campur la air sikit tp kalau terlalu lembut campur tepung sikit...tp kh buat dah elok x yah lagi tambah apa2
3- bentukkan mengikut citarasa....pukul telur sikit...celup naget ikan dalam telur dan golek2 atas serbuk roti
4- goreng dalam minyak yg telah dipanaskan hingga kekuningan....angkat dan toskan....hidang dgn sos cili dan mayonis......




****PCH ~ kekadang tu beli limau nipis bila nak perah airnya semacam x dak lak jusnya....apa kata kita rendam dulu limau nipis tersebut dalam air suam 5-10 minit...lepas tu baru kita perah....lihat la hasilnya bila limau nipis senang nak diperah dan jusnya pun banyak.... ****

wassalam ...jumpa dilain entry....insyaallah



[<<  <  1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net