By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  8  9  10  11  12  13  14  [15]  16  17  18  19  20  21  22  >  >>]    [Archive]
Thursday, 13-Aug-2009 04:07 Email | Share | | Bookmark
pulut durian & gulai rebung



jumpa lagi ari khamis ni....sebelum masuk bab tajuk kat atas tuh.....cerita dulu tentang pagi yg ceria ni.....pagi2 lagi lepas anak gi sekolah semua. sempat la bersauna 25 minit....segar rasanya....pas tu minum sikit dengan rajinnya joging keliling umah hingga la keliling pagar spai umah staff.....sambil tu x lupa la sambil jalan2 tu nampak benda menarik leh la snap gambar....

jalan2 kat tepi pagar nampak la pokok peria katak menjalar cantik jer...buah pun byk....cik abg ni memang suka peria katak ni walau pahit tp ubat kan...memang benda yg pahit ni berubat.....
tgok la sesapa yg tak pernah tgok atau dengar tentang peria katak nih....
pokoknya menjalar dan memanjat...cam peria biasa tp buahnye kecil dan pahitnyer berkali ganda terutama yg liar macam ni......boleh dibuat ulam mentah,rebus,tumis,goreng,kari dan macam2 lagi...tp yg x suka pahit tuh memang x leh la nak makan...



dah balik tuh cari ulam ulaman dan sayur2 sikit (bukan cari sebenarnya ambik)kat belakand daput tu...dapat la sikit ni yg baru2 berbuah....tp byk dah kena kebas dgn perompak...hehehe lembu ler...pagar umah ni pulak dah lama ...(yg baru masih dok tunggu) jd byk yg rosak...senang jerk lembu masuk....laali sikit abis dimakannyer....ni jerk yg ader utk lunch ari ni....


pulut durian.....musin durian masih ada kat sesetengah tempat.....durian ni pun ambik kat kg dulu....tp bekukan ...jd abg we sibuk nak makan pulut durian ....

selalu kak hanaz buat pulut direndam dan dikukus baru letak santan tp kali ni dah malas nak merenyahkan diri jd buat yg senang.....tanak jer janji buleh makan...sedap gak kan...
buat pun x byk cuma utk sekali makan jer 4 orang kita.....



Pulut Lemak dgn Durian

buah durian....

bahan2 utk pulut

2 cawan beras pulut dibasuh dan toskan
2 cawan santan
secubit garam
sehelai daun pandan

caranya,

masukkan dalam periuk dan tanak hingga masak....
hidang dgn durian.

kalau ayah dgn anak2 kat umah ni suka makan lagi dgn kuah santan.....berkuah gitu...



ni gulai rebung semalam....cik abg kak hanaz kalau pegi cek kebun kalu jumpa rebung mesti ambik punya...tapi x byk pun ....bila dah cincang2 tuh dapat la semangkuk....disuruh lak ari ni masak kari dgn ayam....tgok semua bahan ada termasuk kerisik....on jer la....




GULAI REBUNG DGN AYAM

Bahan-bahan

500 gm rebung segar - dipotong ,direbus hingga lembut dan tos
(masa rebus tu letak sikit gula dan garam)
1/2 ekor ayam dipotong ikut suka
4 cawan santan pekat
1 keping asam keping
garam secukup rasa

1 peket kecil rempah kari daging*
1/2 sudu besar serbuk cili*
1 sudu besar kerisik *
3 ulas bawang merah ditumbuk halus*
1/2 cawan besar air *
-----semua bertanda * dicampurkan

bahan tumis,

3 ulas bawang merah dihiris halus
3 ulas bawang putih dihiris halus
2 tangkai daun kari
2 inci halia dihiris halus
sebatabg kecil kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 kuntum cengkih
3 biji buah pelaga

minyak untuk menumis

cara2nya,

1-- panaskan minyak,tumis bahan tumis diatas hingga wangi ...masukkan rempah yg
dibancuh tadi dan terus masukkan rebung...kacau sebati dan biarkan kering masukkan ayam
sebatikan

2- masukkan santan,asam keping,dan garam secukup rasa...

3- biar mendidih hingga ayam masak ...siap...



Terima kasih.....



Wednesday, 12-Aug-2009 12:46 Email | Share | | Bookmark
selepas gathering hari tu.....



sebenarnya lepas gater2 ari sabtu tu x habis kat taman warisan....yg mana HLM ader kelapangan tu terus pegi mandi manda kat pullman....mula tak nak pegi takut terlambat lak gi melaka tp dua hero tu merajuk pulak jadi terpaksa la gi jugak sebab memang dah janji dgn diaorg sebelum tuh....sempat la mandi dalam 1/2 jam jer...



lepas mandi...terus kita gi melaka....masing2 dah penat dan ngantuk....ude ariz tido spai kat umah maklangnyer kat sg udang...mak langnyer ni adik pada kak hanaz....ijun....ader 4 org anak dara semuanya....





kat melaka x kuar gi mana pun ...masing2 dah penat...spai kol 9.00 mlm tu makan malam dah terhidang...lepas makan tu borak2 terus tido spai pagi....pagi pak lang diorang buat roti canai....memang sedap roti canainya...lembut sgt......



dalam kol sepuluh dah bertolak balik....ikut rembau....sajer jalan2 ....kar rembau tu jumpa org jual lemang...brenti beli sebatang....nak makan dgn durian....RM6.00 jer sebatang..... lepas tu singgah pekena cendol leman dawi yg populer tuh...x silap penah masuk majalah 3 satu ketika dulu tp x sempat lak nak rakam semua sebab bateri kamera abis lak lupa nak cas......rugi tul.....



naik highway kat senawang terus lak ke putrajaya sekali lagi ari ahad ni...sesja lepak2 lagi dan makan2 lagi kat taman warisan pertanian.....lepas tu gi tgok pesta floria...ruginyer x dapat ambil gambar....tgok jer ler....tu pun kejap jer sebab org terlalu ramai...bersesak sesak...takut jugak dgn penyakit H1N1 tuh....lepas tu terus jer balik....cakap jer ler gambar x der...

ni plak kuih g kak hanaz buat dan bawak ke gather2 tu...kak hanaz beri nama
HOT LOVELY MOMMA COOKIES.....sebenarnya resepi ni kak hanaz ambil dari CHEF AMELIA MUSTAFA....kak hanaz beli buku resepinya x lama dulu..dari resepi chocolate button tp kak hanaz dah ubah suai ...x guna coklat pun DAN .sesaja guna acuan sampan dan tat cam nie.....lagipun ini yg ader....sabo je lak eee.....harap2 adik HLM suke.... rasanyer boleh la tahan kena dgn bahannye la yg x brapa byk tuh
tp nak watnyer yg melecehkan sikit



HOT LOVELY MOMMA COOKIES

bahan2nya...

bahan A

240 gm mentega
240 gm tepung gandum
240 gm tepung jagung
100 gm gula halus
2 biji kuning telur
1 sudu teh esen vanila

bahan B

160 gm mentega
160 gm tepung gandum
60 gm gula halus
60 gm tepung jagung
1/2 sudu teh esen vanilla
pewarna merah/hijau/kuning/biru (ape2 jelah yg ader)

bahan C
buah2an campuran
kelapa kering

caranya,

1-- utk A - putar mentega dgn gula hingga kenbang..masukkan kuning telur..putar lagi
masukkan esen vanilla...masukkan tepung sikit2 hingga habis ..uli hingga jd doh yg lembut

2-- utk B - putarkan mentega dgn gula hingga kembang.masukkan vanilla dan tepung sikit2 hingga
habis...uli hingga jadi doh yg lembut....bahagikan kepada 4 bahagian(jika nak 3 warna saja bahagikan 3)
setiap satu bahagian letakkan warna...sebatikan
masukkan setiap bahagian dlm piping beg ...guna star nozzle

3- ambil sedikit doh A masukkan dlm acuan sampan/bunga....tekan dan kemaskan..masukkan pula buah2 an campuran dan tekan sedikit...pipe kan setiap warna kat atasnya dan tabur sedikit kelapa kering

4-- bakar hingga masak...sejukkan dulu baru kuarkan dr acuan...simpan dlm bekas kedap udara...




ni pun kak hanaz buat sempena perjumpaan tuh.... BISKUT KASIH BERTAUT....moga bertaut la tali silaturrahim antara kita kat sini dan kat luar tu...amin....



resepinya nanti dulu... ...


ni lak gambar gather2 lagi sabtu lepas dgn HOT LOVLT MOMMA.... cilok dr cikgu anna....
akak hias ckit ya bg meriah.... TQ ..CIKGU ANNA...











Monday, 10-Aug-2009 00:47 Email | Share | | Bookmark
Hot Lovely Momma Gathering





Tarikh ~ SABTU 08 AUGUST 2009 ~ 4.00 ptg- 6.30 ptg

Tempat ~ TAMAN WARISAN PERTANIAN, PUTRAJAYA


Kehadiran ~ Lela ~ momma Damia
Reen ~ Mama Zara
Liya ~ Mama Eyrfan
As ~ mama Ain'
Syima ~ Mama Kyra
Cikgu Anna ~ Mummy Sara
Lynn~ Ibu Yana
Ezira ~ mommy Kaseh
Ika ~ Mummy Hazriq
ckyn ~ Mama Uyen
Izza ~ Ibu 2S
Wani ~ Ibu 2 H
Kak Hanaz ~ ibu 2A


SATU PERTEMUAN YG INDAH....tu yg dapat Kak hanaz katakan...dan mungkin ibu2 HLM yg lain juga fikirkan....

Kak hanaz ucapkan jutaan terima kasih kepada HLM yg sudi jemput kak hanaz join gathering ni....

bila dapat jemputan ni kak hanaz terus minta izin dgn cik abg dan tak sangka pulak dia ok... bestnyer rasa x sabor la nak jumpa semua HLM ni.....tp dalam hati ni memang rasa malu gak maklum la kak hanaz rasanya yg paling senior....
rasa kerdil diri ini disisi HLM yg semuanya selim melin...ciut miut belaka... (yg sebenarnya paling x kerdil )


ok...dah x reti nak celoteh panjang....sudi2 lah menatapi semua pic ni...maaf la sebab x elok sgt ni....abg we yg jd potograpernyer.....ibunye sibuk sikit





kak hanaz x tahu nak bawa ape ...jadi buat la karipap & kuih muih sikit2....tp seadanya je la...




sebenarnya abg we dan adiknya x sabar nak pegi...sepanjang jalan bertanya itu ini hingga x dapat nak jawab...akhirnya ude ariz tertidur hingga kedestinasi...




berdebar debar sebenarnya nak jumpa HLM ni....tapi bila dah jumpa seronok sgt sebab semuanya peramah....ibu2 yg penyayang sgt....selain dari jelita .....anak2 semua pun ciut miut dan geram sgt tgok....
















hadiah yg kak hanaz dapat dari WANIE & CO.... tq wanie...akak suke sgt...x nak guna lagi...nak simpan utk kenangan....tq juga untuk cenderahati dari wani tu....best!!!

ada juga yg kak hanaz x sempat nak bergambar sebab abg we kejab ada kejab menghilang...ada yg x sempat beramah mesra tu kak hanaz minta ampun bebanyak ya....
ada yg kak hanaz kurang mengenali dan selalu tersasul nama pun maafkan lah....sebab first time jumpa masih keliru....lagipun tgok dlm fp dgn kat luar agak berbeza...kat luar semua lagi cantik tau....tu yg confuse tuh

ni saja la yg mampu....nanti kita jengok2 kat fp HLM yg lain dan kak hanaz nak cilok pic diorang....tentu menarik lagi sebab diorang semua dah terer mengedit......

kalau ada kata2 yg terkasar....
perbuatan yg x disenangi oleh kak hanaz & co tu harap maafkan ya....moga kita semua dapat berjumpa dan bermesra lagi......TERIMA KASIH KERANA ANDA SEMUA TELAH MENCERIAKAN HUJUNG MINGGU KAK HANAZ & FAMILI....



Saturday, 8-Aug-2009 01:44 Email | Share | | Bookmark
aduh....ku cari juga cerita utk update



tgok la tajuk ni.....memang x der cerita ni....memang tengah blur nak cari cerita utk diletakkan disini....barangkali cerita kali ini memang tak indah diantara cerita dulu2 yg sememangnya x berapa indah...ha berbelit belit dah jadiknya....kalau x update teringin nak update.... rindu sebenarnya

apa pun diharap dapat juga la menceriakan hari2 yg dilalui dgn keletah anak2 dan masak memasak yg saban hari menjadi satu kewajipan bagi ku ini...emmmmm



ok kita tengok dulu kek pisang berangan ni yg dibuat semalam.....tp picnya blur sikit la...pisang berangan ni beli kat tesco ingat nak wat cokodok jer...tp terbuat kek...x per la kan.. resepinya ni sebenarnya guna cara selalu yg buat kek coklat...tukar buat kek pisang lak...dan hasilnya x mengecewakan...kurangkan manis sikit...tu pesan cik abang akak...



KEK PISANG BERANGAN

bahan2nya,

bahan A

230 gm tepung gandum
1 sudu teh serbuk penaik
1 sudu teh soda bikarbonat

bahan B

4 biji pisang berangan yg ranum
dilecek halus
1/2 cawan gula perang
1 cawan minyak jagung
1 sudu teh esen pisang
1/3 cawan susu cair/segar
secubit garam

bahan C

5 biji telur
1 cawan gula halus
1 sudu teh ovelett

caranya,

1- ayak bahan A 3 x ketepikan

2- campurkan semua bahan B

3- putar bahan C hingga betul2 kembang

4- masukkan bahan B kedalam bahan C dan pukul hingga sebati

5- masukkan bahan C dan kaup balik hingga sebati

6- masukkan adunan dalam acuan yg telah dilenserkan...

7- bakar dgn api sederhana hingga masak...sejukkan dulu baru kuarkan dr acuan..

* sebelum buat kek ni kak hanaz ader buat biskut...letak crumble kat biskut tu ...terlebih byk tu yg letak atas kek ni nak perabiskan dia.....*




ni pulak pic yg abg we snap kat kawasan rumah.....sekarang dia pun nak juga snap2 nih....bukan ibunya saja....emmmm tgok tu dari pokok pelam...pokok kulit kayu manis depan umah...ikan, lembu yg bertandang pun disnapnyer....sebut pasal lembu ni geram sangat...kalu x tutup pintu pagar umah jer petang2 tuh tentu la berpuluh ekor masuk kawasan umah....tuan lembu ni pun satu nak bela lembu main lepas jer....ambik jual baru tahu



emmmm ni pun di snapnyer.....





pagi kemarin ayah diorang panggil pekerjanya kait buah kelapa yg byk kat kawasan rumah...jd petangnya kitaorang gotong royong kupas kelapa.....adik kak hanaz,maklang diorang yg kat melaka tu nak kelapa...dia jual nasi lemak jadi kalu kita nak gi umah dia tu mesti pesan suruh bawa kelapa....amboi...untukng banyak la ya...kelapa pree

tengok la abg we n uder ariz bertungkus lumus tolong...heheh pandai gak diorang ni lepas dok tgok ayah diorang buat......nanti leh jadi pengusaha nyok ye nak.....





ni lak aksi2 abg we dan ariz sebelum tido.....setiap malam gini ler....lepas main baling, gusti2...sepah2kan bilik...tari sana sini...baru nak tido....malas dah nak kemas bilik diaorang ni...selalu pagi2 baru kemas tp x tahan lama.... bila dah tido baru sunyi......





jumpa lagi..


Thursday, 6-Aug-2009 01:38 Email | Share | | Bookmark
tengok la ape yg ader...

ASSALAMUALAIKUM.....

jumpa kembali.....dah tiga hari rupanya x update fp nih.....bukan aper x der bahan la....
ni punya masakan beberapa hari yang lalu....dok belajar edit gambar....
tq WANIE sebab ajar kak hanaz dan akhirnya setelah mencuba berjaya juga...tp x ler elok sgt rupanya...

ok mai kita jengok kebun kak hanaz jab...ader la sikit2 dpt hasilnya....bendi dah nak habis,... baru tanam lain...cili yg ader 5-6 pokok tuh tgh berbuah lebat sekali.....pucuk gajus bun berpucuk...tp x leh makan sgt batuk la....





jantung pisang ni ader la satu kat poko belakang tuh jg buat la lemak tempoyak nih....



LEMAK TEMPOYAK JANTUNG PISANG

bahan2nya,

1 biji jantung pisang direbus dan dipotng kecil
2 cawan santan
1 keping asam gelugur
garam secukup rasa
2 sudu besar ikan bilis di tumbuk sedikit

bahan kisar,

5 biji cili padi
sedikit belacan
4 biji bawang merah
1 batang serai di potong
1 sudu teh serbuk kunyit
2 sudu besar tempoyak

caranya,

masukkan semua dlm periuk dan didihkan....siap utk dihidangkan....senang kan?????

kak hanaz letakkan asam gelugur tu bukan ape tempoyak tu masih baru x kalau dah masam sikit x letak pun x per




dah sayur ada...buah pun byk so tunggu apa lagi...rojak la jadiknya...



ROJAK BUAH DAN SAYUR

kuahnya,

bahan2nya,

KUAH ROJAK

40 g cili kering, di sangai
40 g belacan
75 g asam jawa perah & tapis dengan 100 ml air
750 g gula merah
250 ml air
125 g gula pasir
1 botol kecil otak udang
garam secukup rasa
50 g tepung jagung (bancuh dgn sikit air sebagai pemekat)
sedikit serbuk perasa
50 gm bijan disangai
125 g kacang tanah, digoreng & kisar

Cara membuatnya:
1. Kisar cili kering dengan belacan dan sedikit air.
2. Jerang cili kisar, air asam, gula merah, air, gula pasir, otak dan utak udang
3. Kacau selalu hingga mendidih kemudian masukkan bancuhan tepung pemekat, serbuk perasa
4. Bila sos mendidih semula, bubuh kacang kisar.dan bijan kacau lagi hingga mendidih...angkat dan sejukkan....sedia utk dibuat rojak

utk buah dan sayur,

1/4 biji nenas dikupas dan dipotong
1/2 biji timun dipotong
1/2 biji sengkuang dipotong
1 biji mangga muda (kecil ) dipotong
secekak kangkung di celur dan dipotong
sedikit taugeh dicelur
1 keping tauhu digoreng dan dipotong
10 biji bebola ikan digoreng dan dibelah 2

masukkan semua dan letakkan kuahnya...tabur kacang dan bijan...siap




dok sesaja petang2 x tau nak wat apa...perut pun jadi lapar....nak wat ape...tgok bahan ader teringin lak wat laksam...jadi la akhirnya.....




LAKSAM

Bahan Laksam:

200 g tepung beras
40 g tepung gandum
1 camb tepung kanji
sedikit garam
260 ml air (biasa)
300 ml air panas
1 sudu teh minyak

minyak utk melengser

cara buatnya,

1-- campurkan kedua tepung...masukkan garam dan minyak

2- masukkan air sejuk...kasau sebati hingga tidak bergentel

3- kemudian masukkan air panas...kacau sebati

4- lenserkan sedikit minyak atas tudung periuk/dulang....masukkan sedikit bancuhan tepung
kukus hingga masak(nampak gelembung2 tu masak le)

5- angkat dan gulung...potong dan sedia utk dihidangkan

Bahan Kuah:
600 g ikan kembung, rebus, ambil isi & tumbuk
2 liter santan (2 biji kelapa)
6 ulas bawang merah, ditumbuk
1 cm halia, ditumbuk
2-3 camt serbuk lada hitam
1 keping asam gelugur
1 sudu besar air asam jawa
1 kuntum bunga kantan
sedikit daun kesum
1 batang serai

sedikit garam /serbuk perasa

caranya,

1-- rebus ikan...ambil isinya dan kisar dgn sedikit air
2- masukkan dlm periuk bersama semua bahan lain dan didihkan sebentar.masukkan garam dan serbuk perasa...biarkan sebentar dan angkat

Bahan Sampingan:
6 biji cili merah, dikisar dengan sedikit garam
1 biji timun, dihiris halus
10 btg kacang panjang, dihiris
30 g daun kesum, dimayang
200 g taugeh, dibersihkan
3 biji limau nipis, dibelah 4

hidangkan laksam bersama kuah ,ulam-ulaman serta sambal kalau nak berapi lagik


TERIMA KASIH........................SELAMAT MENJAMU SELERA.....


[<<  <  8  9  10  11  12  13  14  [15]  16  17  18  19  20  21  22  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net