By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  7  8  9  10  11  12  13  [14]  15  16  17  18  19  20  21  >  >>]    [Archive]
Monday, 24-Aug-2009 02:39 Email | Share | | Bookmark
3 Ramadhan

 
 


Alhamdulillah....cepat masa berlalu....sudah masuk 3 hari berpuasa...moga dapat hingga ke akhir ramadan kesiharan yg baik utk suami,mak ayah,anak2 dah semua sahabat sekalian...

Alhamdulillah abg we pun kuat berpuasa dan masih tidah tinggalkan sembahyang terawih....sebenarnya abg we belajar puasa dari umur 6 tahun....masa tadika lagi...tp biasa la puasa yang yok org cakap... x penuh sebulan...kekadang tengahari dah berbuka x sempat azan zohor.... tp bila dah masuk sekolah tahun satu hingga sekarang dah tahun 6 puasanya penuh tanpa satu hari pun tertinggal....kuat semangat abg we ni...

tp anak2 memang berbeza kan??? adiknya ude ariz sekarang darjah dua masih x setabah abg we...tahun lepas 3 hari ponteng tahun ni moga2 dapat ler penuh...tp 2 hari yg telah berlalu tu jenuh juga pujuk...emmm...nangis lagik x tahan.... petang bawa gi bazar ramadhan suruh pilih ape dia nak makan....tp x byk pun seleranya cuma suka makan roti goreng ayam...pas tu x boleh la tinggal honey star & coco cruch tuh....mesti ada masa berbuka dan bersahur....dgn susu ...wajib tuh

pagi mula kita berpuasa hujan lebat sgt kat kawasan umah kita nih....jd x byk aktiviti yg boleh d buat...tidi jer la...er....x semangat sgt le nak masak .



..hari pertama cuma masak nasi tomato dan ayam masak merah...kuih muih beli je sikit kat bazar ramadan ...





hari kedua lagik la semuanya beli cuma buat agar2 lumut jer utk bawa ke masjid....



AGAR-AGAR LUMUT

bahan2nya,

bahan A

agar2 (beli yg timbang RM2.00)
1.3 liter air
2 cawan gula pasir(manis2 buah jer...kalu nak manis tambah)

bahan B

1 biji kelapa parut
700 ml air
4 helai daun pandan potong kecil
secubit garam
1/2 sudu teh serbuk kulit kayu manis
2 biji telur
beberapa titis pewarna hijau

cara2nya

1-- basuh dan remdam agar2 10 minit ...toskan

2-- masukkan air dan masak hingga betul2 cair...(kalau dah semua cair tapis lagi elok)

3-- masukkan gula dan biarkan mendidih...

4-- utk bahan B....masukkan kelapa parut dalam pengisar bersama daun pandan dan air....kisar hingga halus dan tapis....

5 -- masukkan pewarna,garam,telur yg telah dipukul sedikit serta serbuk kulit kayu manis...kacau sebati

6-- masukkan bahan B kedalam agar2 tadi...biarkan sekali mendidih sahaja dan angkat..
masukkan dlm acuan..sejukkan dan bila keras boleh la di hidangkan...


ni pula resepi donat pandan utk entri yg lepas....ada yg bertanya resepinya..sebenarnya kak hanaz x sukat pun cuma main bantai bubuh jer.... ni la lebih kurang resepinya....tp wangi betul la...lembut dan gebu lagi spai bawak gi sekolah ari tu cikgu2 pun tanya resepinya....



DONAT PANDAN

4-5 cawan tepung gandum
1/2 sudu besar yis kering(mauripan)
2 sudu besar susu pekat manis
1 sudu teh gula
2 sudu besar mentega(kak hanaz guna lemak sayur)
1/2 sudu teh garam
1 biji telur
1 cawan air
3 helai daun pandan
beberapa titis pewarna hijau

minyak utk menggoreng
gula kastor secukunya

cara membuatnya,

1- kisar daun pandan dgn 1/2 cawan air dan tapis...dan masukkan pewarna hijau...

2-- masukkan 1/2 cawan air dalam bekas,yis dan gula...kacau dan biarkan 10 minit

3-- dalam bekas lain masukkan 5 tepung,mentega,garam dan telur....gaul dan ramas hingga sebati

4-- masukkan yis tadi serta air daun pandan...uli hingga jadi doh yg lembut dan kenyal..

5- bentukkan dan biarkan mengembang...panaskan minyak goreng hingga kekuningan

6- angkat dan toskan....tabur gula dan hidang...

ni kad ramadan dr sahabat fp....terima kasih....







terima kasih....jumpa dilain entri...








Saturday, 22-Aug-2009 01:44 Email | Share | | Bookmark
menjelang Ramadhan

 
 
 
View all 9 photos...


Alhamdulillah menapak juga akhirnya kita di Ramadhan kali ni.... Alhamdulillah syukur pada Yang ESA sebab panjangkan umur kita sampai ke Ramadhan ini.... semoga kita semua mendapat kesihatan yang baik utk menjalani ibadah sepanjang bulan mulia ini...

Semalam adalah hari menjelang puasa...itulah dugaan yg terpaksa ditempuhi...walau pun dugaan kecil saja tp tetap terasa bilamana h/phone telah tercicir bermakna hilang dan lenyap di mata....dan seterusnya semuanya telah hilang ...bukan ape telefon tu x ler mahal...dah lama pun beli masa tengah keje dulu lagi kat kota tinggi....tp segala data dalam tu yg tersangat la penting...tp nak wat camner tu la dah x der rezeki...


selalunya kalau pegi ambik abg we & ariz naik moto tu x penah2 bawa tp kalu dah nak terjadi tu terbawak lak...letak lam kocek sluar....balik baru tersedar kehilangannya...patah balik dah x der... aduh dalam beberapa minit saja.....dugaan tuh....redho jerk la....

ok lah kita tinggalkan dugaan kecil tuh....byk lagi yg perlu diambil tahu...dibuat kan...

hari rabu malam khamis kita sefamili gi forum / ceramah kat Masjid Al.Barikah kat kg Assam Jawa...tiga ahli penel yg dijemput semuanya terkenal termasuk salah sorang tu Perofesor Madya Dr. Syarifah Hayati ...yg elalu di keca tv....2 lagi adalah penceramah yg tak kurang hebatnya tp lupa daaaa namanya...apa pun byak pengetahuan dan panduan serta nasihat yg menerjah ke jiwa dan sanubari .....tajuk forum ni mengenai ramadhan ....ADAKAH INI RAMADHAN TERAKHIR UNTUKKU...
syahdu kan..... sempat la snap sikit pic...segan lak sebab dlm masjid kan....masa balik tuh semua dapat bubur lambuk....bukan nak kata mungkin berkat sama sedap sgt bubur lambuk nih...sedap...sedap...nampak simple tp sedap.... dah makan habis baru ingat x snap pic lagik....




pas dengar cermah singgah minum dan makan kat kedai jab....layan laici kang ....



ni pulak dok lepak petang khamis kat rumah.....sambil tgok traktor mesin rumput kat depan umah tuh sempat la menguli dan menggentel donat versi pandan ni untuk dibawa ke sekolah anak2 ....malam nanti utk majlis bacaan yassin utk UPSR....




malam jumaat ni ....majlis bacaan yassin dan sembahyang hajat untuk anak2 yg menduduki peperiksaan UPSR yg hampir datang .....setelah berusaha kita bertawakkal....moga2 semua anak2 akan diberikan kesihatan yg baik hingga tamat peperiksaan dan berjaya....amin....



abg we yg snap ni...tu sebab muka kawan2nyer aje.....

tengahari jumaat masa kehilangan h/phone itu.....dah x der mood nak masak.. ..anak balik sek kol 12.30 ....selalu jumaat masak lambat sikit....ni la hasilnya...
cuma grill kan ikan ni dalam pan setelah diperap dgn garam kunyit lada hitam....
pas tu oreng sayur sikit...buat air asam....tu jer la....




abg we & ude ariz x berapa sihat...demam, batuk,,selsema..sama gak dgn ibunya .lepas makan terus gi klinik ambik ubat....balik lepas makan ubat...masng2 rilek....sambil tgok tv....
ariz main2 kat bawah sofa....ltgk2 tertidur lak kat situ...emmm



setakat ni entry utk kali ni...moga2 kita semua dapat menjalani ibadah dgn sempurna....kak hanaz dan famli pun semalam dpat sempurnakan sembahyang terawih di Masjid Al-Barokah Assam Jawa.....harap2 tuh dapat la buat hingga akhir ramadhan yagn mulia ni....amin.....


sebenarnya ader problem sikit nak upload pic ni. kena la buat cam dulu...satu2...

NI KAD UCAPAN BARU AMBIK AMBIK....TQ EZZA http://ezza-79.fotopages.com/



TERIMA KASIH.....


Wednesday, 19-Aug-2009 09:45 Email | Share | | Bookmark



semalam cik abang beli 6 ekor sotong yg agak besar dan segar....jadi teringin la pulak nak buat ketupat sotong...seingatnya dah 2 kali buat...tp dulu buat biasa saja kuah putih..kali ni cuba buat pedas dan kuning lak....x sea2 sedap juga.....buat pun 3 ekor jer...selalu org buat ketupat sotong ni masukkan beras pulut dlm sotong baru rebus hingga masak tp kak hanaz dah malas nak rebus lama2 tu yg masak pulut terus dan baru sumbat...jadi x yah la rebus sotong tu lama2...sotong pun rasa manis dan segar jer.....





KETUPAT SOTONG KUNING BERLADA

bahan2nya,

bahan A

2/3 cawan beras pulut
1 1/2 cawan santan
secubit garam

bahan B

3 ekor sotong
2 batang lidi
2 cawan santan
1 sudu teh serbuk kunyir
1 sudu teh lada hitam ditumbuk halus
3 biji cili api di ketuk (saja tambah jer)
1 batang serai dititik
1 sudu teh serbuk pati ikan bilis
garam secukup rasa

cara2nya,

1-- bahan A - basuh beras pulut...masak dgn santan,daun pandan dan garam hingga masak..
biarkan sejuk dulu

2-- bersihkan sotong....sumbat pulut dalam sotong...masukkan balik kepalanya dan cucuk dgn lidi agar tidak terkeluar.

3 -- masukkan sotong dan bahan lain dlm kuali kecuali garam dan serbuk perasa...masukkan secawan santan dulu...masak hingga
agak kering baru masukkan santan hingga habis....tambahkan garam dan serbuk perasa..biarkan mendidih sebentar...angkat dan hidang.




3 okor sotong lagik x lupa buat sotong goreng tepung yg memang peberet anak2.....tp kali nih buat ringkas jer...x letak oat pun.....cuma bancuh tepung celup jer ....



SOTONG GORENG TEPUNG RINGKAS

sorong potong bulat cam cincin....goreng dulu bagi kuar airnyer senang sikit nak goreng nanti

utk bancuhan tepugnya,

2/3 cawan tepung gandum
1 sudu besar tepung jagung
1/2 sudu soda bikarbonat
1/2 sudu besar rempah kari daging
1 biji telur
sedikit garam
air ais secukupnya

minyak utk menggoreng

caranya,

1--campurkan semuanya...masukkan air ais sikit2 dan bancuh hingga pekat

2--celup sotong dan goreng...bila garing tu angkat toskan...sedap cicah sos cili




lepas dah masak sotong tu....masak la ikan tongkol ni sikit...dah malas nih sebenarnya tp kesian lak nanti takkan la itu ajer nak makan dgn nasi...jadi buat jugak la tp cuma rinskas2 jer....masak main2 lempar bawang putih,bawang besar,halia,cili muda dan kicap...hidang...hehheheh senang cite tp sodap gak la rupanya gini pun.....selesai la tugas ari nih....pas tu cari ulam sikit dah....





petangnya jadi lapar la pulak....tgok kat dapur ada roti tp jemu la....kelapa dah der...kelebek lam almari ader la sikit lagi kacang hijau....durian pun masih ada membeku dalam peti ais...jadi apa lagi....buat ler bubur kacang taruk durian.....sambil2 masak jenguk la abg we & adiknya tengah main kat depan rumah dgn kawan2 diaorg.....risau gak sebenarnya kalu biar diorang main2 ni...kekadang buat perkara yg bukan2...tu yang kalu diorang main selalu kena tgok walaupun boleh dikatakan anak2 ni dah besar....tu la ya naluri ibu...nak anak sentiasa selamat...emmmmm


sempat lagik curi ambik gambar ni dr belakang dapur sambil masak



ok ler ...ni bubur kacang berdurian.....tengah masak ni...masa makan dah x ingat nak snap dah.....sebenarnya dah siap masak ni hujan pun mulai turun...maka kita pun dgn syahdunya menjamu selera makan bubur kacang berdurian sama dgn roti mengali...



setakat ni jer utk entri kali ni....moga dapat lagi la berentri ...terutapa dibulan puasa ni....tak pula juga disini KAK HANAZ DAN FAMILI ambik kesempatan utk magucapkan SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL MUBARAK....MOGA RAMADHAN KALI DAPAT MENJALANI IBADAH DGN SEMPURNA...DAN DIHARAP KITA SEMUA DAPAT LAGI BERTEMU DI RAMADHAN YG SETERUSNYA...INSYAALLAH....





Monday, 17-Aug-2009 00:43 Email | Share | | Bookmark
hari-hari indah yang berlalu



bukan apa dengan tajuk tuh....sebab memang indah pun x der la masak2 sangat dari hari satu sampai ahad.....2 hari tu banyak kita berlepak dan jalan2 jer....bukan jauh pun sekadar sekitar kuala selangor dan gi shoping kat care4 kepung dan gi selayang rumah mak ndak abg we dan ude ariz....



kat rumah pun bukan x masak langsung ,masak tetap masak cuma menunya berulang dan simple2 jer....dan bila keluar tu tentunya membuat santapan di luar juga....emmmm best gak la kalau x masak2 sangat ni....x payah la nak siang2 ikan,ayam,sotong dan lain2 yg seumpanya...

ni hari jumaat malam sabtu nak gi tesco tu singgah makan dulu....



sempat lagik posing masa nak kuar makan ni....nyampah







tp tu la kalau jalan2 tuh bukan sempat sangat nak bergambar.....emmm tengok la apa yang ada ya...
petang sabtu tu rasa jemu lak kat rumah jd ayah diorang pun ajak kita gi shoping kat kepong....masa pegi pun dah hampir pukul 6 petang.....on the way tu singgap kejap rumah member cik abg kat Tuan Mae Estet kat Sg.Buluh....kejab jer kat umah dia tu ...pas tu terus la lagi...


tengok tuh tengah bosan nih anak2 ibu nih....



dah dekat kepong tu Abg we ajak kerumah mak ndak nyer lak (adik ayah yg ke 2 bungsu) kat selayang....x jauh sgt so kita terus gi umah dia...jalan nak pegi ulu yam...Taman Bandar Baru Selayang....maghrib ka situ...makan2 kol 8.30 kuar patah balik kat kepung....shopping kat care4....jalan2 sana sini x der benda yg nak dibeli sgt pun... dekat kol 10.00 bertolak balik....





ahadnya abg we kena hadiri kursus suntikan terakhir UPSR kat Kuala selangor....pagi kol 7.45 kuar hantar abgwe ...





ambik abg we kol 6 ptg terus gi jalan kat taman alam tp dah tutup ...nak gi tgok ikan jer sebenarnya...jg posing kaluar je la





pastu singgah kejab kat bamboo garden....abg we dan adiknya main2 kejab...ksempat la posing sikit kat sini








sempat la posing romantik...malu la



balik singgah tesco lagi sebab abg we nak makan kfc....hai dah x boikot dah anakku ni... sebenarnya lama dah x makan....emmmm





ni pulak baru nak belajar .........









DAH BOLEH KER KALAU KAK HANAZ NAK BUAT AWARD..??????...
(tengok permintaan dulu sebab fp kak hanaz masih baru....org pun x kenal lagik.. )



Terima Kasih......


Friday, 14-Aug-2009 03:19 Email | Share | | Bookmark
di halaman rindu...

ASSALAMUALAIKUM...

ade ke kena mengena tajuk dgn cerita kat bawah ni.....emmmm tak tau la pulak...

semalam punya.....malas nak mengkari dan malas nak meggoreng....malas nak wat ape2...wat ringkas gini jerk....malas tul nih..... tgok la pic pun pasai pa jd kaler camni....biaq la....hehehe



LEMAK CILI API AYAM

1/2 ekor ayam potong ikut suka
1 cawan kemancar santan
2 cawan santan pekat
5 biji cili muda
1 batang serai
2 helai daun kunyit disiat
sedikit daun kesum
1 sudu teh serbuk pati ayam
sedikit lengkuas muda di ketuk
garam secukup rasa
1 biji tomato belah 4

bahan dikisar halus,

7 biji cili api - nak pedas tambah
1/2 sudu teh lada hitam
1 sudu teh jintan manis
sedikit belacan
5 biji bawang merah

cara membuatnya...

1-- masukkan ayam,bahan kisar ,kemancar santan,serai yg diketuk ,lengkuas dan reneh diatas api hingga ayam masak...

2- kemudian masukkan semua bahan lain...biarkan mendidih sebentar...tutup api...hidang


selalu kalau ada petola ni buat sayur,sup,tumis ikan bilis...jadi kali ni buat gini lak...x der berkuah sgt...sedap sgt...walaupun ringkas.......alal cam kita goreng peria tu jerk.... tp petola ni sesetengah orang x leh makan sebab sakit urat....betul ker???? x tahu nak jawab....



TUMIS TELUR PETOLA

bahan2nya,
2 biji petola (sedang2 aje besarnya) - buang sedikit kulit luarnya dan potong kecil2
2 biji telur
2 sudu besar cili giling
1 sudu pati serbuk ikan bilis
gula dan garam secukup rasa
3 ulas bawang putih
sedikit minyak utk menumis

caranya,

1- panaskan minyak dlm kuali dan tumis bawang putih yg telah ditumbuk hingga wangi

2- masukkan cili,gula,garam dan pati ikan bilis...biarkan kering

3- kemudian masukkan petola....kacau dan biarkan seketika....(air petola akan keluar jd
x payah letak air pun x pe)

4 pecahkan telur...kacau dan angkat....

ni dah x der keje.....kat keliling umah ader la yang jadi sasarannya..... lama x gi ujung pagar rupanya pokok sukun berbuah lagik....tp masih belum boleh ambik....wat goreng sodap nih...tungguuuuu









dah abis ceritaku....

SEBELUM TUTUP TIRAI CUCI2 MATA DULU DGN KUIH BISNIS KAK HANAZ TAHUN NIH..ni antaranya saja...







catatan hanaz ~ ingat ya.... kebahagiaan kena dicari dan diterokai...jgn menggarap ia$ akan datang bergolek depan kita....

TERIMA KASIH SUAMIKU YG SELALU MENJADI PENDAMPING SETIA..
TERIMA KASIH ANAK2 YG SELALU MENCERIAKAN SUASANA....
TERIMA KASIH SAHABAT YG SELALU BERKUNJUNG DAN MEMBERI KOMEN KAT SINI.......



[<<  <  7  8  9  10  11  12  13  [14]  15  16  17  18  19  20  21  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net