By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  6  7  8  9  10  11  12  [13]  14  15  16  17  18  19  20  >  >>]    [Archive]
Wednesday, 16-Sep-2009 08:28 Email | Share | | Bookmark
salam aidilfitri.....maaf zahir batin

 
 
 


dah lama x mengupdate jd petang ni curi2 masa sikit....
alhamdulillah kuih muih tempahan dah siap sepenuhnya...dah bagi pun pada tuannya...dah dapat duit dah dah pun pegi habiskan biasa la...duit ni macam air yg menglir nak dapat susah nak perabihkan tuh senang sangat....

x sempat nak edit gambar pun ....ni ade sikit jer utk menjamu mata.....ni cuma diantaranya saja....









dan disini juga ada kad raya yg dipos oleh kawan1 fp yg x sempat digantung pada entry lepas.....
TERIMA KASIH SEMUA SAHABATKU......KALU ADE YG TERTINGGAL LAGI TU MAAF LA YA....


DARI REEN UMMI DINA



DARI ITA



DARI IDA



DARI EZAN



CARI KAK CHO ZILA



DARI IEZAH



DARI IKA



DARI ILAH



DARI JURINA



DARI EZZA



SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR BATIN......


Thursday, 10-Sep-2009 01:46 Email | Share | | Bookmark
DENGAN RASA SYUKUR DAN INGATAN DARI KAMI SEKELUARGA



Syukur....Alhamdulillah masih bernafas lagi dibumi yang fana ini...moga2 dapat la menyambut Hari yang mulia Aidilfitri mulia bersama semua sanak saudara..

UTK SEMUA SAHABAT YANG BERKUNJUNG KE LAMAN KAK HANAZ NI TAK KIRA LA DIMANA JUA BERADA SUDILAH KIRANYA MENERIMA KAD YG TAK SEBERAPA NIH.... GANTUNGLAH DI MUKA PINTU RUMAH MASING2 MOGA APABILA TERPANDANG TU INGATAN ANDA SEMUA TERHADAP KAMI ADE WALAUPIN SEDIKIT CUMA....

AMPUN MAAF DIPINTA JIKA SELAMA KITA BERSAHABAT ADA TERKASAR BAHASA DAN KATA2 YG MENGGURIS PERASAAN SECARA TERUS DAN HALUS.....SELAMAT HARI RAYA MOGA SEGALANYA BERJALAN DALAM KEADAAN YG HARMONI.....




TERIMA KASIH..

*************************************************************************************************

kad raya lagi dari sahabat fp.....adik2....kakak2.............abg2............dan semua kenalan......
TERIMA KASIH...

DARI WANIE


DARI REEN


DARI LIYA


DARI RINNA


DARI AS


DARI LELA


DARI CTONE


DARI ABG MEOR


DARI JASSANI


DARI SYIMA


DARI LYNN


DARI PAKCIK PI


DARI WATIE


DARI KAK MADIHA



DARI KAK IMAH



DARI SHAZA



DARI OLEX



DARI SUHAYA




DARI BAAYAH




KAT ENTRY BAWAH PUN ADER GAK DAH GANTUNG YG MANA SEMPAT...KALU ADER LAGI AKAN TERUS DIGANTUNG LAGI DAN LAGI....


Tuesday, 8-Sep-2009 05:54 Email | Share | | Bookmark
menu berbuka dan bersahur

 
 
 
View all 6 photos...


pejam celik pejam celik dah nak masuk 18 hari kita berpuasa...
ni antara menu berbuka dan bersahur sekali gus kak hanaz ...masak simple2 jer...dan kalau x sempat plus malas beli jer kat bazar ramadan....kekadang berbuka kat luar jer...sebab tu la x byk yg nak share cuma yg ni jer la...

masak tu selalu tp menu yg berulang2 dan kebanyakkan kak hanaz bakar jer kalau ikan tu dan buat air asam....jarang betul la buat kari ...dlm bulan puasa ni baru skali jer buat kari ikan...

beberapa hari yg lepas buat nasi planta ni...ala nasi minyak tu jer....guna planta jd nasi planta cam kak sifu iklan lam tv tuh...sonang bangat...bahan pun kak hanaz guna x byk....




NASI PLANTA

bahan2nya,

4 cawan beras basmathi (basuh,rendam 10 minit dan tos)
5 cawan air

bahan tumis,
3 sudu besar planta
1 helai daun pandan
2 ulas bawang putih dicincang
3 biji bawang merah dihiris halus
bunga lawang,bunga cengkih,kulit kayu manis
1/2 sudu teh halba
sedikit halia dihiris halus

garam secukup rasa
sedikit kismis
pewarna kuning

caranya,
1- dalam periuk (guna periuk letrik terus)panaskan planta,tumis semua bahan hingga wangi

2- masukkan bera...kacau rata...masukkan air,garam,kismis...alihkan dlm bekas periuk letrik dan
masak hingga kering...bila jah kering...titikkan pewarna kuning dan tutup(jgn kawau sehingga nasi betul2 masak.)bila masak baru hidangkan..


ni pulak ayam kampung...buat kari pastu biarkan betul2 kering hingga jd macam rendang...resepinye cam kari biasa jer cuma lebihkan santan sebab nak kena reneh lama...ayam kg kan ke keras sikit ...dah malas nak tulis resepi



terung yg bawa balik dari kg....buat goreng bercili tambah ikan bilis...pas tu ada kangkung sikit masukkan skali....senang cite...



yg ni semalam punya....teringin nak makan sambal tumis sotong kering....kebetulan ade org kasi terung pipit jd boleh la campur ....sedapnye......



buah melaka semenjak posa dah 2 kali buat tp dlm kuantiti yg sikit.. takut x habis membazir lak



BUAH MELAKA

cara2nya,

250 gm tepung pulut
2 helai daun pandan dikisar dgn 1/2 cawan air
sedikit pewarna hijau

gula melaka yg dipotong dadu
kelapa parut di gaul dgn sedikit garam

caranya,

1- bancuh tepung dgn air daun pandah dan pewarna hijau hingga jd doh yg lembut..(kalau keras tambah air lagi sikit..

2- ambil sedikit masukkan gula melaka dan bulatkan..ulang hingga habis

3- jerang air dlm periuk hingga mendidih...masukkan buah melaka dlm air mendidih biarkan hingga ia timbul..tandanya dah masak

4- toskan dan golekkan dlm kelapa parut dan hidang...


tak perasan lak selama ni pokok alovera ade berbunga....tengok2 kat depan rumah dah tinggi bunganya...baru pertama kali tengok....emmmmm



catatan hanaz ~ KEKADANG WAJAH YANG TENANG ITU TIDAK SEMESTINYA HATINYA TENANG JUGA TAPI DGN KETENANGAN AIR MUKANYA ITU MENANDAKAN DIA ADALAH SEORANG YG PENYABAR DALAM MENEMBUHI DUGAAN....... kak hanaz cakap macam ni bila terlihat ketenangan diwajah seorang insan yg terlalu tenang padahal dia menghadapi masalah yg rumit....tp x siapa yg tahu ...sememangnya insan itu sgt penyabar orangnya sebab tidak merintih hiba dan tidak pula melenting tak tentu hala....moga hamba Allah ni mendapat penyelesaian yg baik dan perkara yg baik juga terjadi pada nya dan kehidupannya...amin......

edit lai utk letak kad raya pemberian sahabatku di alam maya ni ...

TERIMA KASIH .....SELAMAT HARI RAYA....NANTI AKAK PULA YG BAGI OK

DARI IDA....


DARI KURIE...


DARI NUANZA




DARI NURUL FAUZANA



Friday, 4-Sep-2009 06:33 Email | Share | | Bookmark
berbuka di kampung halaman



di kampung - 28 ~ 31 OGOS 2009

bercuti di kg selama 4 hari memang best tp kat kampung dibaling hujan lebat hingga sesetengah tempat banjir..... jumaat dan sabtu hujan x brenti....jd kat umah saja ler....kat bawah ni menu yg kak hanaz masak utk berbuka dgn keluarga tersayang.....x der cerita lain yg nak dikong si sebab memang x gi mana pun...balik kulim pun kejab jer dan berbuka kat luar sebab x der sesapa pun kat umah di kg cik abg tuh....adik ipat balik bukit mertajam pulak...layan jer la...


mee rebus hari pertama berbuka bersama keluarga tercinta dan cokodok pisang x ketinggalan menempatkan dirinya.....memang sedap ujan2 nih


pucuk keledek goreng belacan....pucuk keledek ni memang pak kak hanaz tanam...


hari sabtu semua ahli keluarga berkumpul kecuali adik yg kat melaka jer x der....kak hanaz masak nasi ayam seperiuk yg agak besar...2 ekor ayam dan beli sekor lagik ayam madu takut x cukup...alhamdulillah meng cukup2 jer...



cucur badak jd peneman nasi ayam hari ni...dah sedap buat kat kg hingga mak kak hanaz minta buat dan bekukan utknya....


cendol sagu ni arwah tok kak hanaz selalu buat dulu....tp tok kak hanaz masak sagu dgn gula jer x suka santan....kak hanaz pun makan dgn susu rendah lemak ...


abg we dan ude ariz gunting rambut....rutin kalu balik kg mesti potong rambut dgn pak ndak diorang....


semua sayur ni kat depan umah jer...byk juga petik bawak balik...

x sempat menaip resepinya.....lain kali la ya....sibuk sikit skarang ni...tp curi ruang juga nak update...kalau x singgah umah kawan2 tu jgn la marah ya...nanti senang2 tentu kak hanaz singgah.... JUTAAN TERIMA KASIH PADA SAHABAT SEMUA YG X JEMU2 BERKUNJUNG KESINI.....



Tuesday, 1-Sep-2009 11:29 Email | Share | | Bookmark
tempahan untuk berbuka ...



JUMPA KEMBALI.....LEPAS BERCUTI 4 HARI DI KG....BARU LER BERPELUANG JENGOK FP SENDIRI ....TP SEMUA KAT BAWAH NI TELAH DISEDIAKAN PETANG KHAMIS LEPAS LAGI SEMENTARA MENUNGGU ANAK HABIS SEKOLAH....TP BARU SEMPAT NAK UPLOAD GAMBARNYA PAGI NI...JD PAGI NI LA BARU DAPAT KUARKAN...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

TARIKH ~ 27 julai 2009 (khamis)

hari ni sepanjang hari sibuk kat dapur .....member cik abg buat tempahan utk majlis berbuka puasa....tp x ler banyak sangat cuma tempahan untuk 25 org makan jer... bukan ape ..member cik abg ni dah penah makan masakan kak hanaz masa open house tahun lepas tu yg dia suruh sgt tolong tuh... jadi untuk tidak menghampakan dia dan isterinya yg jelita tu kak hanaz rela jugak la ... itu pun sebab x byk sgt... kalu byk x mampu rasanya...ni la gambar yg sempat dirakamkan dgn keadaan yg berselerak...berterabur macam tongkang pecah...biasa la kan

menu yg dia tempah

NASI TOMATO
AYAM MERAH PANDAN
ACAR
ROTI JALA
KARI DAGING + KENTANG
PUDING KASTAD


maka hari rabu kak hanaz siap beli apa yang patut...pagi ni bangun selesai semua tugas kat rumah terus la masak memasak ni....

mula2 sekali tentu buat puding jagung dulu...nak bagi sejuk nanti ordg makan time berbuka tuh sejuk tekak tu ...hati yg panas pun boleh sejuk skali puding jagung ni puding kastad la cuma kak hanaz tambah satu tin jagung separa krim dan bila masak tu 1/3 bahagian letak pewarna hijau...jadi la 2 lapis gini....



pastu goreng ayam yg memang dah siap garam kunyit semalam lagik....terus masak ler ayam merah pandan .......



roti jala lak sambil menggoreng ayam dam memasak yg lain tuh sambil la menjala....semua nak buat...gelabah juga tp nak panggil org tolong tuh malas lak....cuma tolong membasuh dan mengemas tuh adalah....



potong timun,nenas,carrot,bawang cili sume siap utk acar...simpan siap dlm peti ais..masa nak dekat nanti baru la gaulkan...x ler berair sgt..



sambil2 potong memotong tuh sambil la membuat kari daging ni...



last skali tentu la masak nasi tomato....tpi kak hanaz x letak byk tomato puri tu yg jadi kaler cam ni



ni sesaja sedekahkan sikit conflake madu yg kak hanaz buat 2 ri lepas....utk budak2 yg datang mungkin.... edit lain utk letak resepi....(lynn rujuk sini ya)...dulu kak hanaz dah tulis resepinya tp tak pe lah aletak lagi kat sini....

CONFLAKE BERMADU

bahan2nya

90 gm mentega
1/3 cawan madu
4 cawan conflakes

acuan kertas

caranya,

1- cairkan mentega dalam kuali,
masukkan madu ...sebatikan

2- masukkan conflakes...kacau rata dan angkat

3- masukkan sesudu dalam acuan kertas dan masukkan dlm oven dan bakar 7-10 minit

4- kuarkan dan sejukkan dahulu baru simpan dlm bekas kedap udara

---- boleh tambah kismis,kacang dan bijan----kat atas tuh sesaja kak hanaz tabur gula pasir yang diwarnakan bagi ceria ---



bila dah siap semuanya...kak hanaz antar jer la kat umah diorg...x jauh sgt la....bukan pe terkena lak cik abg kak hanaz dgn member dia tu kena lak gi meeting kat Pulau Carey....tu yg kelam kabut sikit....kalau tidak x ler susah sgt....

semua dah siap utk bertolak balik kg malam ni juga...kebetulah dapat cal pulak adik ipar masuk wad kat hospital sungai petani sebab sakit kepala....memang teruk la pakjang abg we ni kalu sakit kepala nih....migrin yg kronik....harap2 dibulan mulia ni dia mendapat kesihatan yg baik dan cepat sembuh aminnn.......

balik kg malam nih hingga hari isnin malam baru bertolak balik....adusss rugi la 2 malam x terawih....

balik dari kg sibuk lagi utk kuih muih yg ditempah.....

catatan Hanaz ~ walau sesibuk mana pun kita sebagai manusia tp setiap suruhanNYA mesti kita ingati dan lakukan....tanggungjawab sbg insan yg bergelar muslim mestilah diutamakan melebihi segala2galanya. ~ pesanan ini utk diri sendiri,keluarga,sahabat handai dan semua....






[<<  <  6  7  8  9  10  11  12  [13]  14  15  16  17  18  19  20  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net