By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  5  6  7  8  9  10  11  [12]  13  14  15  16  17  18  19  >  >>]    [Archive]
Saturday, 24-Oct-2009 01:15 Email | Share | | Bookmark
ESIDI TERTUNGGAK YG MELAMPAU...HEHEHE

 
 
 
View all 9 photos...




Alhamadulillah masih bernafas lagi dibumi yg fana ni.....
apa pun bersyukur sgt sebab boleh merasai ...melalui ....mendampingi....ramadhan dan syawal lepas dengan kesihatan yg baik seisi keluarga...

dah habis syawal....maka hanya saat saat manis yg menjadi kenangan....kenangan indah yg sangat bermakna...emmm

oklah...dibawah adalah menu yg tertunggak dan ade yg terbaru....jd sekali entry ni masuk jer semua ...sekarang ni jadi malas pun ade nak udate selalu...kalau dulu ada jer waktu terluang tu sahih la dok mengadap lappy nih tp sejak 2 menjak nih jd malas lak...tp tak pe yg penting semua kawan yg dah mengenali tak lupa kak hanaz kat sini dan dah tentunya kak hanaz sendiri x lupa semua yg telah dikenali dan telah didekati secara realitinya....



ROTI SARDIN GORENG

bahan2nya,

10 keping roti sandwich

utk inti,

1 tin kecil sardin ~ ambil ikannyer saja dan hancurkan
1 labu bawang besar didadukan
1 biji cila merah didadukan
1 biji cili hijau didaduka
sedikit jus limau nipas/kasturi
garam secukup rasa

- caranya campurkan semua dan gaul sebati

utk bancuhan tepung,

1 cawan tepung goreng serbaguna (beli siap yg kat pasaraya tu)
sedikit garam
sedikit serbuk kunyit
air sejuk secukupnya.

-caranya - campurkan semua masukkan air sikit2 dan bancuh hingga jadi batter.

minyak utk menggoreng

cara membuatnya,

1- ambil sekeping roti ratankan inti sardin dan tutupkan dgn sekeping roti lagi dan tekan rapat.

2- potong roti kepada 2...jadikan 3 segi...ulang hingga habis.(dapat 10 keping)

3- panaskan minyak...celup roti dlm tepung dan goreng hngga garing....

aafiq dan ariz suka cicah dgn sos dan mayonis...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


sukun goreng cam biasa ler....ni masa bulan posa ari tu....anak2 makan juga la sukun kalau goreng rangup cam ni cicah lak dgn gula....makan bertemankan minum air kopi di waktu hujan2....best tau

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



bingka pisang ni cam biasa jer buatnyer...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
laksa dari tepung gandum ni kak hanaz penah beli kat kawan masa kerja kat kg dulu....bila teringat balik tuh yang cuba buat dan telah siap menjadi rupanya sedap sgt....pekena dgn kuah yg pekat sikit...hiussss





LAKSA GANDUM

2 cawan tepung gandum
air panas

caranya

1- masukkan tepung dlm bekas dan campurkan air panas sikit2...kacau guna senduk kayu...
2- masukkan air hingga jadi doh...biarkan sebentar dan uli hingga sebati...
3-panaskan air dan masukkan sidikit minyak ..biarkan mendidih
4- masukkan adunan dlm acuan laksa dan terus tekan dlm air mendidih..
5- biarkan seketika dan angkat laksa dan masukkan laksa dlm air sejuk dan toskan
6- siap utk dihidangkan...

resepi kuah ader kat sbelah

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
bila ptg2 memang ade aje la yg kak hanaz masak utk anak2 dan kawan2 yg dtg bermain...salah satunya kak hanaz suka buat sedulang piza camni....tp kak hanaz selalu letak cheesedale jer....x buh pun mozarellla...



resepinya rotinye cam biasa...utk topping nyer tu kak hanaz lecek kentang....tempek atas roti tuh tabur sosek dan cheese dan sos...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



ni lak kek pisang kak hanaz buat kek pisang biasa dan cuma tambah badam...tu jer...letak dlm cawan kertas dan masuk lam ketuhar...anak2 riang....ayah gembira ibu pun suke

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

menu minggu lepas...gi pasar kat pasir penambang....tgok siput sedut nih ...teringat abg we suke benor makan so beli la sekilo balik masak lemak dgn nenas




LEMAK SIPUT DGN NENAS

bahan2nya,

1 kg siput ~ dipotong hujung cengkeragnnyer dan basuh bersih(kak hanaz guna daun serai)
3 cawan santan
1/2 biji nenas potong kecil
1 helai daun kunyit dpotong /simpul
1 batang serai di titik
1 inci lengkuas diketuk
1 sudu teh serbuk pati ikan bilis
garam secukup rasa

bahan dikisar
7 biji cili padi
5 ulas bawang merah
2 inci kunyit hidup(11/2 sudu teh kuntyit serbuk)
sedikit belacan
1/2 cawan air

caranya,

1- masukkan siput,serai ,lengkuas dan bahan kisar dalam kuali/periuk...masak hingga mendidih

2- masukkan semua bahan lain ...biarkan mendidih dan reneh seketika...angkat dan hidang

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ni menu yg terbaru....baru pagi ni buat.....sebenarnya semalam dapat call dari teacher abg we nak wat open house utk depavali...dia tempah agar2 tp mintanya buat yg ceria sikit...ader kaler2....dok pikiaq nak wat ape ya...akhirnya jadi agar2 cermin nih...ingat masa sekolah dulu tingkatan 3 ambik jurusan sains rumah tangga....masak agar2 cermin ni la...heheh terkenang la kenangan lalu.... dia minta buat 2 dulang....kek coklat moist sebiji dan puding pandan...ini yg sempat di snap.tu pun buat lebih sedulang utk sendiri.....yg lain lupa daaaa



AGAR2 CERMIN

bahan A

10g agar2 serbuk
4 cawan air
1 tin susu cair
2 cawan gula (ikut citarasa sendiri )
pewarna ...merah,kuning,hijau,biru ...(ikut ape yg ade kat rumah)

bahan B

10g agar2 serbuk
7 cawan air
2 cawan gula
sehelai daun pandan

caranya

1- bancukan agar2 dgn sedikit air...lebihan air didihkan man masukkan dlm air mendidih tadi ,masukkan gula dan susu...kacau rata dan angkat....

2- bahagikan beberapa bahagian dan masukkan pewarna yg ade ...biarkan sejuk dan membeku

3- sementara itu didihkan air daun pandan ,agar2 dan masukkan gula....sebatikan tutup api dan biarkan suam....

4- bila agar2 dari A sejuk...potong dadu/cincang kecil letakkan dlm dulang dan ratakan (campur semua warna....

5- tuang B ke dalam A tadi dan kacau sikit bagi rata dan biarkan sejuk.....

~~~kalau nak guna bekas2 kecil biar lembut sikit sedap...boleh juga tukarkan adunan....yg bewarna warni iaitu bahan A x payah letak susu jadikan air 7 cawan dan bahan B letak susu kurangkan air 2 cawan---ikut kreativiti memasing janji jadi agar2 cermin nih-


jumpa lagi


Monday, 19-Oct-2009 04:06 Email | Share | | Bookmark
HUJUNG RAYA 09 DGN GATHER2 YG MENGUSIK JIWA

 
 
 
View all 7 photos...
ASSALAMUALAIKUM....

AHAD....18 OKTOBER 2009

penghujung syawal nih masih raya lagik kan...alhamdulillah seperti yg dah dirancang dan sepakat utntuk mengeratkan silaturrahim nih kak hanaz buat rumah terbuka walau sentiasa terbuka....terus la boleh gather 2 lagik dgn ahli2 kelab hot lovly momma yg sudi hadir....walau tak ramai tp memang meriah....tak lupa juga untuk NURUL FAUZANA,FATHI,YUSRI N FARAH yg jadi orang pertama merasmikan majlis....tq sesangat sebab datang setelah byk kali nak datang x jadik akhirnya bersua muka utk kali ketiga kat umah kak hanaz....TELATAH FARAH MEMANG MENCUIT HATI TP TU LA KEJAB BETUL NURUL DATANG X SEMPAT NAK SEMBANG LAMA2....NANTI DTG LAGIK TAU KALU LALU KAT KS....

hlm yg hadir

LYN....DENGAN MAMA DAN ADIKNYA SERTA TENTULA YANA YG CUTE.....HUBBYLYN KEJE....

CKYN...HUBBY N UYEN YG SANGAT TENANG JER

LIYA ...HUBBY DAN EYRFAN YG NAKAN ...MAKLUM LER HERO KECIK DIA SORANG JER

SYIMA ...HUBBY DAN KYRA YG COMEL....SLOW DAN LEMAH EMBUT...EMMM

AS...HUBBY DAN AIN YG GEBU...TU...CUTE TAU...


walau agak jauh perjalanan tp bila dah jumpa rasa hilang penat sebab boleh bertukar tukar cerita....sambil makan dan anak2 boleh main dan bermesra....tgok cik2 abg semua pun dah tak segan macam mula2 dulu kan...masing2 tgok dah mesra dan berceloteh sakan.....jom layan jab

yang sempat kak hanaz sediakan...


kek coklat lembab guna resepi nuanza....tp cari coklat oreo x der guna coklat biasa tp jenis hitam sikit....tq nuanza.....cuma toping nyer kak hanaz sapu jem stoberi dan hias dgn coklat masakkan putih

resepi dark chocolate moist cake
copy n paste jer dr fp nuanza...tq dik

1 1/2 ketul butter
1 1/2 cawan serbuk koko (aku guna campuran serbuk koko biasa dan serbuk oreo powder)
3/4 cawan gula
1 1/2 cawan susu pekat manis (tambah kalau suka manis)
1 1/2 cawan susu cair / susu segar / air kosong (mana2 pun boleh)

(campur semua bahan dlm periuk, didhkan sampai butter cair dan serbuk koko larut, ketepikan...)

6 biji telur
1 1/2 sudu teh esen koko / vanila

(satukan dan blender sampai kembang)

3 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking soda
1 1/2 sudu teh baking powder

(satukan dan ayak)

cara:

masukkan telur yg telah di blender kembang ke dalam adunan koko yg telah dimasak td
gaul perlahan2
kemudian masukkan tepung skit2...
pastu bakar ar.




kek lapis ni x cukup pun masam manisnyer sebab sikit bebeno asam tuh....cuma kali ni rajin sikit
buat nipis2....tgok yg kak ipar bawak open house lepas nampak menarik kalu lapis nipis2....tpi kecik
je buatnyer


puding ni cuma guna tps kastad dan susu cair ...lepak pes daun pandan serta pewarna...gula mesti kalu tidak x rase la...


roti jala pandan dgn kuah durian...lempok dari kg ....letak sagu sikit dah jadi pengat lak


satey daging sikit n ayam sikit dah buat awal...biar separuh masak bekukan pas tu masuk oven...senang...kuah kacang makan dgn satey dan kuah tu juga buat pecal...2 in 1


cam biasa laksa menu wajib


buah2an dlm tin,laici,puding plus susu dan air gula jg koktail...ringkas jer











copy n paste dari fp liya....ampunnnnn...halal ya dik





copy n paste dari fp syima....maaaappppp...halal gak ler ye syima ...







kalau tgok x der gambar hubby2 semua sebab diorg yg sibuk ambil gambar sebenarnya dan kak hanaz sendiri abg we yg jadi cameramennyer...ariz bukan nak bergambar dia...

TERIMA KASIH UTK SEMUA....KALAU ADER TERLEBIH DAN TERKURANG....AKAK N FAMLY MOHON MAAF BAYK2...JGN SIMPAN DLAM HATI YA...


Monday, 12-Oct-2009 01:02 Email | Share | | Bookmark
lagi lagi raya

 
 
 
View all 7 photos...
ASSALAMUALAIKUM...

Selagi tak habis sebulan maka raya pun tak habis.....selalunya ujung minggu la meriah kesana sini beraya dan hadiri rumah terbuka....memang seronok dapat beraya..ya lah setahun sekali aje mungkin nak bersua muka dan beramah mesra...hari hari biasa selalunya masing2 sibuk kan...


KENAGAN BERAYA DI RUMAH NURUL PADA AIDILFITRI KE 8

malam sabtu baru baru ni kami dapat kunjungan dari UMIE AISHAH dan keluarga....alal ume aishah yg populer dgn bluberri kek tuh...best sgt dapat jumpa dgn aishah boleh la tau rahsia sikit sebanyak tentang kek yg mantap tuh....



sebenarnya aishah dah bagitau nak singgah jumaat dalam perjalanan ke kl...tp x bagitau masanya....lepas magrib bru sms kata dah kat sg,besar....aduh...ape pun xder kat umah...so bajet masa sempat la gi tesco beli bahan sikit...tinggal abg we n ariz kat umah...lepas beli barang dah nak balik aishah tepon dah ader depan umah ...mujur abg we ader leh sambut...balik baru la jumpe tuan rumah...maaf la aishah ya tertunggu lak....
kak hanaz cuma goreng mee dan naget sikit....buat dengan kalut2 x tau la rasanya...heheheh janji ader gak makan utk tetamu istimewa nih....jgn serik dtang lagik nanti ya

sabtu pulak ader 2 open house yg kena pergi...lepas cik abg balik kejer dan solat zohor kita gi kat assam jawa dulu...kat sini pergi atas jemputan sorang staff cik abg...dia ni mak tiri kieran....alal juruhebah kat radio era dulu skarang hot fm kalu x silap...ayah dia pun ader ari tuh....byk sgt makanan yg ada....byk gerai yg ader dlm 10 gerai...spai x larat nak makan....makan utk alas perut sikit sebab pagi cuma minum jer....



kemudian terus bertolak ke puncak jalil umah kak ipar...spai pun dah kol 5 ptg...makan2 dan lepak2 dgn sedara mara kat situ...byk yg kak masak...bihun sup...mee kari...sate haji samuri yg populer tuh spai 1000 cucuk di ordernya...dan mcm2 lagik...tp malas ler nak snap2 gambar ni....ni ler yg ader bila dah x der org...bising riuh rendah dgn anak2 sedara jer...



balik pun dah kol 10 mlm spai rumah...mula ingat nak gi nilai tp tentu dah tutup...nak terus gi seremban malas lak tu yg balik rumah gak....save bajiet ...kalu tidur kat hotel mau melayang 200 tuh...

hari ahad....pagi2 dah bersiap dan bertolak dari rumah pkul 8.45 dah...terus gi nilai 3...spai kol 10.00 org baru nak buka kedai....sempat la membeli belah...beli kain langsir ...utk buat kat umah mak mentua kat kg...beli tikat,,,,tilam ...kira penuh bonet keta hingga tempat duduk...heheh



dari nilai spai dekat kol 12...bertolak terus ke putrajaya utk pegi raya umah nuanza....nasib baik x ler susah sgt nak cari umahnye....best jumpa nuanza...ya la leh korek rahsia masakannya....nuanza buat kek coklat yg memang sedap dan mee kari...perut tgh lapar so bantai ler habis semangkuk jer...simpan sikit utk umah liya nanti...tq nuanza...nanti jgn lupa datang umah akak lak tau kalau free... ..masih terasa gayatnyer akak naik umah nuanza kat tingkat 16 tuh... memang takut dgn ketinggian nih...tp pemandangan memang cantik... tq nuanza atas layanan mu itu....



lepas puas makan dan bersembang rumah nuanza dlm kol 2 bertolak pula ke rumah liya mam eyrfan kat puchong....kat open house umah liya pun byk masakan yg mamanye sediakan....habis ler juga lontong,lemang seketul di jamah akak nih....best umah liya yg tersergam indah tuh...kehijauan keliling rumah isejuk mata memandang....ramai sedara dan kawan2 keluarga liya datang masa kita sampai dan tengah makan....lepas puans menjamu selera dan bergambar sikit sebanyak kita pun bertolak ler balik....tq liya dan keluarga yg peramah....nanti jgn lupa raya umah akak lak tau



sebenarnya x dapat terus balik rumah lagik....spai shah alalm lak kena singgah rumah sepupu lak...ader open house lagi...singgah jab jer...makan sikit la utk ambik hari akak ku itu nanti kecik hari lak...turun pun kamera pun x bawak sebab segan ..heheh lagi pun masing2 dah penat....lepas makan sembang kejab terus bertolak balik....sampai tumah dah dekat kol 5.30 ptg dah......selesai raya minggu nih...

x sempat sgt nak edit byk2 sebab minggu nih sibuk dgn tempahan depavali lak....tp semua pic yg telah d snap akak tersimpan sbg kenangan...





Wednesday, 7-Oct-2009 01:28 Email | Share | | Bookmark
RAYA 2009 LAGI

ASSALAMUALAIKUM...

sambung mengenai raya lagik...cerita raya x kan habis selagi raya x habis sebulan ...
kalau dah habis sebulan pun ceritanya masih terus ader hingga bakal menjelma tahun depan...
begitulah kita yg merayakan aidilfitri ni...syukur alhamdulillah umur masih panjang dan sihat...
keadaan pun aman damai utk berhari raya...


berbalik kepada sambutan raya...lepas buat jamuan raya kat rumah hari raya ke 7 iaitu hari sabtu tu...x leh berehat juga sebab ahadnya pegi lagi jamuan raya anjuran sime darby kat pulau carey....bertolah dari rumah pukul 10 pg lagi tp melencong dulu ke sg buluh hantar telefon yg rosak dikerjakan oleh siude ariz....dan le beli belah sikit kat the store tuh...kol 12 baru bertolak ke pulau carey....lama juga la sebab jem...bawa pun slow cam semut....spai dah kol 3 dan majlis pun dah
bermua.....byk juga gerai di sediakan...kita pun dah ler tgah lapar maka byk juga lah di habiskan ...lemang,satey yg memang sedap,mee sup ,rusa panggang dan sbainya....tp bab bergambar x sgt.....






balik dari pulau carey dah janji nak singgah beraya rumah nurul fauzana....bertolak balik dekat kol 5 tp kerana jem teruk kat kelang spai dah dekat maghrib umah nurul....kesian nurul...terima kasih la nurul,dan keluarga yg begitu sporting dan mesra melayani kak hanaz anak beranak ni...sempat la solat maghrib kat umah nurul....pakai telekong yg dibeli kat indon lagi...tq juga atas cenderahati tuh....
sempat gak nurul goreng kueyteow....buah keranji pun ade...anak kak hanaz memang x penah tgok ...byk lak pertanyaannya....terhibur dgn keletah sifarah tu ...dah la comel ragamnyer pun kan main lagik.... yusri cuma berdiam diri x byk cakap dan x byk kerenah....nanti kalu ke klang leh la singgah lagik....
kak hanaz ade gambar ni jerk nurul...balik tgok gambar kak hanaz n famly x der pun...nanti kalu nurul ader akak copy jer ya....tq ...




sabtu 3 bh oct kak hanaz buat open house lagik...kali ni utk sedara mara yg memang ramai dok kl nih...dan juga utk kawan2....alhamdulillah boleh dikatakan semua adik beradik datang....kakak dan sepupu dari kinrara pun datang...terima kasih ya ....meriah tu x usah cerita la....





terima kasih pada cho ila n co yg sudi datang....memang seronok dapat bertentang mata dgn kak zila yg peramah....macam dah bertahun mengenali antara satu sama lain....atikah yg x byk kerenah tp azalia tidur masa spai hingga balik baru jaga.....emmmm comelnye anak dara kak zila ni....cik abg kak zila pun sporting habis....nanti leh gi terjah umah kak zila lak ya
maklis habis bilamana kol 10 malam baru semua sadara tercinta bertolak balik.....elok la semua makanan pun alhamdulillah cukup2.....




ahad lak gi la nak ambik tel yg dibaiki kat sg.buluh....pas tu terus gi terjah umah sepupu kak hanaz kat sri damansara kepong....masa dok situ teringat lak dah dekat dgn selayang....leh gi terjah umah member nih...lpas sms kompom ader kol 2 gi selayang...singgah dulu umah anak sedara kat belakang giant batu cave....pas tu gi la terjah umah .......ckyn..... memang ni sessi terjah betul nih cam melodi....ckyn buka pintu sikit jer....memang dah sms sebelum tu nak terjah tp mungkin dlm masa sekejab dah spai ya....tp siok gile la....sebelum tuh dah sms lynn ibu yana dia pun ader sekitar kawasan selayang beraya so dia pun terjah umah cynn gak...jadi la meriah raya umah cynn ari tuh....kebetulan cynn wat ketupat sama rendang yg memang mendapat pujian anak2 kak hanaz spai 2 x tambahnyer....mee goreng pun sedap...tq cynn atas layanan mu itu.....memang hepi dpat kenal adik2ku ini....uyen x sihat hari tu ya...sian...meragam sikit...lynn spai kemudian sikit dgn baju kurung pepel yg manis bersama asben dan yana yg cute....









sebelum habis minggu ni sempat gi raya umah cikgu bg we...cikgu rosnah kat kg assam jawa.



habis beraya utk hari ni...minggu depan sabtu dan ahad pun beraya sakan lagik....tungguuu


Monday, 5-Oct-2009 03:00 Email | Share | | Bookmark
RAYA 2009

ASSALAMUALAIKUM...

Salam jumpa lagi di laman yg telah hampir sebulan ditinggalkan ni...semuanya gara2 raya....apa pun sentiasa masih ada disini walau x update....lepas2 raya ni memang x der cite lain kecuali cite raya jer....balik kg lima hari ...iaitu pukul 12.00 tengahari bertolak dari rumah hari sabtu...iaitu hari buat lemang dan ketupat...nasib baik x jem...balik lalu jln biasa jer...seronok sgt sepanjang jln nampak kg2 yg indah dng suasana yg ceria serta meriah...sempat la spai kat kg dah pkul 6 petang ...berbuka puasa bersama sanak saudara utk kali terakhir di ramadhan ni...moga ALLAH panjangkan usia kita semua untuk Ramadhan yg seterusnya...terpaksa ambil pic ni yg diupdate dlm fcbook sebab masalah la nak upload kat sini....terima la seadanya...

raya tahun ni raya kat kg di kupang baling kedah iaitu rumah kak hanaz...cam biasa pagi raya berkumpul sanak dan saudara...x sempat sangat nak snap pic sebab masing2 sibuk...ayah abg we n ariz awal2 lagi balik padang serai utk sembahyang dan ziarah kubur ibunya.....nak sembahyang raya kat kg sendiri...nasib x jauh sgt...kak hanaz kat kuang jer sebab umah mak mentua x der sesapa balik lagi..petang raya baru semua berkumpul kat sana...





raya kedua..jln umah sedara mara dan kawan2....x der pun bergambar ape2...heheheh kamera pun habis bateri....raya ketiga buat open house skali sambut bday abg we kat umah tok manis....abg we sambut bday skali dgn maksunya....tp masa ni maksunya belum balik raya lagi tp member abg we semua dah spai so abg we pun potong kek sorang2 dulu...maksu kemudian



raya ke empat gi jln umah WANIE....jumpa la LIYA kat sana....TQ wanie atas layanan kelas 1 mu itu....dapat jumpa liya lagi best sgt...x dapat jumpa zam dan ita sebab diorag dtg petang....



gambar atas belas ihsan wanie jerk...heheehhe

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

setelah 5 hari kat kg...kitaorg balik ptg khamis dan sampai umah pun dah malam.....jumaat terus buat persiapan utk open house...buat utk pekerja dan kakitangan ladang dulu....sempat la jumaat ni baking 4 biji kek masak mee n bihoon goreng jer...kuih muih sikit2..tu jer yg sempat....
alhamdulillah semuanya licin......





[<<  <  5  6  7  8  9  10  11  [12]  13  14  15  16  17  18  19  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net