By: HanAz ishak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  4  5  6  7  8  9  10  [11]  12  13  14  15  16  17  18  >  >>]    [Archive]
Tuesday, 8-Dec-2009 05:57 Email | Share | | Bookmark
resepi lama diubah suai jadi baru...heheh

 
Assalamualaukim dan salam sejahtera...

UPDATE dulu resepi kek yg dibuat semalam nih...

sebenarnya resepi nih adalah resepi roti avokado yg diambil dari majalah rasa yg bertahun lama tersimpan dalam gobok kh... roti diubahsuai jadi kek...ader ke patut tapi itulah yg kh buah....heheh 50% kh ubah suai bahannya. ....roti tuh memang macam kek juga tu sebab tu kh tukar jadi kek tp dulu penah buat tp x dapat menarik minat seisi keluarga tu sebab diubah suai.....hasilnya memang sedap dgn tekak anak2 dan yg penting ayah diorang pun kata sedap.... byk kali dah buat ikut resepi nih....tu sebab berani letak kat sini....




KEK CACA LEMBAB YOGURT

bahan2nya,

bahan A,

175 gm mentega/marjerin (kh guna marjerin jer)
175 gm gula halus
2 biji telur
1/2 cawan yogurt perisa lemon/orange
1 biji buah plum segar didadu halus (kekadang guna epal hijau)
1/2 cawan buahan campuran
3 sudu besar coklat rice

bahan B,

di ayak 3x,
300 gm tepung berprotin tinggi
1 sudu besar serbuk penaik
1 sudu teh soda bikarbonat

caranya,

1- bahan A ~ putar mentega bersama gula hingga kembang. masukkan telur sebiji demi sebiji dan putar lagi hingga sebati....masukkan yogurt ...masukkan buah plum,buahan dan coklat rice....kacau rata.

2- masukkan sikit demi sedikit bahan B dan kacau hingga sebati (guna senduk jer)...masukkan adunan dalam acuan dan bakar hingga masak -

nak sedap bila sejuk bungkus dlm plastik dan simpan semalaman baru dihidangkan....rasanya lembab dan halus mulus jer....


Tuesday, 8-Dec-2009 03:33 Email | Share | | Bookmark
ADIK BERTUNANG DAN GAMBAR HABIS TERPADAM

Assalamualaikum…..

Beetemu kembali…

2 hari sebelum aidil adha….kita telah pun balik ke baling kedah utk bercuti selama 5 hari…..byk korban yg telah dilakukan saudara dan jirang tetangga…tp kh sekeluarga x der pun buat tahun nih…tahun lepas buat dan mungkin tahun depan lak kalau rezeki lebih…insyaallah…

Macam biasa ler kalau raya kat kg memang meriah tp x der le semeriah aidil fitri….tp yg pastinya sedara mara tetap berkumpul tambahan pula raya kedua adik kh bertunang…

Nurul hasuna yg dipanggil makcik una telah melangsungkan pertunangan dengan jejaka pilihan hatinya…Tajuddin....kh dan keluarga menerima tetamu dari pihak lelaki pada pukul 3.00pm dan majlis berlangsung hingga pkul 5.00 ptg…

Alhamdulillah semuanya berjalan dgn lancar…..hantaran digubah sendiri oleh kami adik beradik sebanyak 15 dulang dan dibalas juga dgn 15 dulang….sebenarnya yg dirancang sebenarnya pihak lelaki 9 dan kami 13 tp entah cammana tersasar 15 sama…heheheh kalau main bola mau best tuh….


Semua tetamu dihidangkan dgn mee rebus dan kuih muih….kh sempat membaking dan mendeko 5 biji kek….sebiji utk pihak lelaki di deko bakul berbunga, sekotak cupcake 16 pcs, sebiji kek utk makcik una potong kat umah, 2 biji kek saiz kecil utk anak2 dan sedara mara kat umah…..memang best sgt walau hasilnyer x ler elok sgt pun tp yg pasti puas jika semua dapat menikmati hasil kerja kita……

Kh kat kg pun kali nih memang x gi mana2 pun…balik kulim pun kejab jer sebab x der sapa kg situ ….semua adik beradik cik abg x balik….tuan umah yg tinggal pun beraya kat juru umah mentua so byk masa dihabiskan kat baling….ahad dah balik ke kuala selangor sebab byk keje opis cik abg yg bertimbun menanti…….

…………………………………………………………………………………………

YANG SEDIHNYA BLIK JER UMAH ARIZ MAIN2 KAMERA TER PADAM SEMUA GAMBAR PERTUNANGAN MAKCIKNYER…..JADI MEMANG TAK DER GAMBARNYER LA NANTI BALIK KG KENA AMBIL SEMULA KAT MAK NGAH DIORANG …..KALAU ADER NANTI BARU LETAK KAT SINI….EMMMMM ….. nak minta email pun x der sesapa kat kg ader email jadi tulis kosong jer la daripada x der langsung….

Jumpa lagi di lain entry…


Friday, 20-Nov-2009 23:33 Email | Share | | Bookmark
bertemu kembali

 
 
 
View all 9 photos...
Assalamualaikum…..


Akhirnya…..akhirnya dapat gak mengupdate…..rasanya dah seminggu juga x dapat nak update sebab line kat umah ni memang problem habis…..tu ler salah satu sebabnyer….dan x lupa sebab2 yg lain juga mengiringinyer …….tp yg selalunyer masalah x der aktiviti atau x der cerita2 yg best nak diceritakan….

Sepanjang minggu lepas macam biasa ler sebagai suri rumah tangga sepenuh masa dihabiskan utk rumah dan tangga…..sibuk dgn masak memasak…tp masakkan pun biasa2 sajer x der yg luar biasa….asyik2 yg tu jer la tu sebab nak cite pun segan…..dan segala macam ….dulu kalau kerja rasa nak dok kat umah tp bila kat umah pulak teringin nak gi kerja lak….emmmm

Sebelum tuh nak letakkan kat sini dulu award first comentar yg dapat dari fp sue….tq su…x sangka leh dapat sebab akak nih selalu terlewat jer….heheheh rezeki katakan

~~~~(Untk entry Majlis Merisik & Bertunang, Ali-Gee @ 1/11/2009 tlh berjaya dirempit
oleh Kak Hanaz... ffuuyyooo
dasyat akak merempit nooo Sbg ganjaran, trimalah award dri saye yg
tak seberapa nie... )~~~~



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Malam minggu baru ni office abang mengadakan jamuan deeparaya….dah lapuk baru nak buat tp tu saje nak letak namanyer aje tp yg sebenarnya majlis nih adalah utk majlis keluarga kakitangan, staf, pegawai eksekutif, …..dan semua ler utk merapatkan dan menambahkan lagik kemesraan antara kita semua….dari nak buat utk sg.buluh estate melarat hingga estet2 yg berjiran jadi majlis sgt ramai dan meriah…..siap ambil live band lagi dgn pasang pelita sepanjang jalan masuk estet….



Makanan????? Pot luck jer…..masing2 masak sorang sikit atur dah berderet hingga x habis….. kak hanaz ditugaskan menyediakan sebiji kek utk dipotong oleh Senior Manager Estet masa majlis nak bermula…..kira pecah rekod gak ler utk Kak hanaz nih….dah ler baru merangkak nak wat kek dapat tugas berat cam ni lak….apa pun ni ler cabarannyer….. dan disempurnakan dgn baik ……








Kh buat guna kek span jer….beli kat bakery dah ader resepinyer bagi siap….kh buat 2 perasa pandan dan orange pastu lapiskan selang seli …..

Kek span

Bahan2nyer

250g tepung spongemix
4 biji telur (kh guna 5 biji sebab telurnye kecik sikit)
1 sudu besar ovelett
65 gm air(buh air daun pandan,sedikit pewarna hijau)
65 gram minyak jagung/mentega cair

Caranya,

1- pukul tepung spongemix,telur dan ovelett hingga kembang 2 x ganda
2- masukkan air daun pandan ..pukul lagi
3- masukkan minyak dan oukul lagi hingga semuanyer sebati
4- bakar hingga masak.

Cup kek ni kh gunakan resepi yg kak zai bagi tp kh dah olah sikit dgn citarasa kh….mudah jer nak buatnyer x yah putar2…

Kek coklat cawan mudah

Bahan A

2 cawan tepung kek/serbaguna/gandum
1 cawan serbuk koko
2 sudu kecil serbuk penaik
11/2 sudu kecil soda
2 sudu kecil Nescafe (x letak pun x der masalahnyer)
1 sudu kecil serbuk vanilla (dah ade kat umah letak jer…x letak pun tetap jadi gak)

Bahan B

2 biji telur gred A
2 cawan gula halus
1/3 cawan susu pekat manis (sajer nak manis tambah rasanyer lagik)
1 cawan susu segar/cair

Bahan C

1 cawan air panas mendidih

Caranya,

1- Panaskan oven dulu . ayak bahan A 3 x ketepikan
2- dalam bekas pukul telur dan gula biar sebati x yah kembang pun x per(kh guna senduk kayu jer)
3- masukkan susu pekat dan susu segar
4- masukkan tepung sikit2 hingga habis dan sebatikan
5- akhir sekali masukkan air panas mendidih dan kacau sebati
6- masukkan dalam acuan kertas dan bakar hingga masak .


agar2 lumut ni kh buat guna susu segar….saje nak perabis stok ya ade kat umah….(maaf pic nyer ilang lak... )

Agar2 lumut wangi

Bahan A
Agar2 strip (kh beli yg timbang jer RM3)
11/2 liter air
3 cawan (ikut citarasa)

Bahan B
½ cawan air daun pandan (kh kisar 5 helai daun pandan)
1 sudu kecil pewarna hijau
2 biji telur
½ sudu kecil serbuk kulit kayu manis
Secubit garam
1 liter susu segar

Caranya

1- Bahan A - basuh agar2 dan toskan kemudian masak dengan air hingga betul cair ….tapis masak semula masukkan gula biarkan mendidih
2- Campurkan semua bahan B dan kacau sebati
3- Masukkan bahan B kedalam bahan A….biarkan sekali mendidih sahaja terus angkat.
4- Masukkan dalam acuan dan sejukkan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hari isnin 16/11 lak kitaorang buat rombongan sekali lagi ke sime darby healthcare kat subang jaya….cik abg kena jalani satu operation kecil nak buang tiub yg di pasang 2 minggu lepas…kh bawa segala yg patut keperluan sebab nak berkampung sini hingga 18/11 ….senang crita…nak ulang alik pun jauh gak dari kuala selangor ke subang jaya tu….kali ni ayah diorang ambil single room senang sikit x yah check in kat hotel dah……..alhamdulillah segalanya berjalan lancar….



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ni pulak kh buat utk jamuan akhir tahun anak2…..





~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ni cokis utk buat hantaran adik kh yg nak bertunang pada 28 nov nih....





~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

KALAU SESIAPA YG NAK TEMPAH CUPPIES ATAU KEK BOLEH LER HUBUNGI KAK HANAZ YA

TEL - 0193567480

kuala selangor ....

terima kasih..



Sunday, 8-Nov-2009 23:52 Email | Share | | Bookmark
sepanjang minggu lalu....

 
 
 
View all 16 photos...
ASSALAMUALAIKUM....

setelah tertangguh pada minggu yg sebelumnya nak gi mendeko kek alhamdulillah tertunai juga....ingat nak kena tangguh lagi kalau cik abg masih kat wad tp nasib dah kuar....jd ahad pagi 01/11 pukul 9.30am dah bertolak dr rumah ke puncak alam sorang diri....masak dulu semua kat rumah sebab nak tinggal hingga petang...x byk ambik pic sebab sibuk sikit yg ni jer ada...
tq..kak zai kerana sudi tunjuk ajar dan bagi tip2 nak mendeko.....lepas ni lagi yakin nak ambik tempahan....ni belajar mendeko 15 biji cup cake....tp dr sini leh kembangkan sebdiri utk hias kek besau...


dah boleh nak posing dgn kek dah....sebab dah nak balik


dah siap bawak balik anak makan aising jerk....byk lebih bwak gi sek....diorg sebenarnya x brapa suka kek coklat tp kalau perasa lain ok ler....cuma ibunyer yg suka coklat...

dah ade baki krim yg kak zai bagi tuh nak ler habiskan...kebetulan ade blueberry buat la kek span dan hias dgn krim tu tp x cukup dan malas nak beli lagi....pakai sapu yg mana ader jer tu yang x kemas dan nampak kek sana sini....tp habis gak akhirnya ....sebelah abg we jamu kawan2nyer


noozle x der yg betul2 sesuai lagi...tgok daun pun lum jadik sebab pakai yg ader memang x sesuai....org baru belajar...lepas nih kena gi cari yang satu set punyer baru lengkap....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ni semalam buat kek cifon....hias pakai main hentam..jer...nak wat spiderman mula tuh tp x der bahan dan kalor sesuai lak...jg pakai yg mana ader kat dapur dan lebihan aising merah cuma cukup utk bunga tuh...tp x lawo lagik bunganya....miggu depan baru nak gi cari barang kek kat kl...harap2 ader rezki ler




x brapa kemas lagik ler....kena byk memperbaiki lagi..insyaallah panjang umur dan murah rezki teringin lagi nak gi berguru

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
dok kemas2 gerobok kat dapur tuh jumpa lak coklat masakan perisa strawberi nih....yang raya dulu nih.....nak simpan lagi takut langsung c leh makan jadi buat ler coklat nih dan letak kacang kat dalam nyer.....

bentuk bunga rose

bentuk hati

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
hari sabtu 7/11 pula KH dan famly pergi jemputan majlis perhawinan adik Nurul Fauzana di meru...terima kasih nurul sebab sudi menjemput KH....sapai awal lagi dalam kol 12.30 kalau x silap...spai jer teus makan makanan yg terhidang...emmm memang sedap sungguh....tp KH x ler ambil gambar yg byk....maklum tetamu tgh berduyun datang segan ler pulak.....selamat pengantin baru utk adik nurul...x tgok pun pengantin nyer sebab ramai sgt kat dalam nanti tgok gambar kat fp jer la....sempat ler berborak kejab dgn nurul sebab nurul pun sibuk sebagai penyambut tetamu dgn nak layan si farah lagik....emmm nakal ekkkk farah...tp cute sgt pakai baju cam pengantin gak



kat majlis tu KH dapat jumpa utk pertama kali nyer Bro Meorjay potograper populer fp...sempat ler posing satu dua.....


dah elok2 terpejam lak mate abg we :-

dalam perjalanan balik masih awal lagi singgah pantai remis berehat sambil pekena ais kacang dan laici kang....cam biasa ariz akan layan buaian kat sini .....





ni KH sajer nak letak jer masakan sepanjang minggu lepas....maklum ler skarang nih seminggu sekali jer update....line x brapa klea lah....masakan yg berulang dan ringkas2 jer....

sate ni nak perabis bakinyer yg membeku lam peti sejuk ......panaskan kuah dan sate masukkan lam oven...goreng tauhu dan potong timun habis gak akhirnya.....



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
sotong goreng tepung cam selalu ler sebab pekeret anak2.....diorang cuma cicah sos jerk..
tp ni cuma KH bancuh tpg beras letak serbuk pati bilis dgn lada hitam sikit....



ni paru bercili KH x masak pun ...gi tg karang pas tu nampak sedap lak tu yg tapau RM2 tuh...lagipun anak2 x makan....



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

masak sup ikan yg memang sedap sebenarnya....jarang2 buat gini tp sekali buat habis seperiuk....buat macam sup biasa cuma lebihkan halia dan tambah lada hitam sikit....KH masukkan juga sekeping asam gelugur.......lepas tu nak sedap lagik buat air asam....



ni asam pedas ikan dgn terung....asam pedas tumis tuh...tp memang sempoi jer KH buat sebab x letak pun daun kesum ker,serai ker,cuma tumis bawang putih,merah,halia,halba,cili,air asam jawa,gula n garam secukup rasa...letak ikan dan terung....tu jer...cara malas nih.....nak senang tp rasanya still sedap...tu yang penting ...janji habis



...........................................................................................................................
terima kasih pada semua kawan2 yg x jemu berkunjung ke laman hanazmanis nih.....walau x ramai tp KH amat menghargainya.....

jumpa lagi di lain entry......



Monday, 2-Nov-2009 11:46 Email | Share | | Bookmark
sepanjang minggu lepas...

 
 
 
View all 9 photos...




ALHAMDULILLAH ......akhirnya dapat juga la mengupdate fp nih....dah cuba beberapa hari ni line x brapa nak elok kot kat KS ni....

jumaat 24/10 ... deepavali cuma gi open house umah cikgu abg we....abg we ade kursus sehari kat sekolah...ayahnye pulak kursus kat pulau carey...tinggal berdua dgn ariz...kami pun lepak umah cikgu....x der pix la malu nak ambik org ramai....cuma gambar agar2 cermin n puding ni sempat snap sebelum diorg ambil....dan juga kek coklat ni pun buat kat cikgu jer....deko simple2


sebenarnyer dah ade cite pada entry yg lepas...tp ni gambar penuh agar2 cermin pan puding yg belum di potong


simple jer cuma conteng coklat masakan putih atas kek ;-



ni cite raya yg masih belum lagi habis....sempat gi jamuan kat rawang umah lynn pada ahad 25/10 ...tu pun mujur cik abg x jd teruskan kursus...mungkin dah rezki nak dapat gi umah lynn...cuma frust umah MIL Syima x dapat gi....tq lynn...

ni sekitar majlis...biasa la dah jupe geng tu apa lagi mesti ada acara mensxpose kan diri memasingnya....best sgt jumpe geng hlm lagi....nurul dan pertama kali jupe ezan dan azreen mama dina....









hari RABU 28/10.....cik abg kak hanaz kena masuk wad kat sjmc yg sekarang dah jadi SDMC (sime darby healthcare medical centre).....sebabnyer penyakit batu karang telah menyerang dgn jayanya....dari petas selasanya lagi dia dah sakit sikit2 tp ditahannyer juga....malam semakin teruk sakitnyer ...kh bawa gi klinik ambil umat dan suntik tp still x lega juga malah x boleh tidur semalaman.....esoknya pagi2 dah inform boss dan h.a estate terus kena bawa gi sjmc....kak hanaz x penah spai sana lagi tp terpaksa juga meredah...mujur la ader kawan2 yg prihatin...adik kh ckynn telah sms bg plan sikit sebyk dapat gak info....

spai sana pun dah dekat pukul 12 tengahari terus gi daftar...jumpa doc tor....tunggu nak x-ray pun lame bukan main hingga keputusannyer memang ader seketul batu yg besarnye hampir 1 cm menghalang saluran kencing....jd kena masuk wad terus kena puasa.....selesai masuk dekat magrib dah.....

esoknyer dlm koh 11.30 baru kena bius dan diproses....tp x der bedah ape2...cuma masukkan tiub kat saluran kencing...batunyer dihancurkan dan disedut kuar....tp x bedah pun cik abg kate lepas jer habis ubat bius...sakitnye bukan kepalang cam kena bedah gak sebab byk yg terluka....sabar jer la...ini salah satu dugaannyer...semakin kita berumur ni macam2 ler penyakit nak singgah.....



org yg x sakit enteprem nih x sempat nak ambil gambar pun sebab sibuk sgt dan sedih lak nak bergambar sedangkan cik abg kite nih dok kesakitan..

cik abg kh kat wad 2 hari jer.....nanti kena buat rawatan susulan....2 ari tu pun bil dah hampur RM10 ribu....kalau seminggu x tahu la melambung tinggi mana...emmmmm nama pun swasta kan...cas pun swasta gak ler...nasib bil semua ditanggung company kalu tidak mau nangis x berlagu...cam ner tuh...tp demi kesihatan org sanggup kehabisan kan....janji sihat...boleh nampak yg tersayang ceria dan bahagia selalu




ni pulak masakan sepanjang minggu lepas ....layan jer...resepi sesetengah ader kat sebelah tp namanyer lain....yg lain tak der nanti la senang2 dan line elok.....













TERIMA KASIH PADA SEMUA KAWAN2...SAHABAT2 YG BERTANYA KHABAR....SUDI MENGHULURKAN BANTUAN KETIKA KAK HANAZ DAM KESUSAHAN CAM MINGGU LEPAS.....TQ SANGAT2.....X LUPA GAK YG SANGGUP TELEFON WALAU JAUH SEBAB NAK TANYA KABAR...BAGI PETUA DAN KONGSI CERITA.....





[<<  <  4  5  6  7  8  9  10  [11]  12  13  14  15  16  17  18  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net